|

سفر به ازبکستان، ایستگاه طلایی جاده ابریشم

سفر به ازبکستان، ایستگاه طلایی جاده ابریشم
کد مطلب : 37420

 

تور ازبکستان از آن سفرهایی است که به تازگی در بازار گردشگری ایران جایش را باز کرده است. سفری که در آن دیدن سمرقند و بخارا، کشف دیدنی‌های تاشکند و یا هم صحبت شدن با مردمی که پس از جدا شدن مرزها، هنوز زبان فارسی می‎دانند و جشن‌هایی مثل نوروز را به زیبایی تمام برگزار می‌کنند، نصیب‌تان خواهد شد. ازبکستان، این کهن سرزمین آسیای میانه در سال جدید پذیرای گردشگران ایرانی است و آژانس گردشگری دالاهو، با سال‌ها سابقه در برگزاری تورهای خاص داخلی و خارجی، می‌تواند شما را به زیباترین و بهترین مناطق ازبکستان ببرد. اگر دوست دارید بیشتر درباره این کشور بدانید و یا اطلاعات کاملی درباره تور ازبکستان دالاهو به دست بیاورید، این مطلب را از دست ندهید.

 

ازبکستان کجاست؟

درخشش معادن طلا و سپیدی مزارع پنبه، ازبکستان را تبدیل به یکی از جذاب‌ترین کشورهای آسیای میانه کرده است. سرزمینی که از چهار طرف با خشکی محصور شده اما دریایی از فرهنگ، تمدن و زیبایی، در دل آن جای گرفته است. این کشور بعد از فروپاشی شوروی، جزو جمهوری‌های استقلال‌یافته به شمار می‌رود. ازبکستان از غرب و شمال با قزاقستان، از شرق با قرقیزستان و تاجیکستان و از جنوب با ترکمنستان و افغانستان همسایه است. مردمان ایرانی‌تبار ساکنان اولیه ازبکستان را تشکیل می‌دهند. بیش از 80 درصد جمعیت این کشور مسلمان هستند و زبان رسمی این کشور ازبکی است. ازبکستان به خاطر موقعیت جغرافیایی‌اش بین کوه‌های «تیان‌شیان» و بیابان «قیزیل‌قوم» اقلیمی بیابانی و نیمه‌بیابانی دارد. این کشور علاوه بر طلا، منابع گاز و نفت نیز دارد و در نتیجه یکی جزو غنی‌ترین کشورها به شمار می‌رود.

24

 

جاده ابریشم و ازبکستان

مسیر راه باستانی بازرگانی که به نام جاده ابریشم شناخته شده و تا قرن پانزدهم میلادی، مهم‌ترین مسیر داد و ستد بوده، از ازبکستان و شهرهای مهمش همچون سمرقند و بخارا می‌گذشته است. این جاده باعث شد تا از همان زمان ازبکستان با دیگر سرزمین‌ها و ملت‌ها آشنا باشد و بتواند فرهنگ‌ها و رسوم آنها را نیز بشناسد.

آنچه که امروز از هنر، معماری، نقاشی، رقص و حتی آشپزی در ازبکستان باقی مانده است، به نوعی قدرت جاده ابریشم را نشان می‌دهد. از سوی دیگر، وجود این مسیر، مردم ازبکستان را مهمان‌نواز و مسافر دوست بار آورد. تا جایی که وقتی در تور ازبکستان دالاهو شرکت می‌کنید، می‌توانید اثر این ارتباطات کهن را به خوبی ببینید.

 

در تور ازبکستان چه می‌بینیم؟

نام سمرقند، بخارا، تاشکند و خوارزم را حتما در کتاب‌های تاریخ و ادبیات شنیده‌اید. این شهرها مهم‌ترین و قدیمی‌ترین شهرهای ازبکستان هستند. تاریخی طولانی بر این شهرها گذشته. بناها و عمارت‌های تاریخی در تور ازبکستان راوی تاریخ کهن این مرز و بوم هستند. تاشکند، پایتخت ازبکستان، جاذبه‌های بی‌نظیر دارد؛ موزه امیر تیمور، کاخ شاهزاده رومانف، بازار چهارسو و میدان بنیادکار از جمله این جاذبه‌هاست. خوارزم در کنار دریاچه خوارزم قرار گرفته است و شهرهای دیدنی مثل خیوه دارد. این شهر پر از بناهایی به‌جامانده از معماری ایرانی-اسلامی است. بخارا شهر دیگری است که آرامگاه اسماعیل سامانی، آرامگاه چهاربکر، ارگ بخارا، چهار منار، مدرسه دیوان‌بیگی، کوکل تاش، لب حوض و ‌کارگاه عروسک‌سازی در آن انتظار مسافران را می‌کشند.  سمرقند که از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری ازبکستان است، شهری است که به ثبث میراث جهانی یونسکو رسیده و جاذبه‌هایی تماشایی دارد. از جمله دیدنی‌های این شهر، رصدخانه الغ‌بیگ، مجموعه ریگستان، هزار اسب، مسجد بی‌بی خانم و کارگاه کاغذسازی است. شهرهای دوشنبه و خجند از دیگر شهرهای زیبای ازبکستان هستند که در تور ازبکستان دیدارشان نصیب‌تان خواهد شد.

 

غذاهای متفاوت در ازبکستان

اهل شکم گردی در سفر هستید و دوست دارید غذاهای جدید را امتحان کنید؟ پس سفر ازبکستان مخصوص شماست و می‌تواند تجربه‌های نابی را با طعم‌ها، ادویه‌ها و خوراکی‌های گوناگون، برایتان رقم بزند.

در این کشور معمولا غذاهایی که با مرغ و ماهی درست شده باشند را کمتر پیدا می‌کنید. به جای آن انواع سالاد با سبزیجات جذاب و تازه، غذاهای آبکی خوشمزه و پلوهایی که با گوشت گوسفند و هویج آماده شده‌اند را می‌توانید میل کنید. نارین غذای خوشمزه دیگری است که با رشته، پلو و البته گوشت اسب تهیه می‌شود. به همین دلیل پیدا کردن آن تقریبا فقط در ازبکستان امکان دارد و تجربه‌ای نو از شکم‌گردی را برایتان رقم خواهد زد.

25

علاوه بر غذا، دسرهای ازبکستان را هم باید حتما امتحان کنید. مثلا حلوای ازبکی، با آرد و پوره هلو درست می‌شود که بی‌شک طعم آن برایتان جالب خواهد بود. سامسا کیک محلی خوشمزه‌ای است که در ازبکستان نباید آن‌را از دست بدهید. این کیک در ابعاد کوچک و به شکل مثل پخته می‌شود. معمولا داخل آن‌را با کدو تنبل‌های شیرین پر می‌کنند و طعم خاصی دارد.

بشقاب میوه نیز در ازبکستان پرطرفدار است. یک ظرف پر از میوه‌های رنگارنگ از جمله انگور، آناناس، کمپوت میوه‌های آسیایی، هندوانه و نخودچی که کنار هم جشنی از رنگ و طعم را ساخته‌اند.

چای ازبکی نیز بسیار پرطرفدار است. برای دم کردن این نوشیدنی، از گیاهان کوهی خاصی استفاده شده و در کنار آن شیرینی بادامی خاصی را نیز سرو می‌کنند.

 

جشن‌های ازبکستان

آنچه که دیدن جاذبه‌های فرهنگی و طبیعی ازبکستان را خاص‌تر می‌کند، مردمی هستند که با برگزاری جشن‌های باشکوه، لباس‌های محلی و پایبندی به آیین‌ها، وجود این آثار را گرامی می‌دارند. به همین دلیل در تور ازبکستان دالاهو می‌توانید بعد دیگری از تاریخ را ببینید و به زمان‌های قدیم سفر کنید. در این کشور، انگار در حضور پادشاهان کهن و نیاکان‌مان، به گشت و گذار در شهرهای تاریخی می‌پردازید و می‌توانید نمایشی از آن زمان را به صورت زنده و مستند ببینید.

 

چرا با دالاهو به ازبکستان سفر کنیم؟

آژانس گردشگری دالاهو با سال‌ها سابقه در برگزاری تورهای خاص از جمله تور قرقیزستان، تور نپال، تور کوبا، شفق قطبی، تور برزیل، تور گرجستان و دیگر سفرهای داخلی و خارجی خاص، در تلاش است تا سفرهایی مسئولانه، آگاهانه و شادتر را برایتان رقم بزند. راهنمایان دالاهو همگی راهنمای رسمی هستند و از ابتدای سفر، شما را همراهی می‌کنند. تمام فرآیند تور از ابتدا تا پایان سفر، ثبت شده و شما می‌توانید با بهترین کیفیت و قیمت، بالاترین خدمات را دریافت کنید. تور ازبکستان دالاهو به زودی برگزار می‌شود و ظرفیت محدودی دارد، اگر دوست دارید در این سفر خارجی خاص شرکت کنید، به سایت دالاهو با آدرس dalahoo.com سر بزنید و یا با شماره 02141663000 تماس بگیرید.

 

 

دیدگاه تان را بنویسید

آخرین اخبار

پربازدیدترین