|

نحوه اجرای صحیح سیستم های اطفاء حریق

نحوه اجرای صحیح سیستم های اطفاء حریق
کد مطلب : 37595

 

سیستم های اطفاء حریق یکی از مهمترین و اصلی ترین اجزا برای کنترل و مدیریت حریق در ساختمان ها و فضایهای عمومی به شمار می روند. این سیستم ها شامل انواع مختلفی از دستگاه ها و تجهیزات ایمنی بوده که با هدف جلوگیری از گسترش حریق و کاهش خسارات ناشی از آتش سوزی به کار می روند. اما باید به خاطر داشت که این سیستم ها تنها زمانی بهترین کارایی و عملکرد را دارند که به صورت اصولی و صحیح اجرا شوند. با ما همراه باشید تا به صورت کامل در خصوص اجرای سیستم های اطفاء حریق و تجهیزات اعلام حریق صحبت کنیم.

 

اهمیت اجرای صحیح سیستم های اطفاء حریق

یکی از موضوعات مهم در حوزه ایمنی و امنیت ساختمان ها، مدیریت حریق و جلوگیری از گسترش آتش سوزی است. در این راستا،  تجهیزات اطفاء حریق از ابزارهای مهمی به شمار آمده که از آن ها برای جلوگیری از گسترش آتش سوزی و حفظ جان و مال افراد اسفاده می شود. اجرای صحیح و موثر این سیستم ها، می تواند باعث کاهش خسارت های احتمالی و نجات جان انسان ها شود. به خاطر داشته باشید که اجرای سیستم های اطفاء حریق باید به افراد خبره و متخصص در این زمینه سپرده شود.

در صورتی که سیستم های اطفاء حریق به خوبی پیاده سازی و اجرا نشوند، نمی توانند عملکرد مناسبی از خود به جا گذاشته و به سادگی منجر به بروز خطرات جبران ناپذیری خواهند شد. همچنین باید خاطر نشان کرد که اجرای این سیستم ها یک فرایند حساس و پیچیده بوده و لازم است تا نهایت دقت در آن به عمل آمده و تمامی استانداردهای و مقررات مربوطه در آن ها اجرا شود.

نکات مهم در اجرای سیستم های اطفاء حریق

حال که به خوبی با اهمیت اجرای اصولی و صحیح سیستم های اطفاء حریق آشنا شدید، لازم است تا در این قسمت به نکات مهم در نصب و اجرای این سیستم ها اشاره شود. لازم به یادآوری است که تمامی این نکات از اهمیت بالایی برخوردار بوده و نیاز است تا به شدت جدی گرفته شوند. برخی از مهمترین نکات در اجرای سیستم های اطفاء حریق عبارت است از:

تعیین محل نصب سیستم های اطفاء حریق

جهت نصب و اجرای سیستم های اطفاء حریق نیاز است تا در ابتدا به خوبی مشخص شود که تجهیزات اطفاء حریق باید در چه نقاطی نصب شوند. برخی از نقاط در ساختمان ها، حیاتی و ضروری بوده و لازم است تا به صورت دقیق، چنین سیستم هایی در این مکان ها نصب شود. از مهمترین نکات در خصوص محل نصب سیستم های اطفاء حریق، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • شیلنگ قرقره سیستم ها در ساختمان های مسکونی، باید در طول راهروهای فرار قرار بگیرد.
  • شیلنگ قرقره در ساختمان های تجاری باید در محوطه های اداری و نزدیک درب فرار باشد.
  • لوله خشک آتش نشانی باید در راهروهایی که به راه پله ختم می شوند، نصب شود.
  • لوله خشک های خشک را نمی توان در ساختمان هایی که بیش از 60 متر طول دارند، نصب کرد. در چنین ساختمان هایی باید از سیستم های لوله تر استفاده کرد.
  • شیرهای هیدرنت زمینی و ایستاده باید در تقاطع های دو خیابان واقع شوند.

تعیین نوع سیستم های اطفاء حریق

نکته مهم دیگر در اجرای سیستم های اطفاء حریق، تعیین و انتخاب یک سیستم مناسب و کاربردی است. در ابتدا لازم است تا بسته به نوع محیط، شرایط و نیاز، یک سیستم مناسب مقابله با حریق انتخاب شود. به یاد داشته باشید که بسته به شرایط محیطی، ممکن است نیاز به پیاده سازی بیش از یک سیستم اطفاء حریق وجود داشته باشد. انتخاب سیستم های نامناسب می تواند باعث افزایش خسارت ها و کاهش کارایی سیستم شود. برخی از مهمترین سیستم های اطفاء حریق عبارت اند از:

سیستم های اطفاء حریق حباب افکن

این سیستم ها شامل مایعات اطفاء حریق مختلفی بوده که در صورت تماس با آتش، بخار شده و می توانند حباب های بزرگی ایجاد کنند. این حباب ها باعث ایجاد مانعی برای گسترش آتش شده و می تواند دمای محیط را کاهش دهند.

سیستم های اطفاء حریق پودری

این سیستم ها شامل پودرهای اطفاء حریق متفاوت هستند که در زمان تماس با آتش، موجب خنثی کردن آن می شوند. از انواع این پودرها می توان به پودر آمونیوم فسفات برای اطفاء حریق های صنعتی و پودر کربنات سدمی برای اطفاء حریق های الکتریکی اشاره کرد.

27

سیستم های اطفاء حریق خشک

این سیستم ها شامل اسپرینکلرها هستند که در صورت شناسایی حریق، آب یا مایع اطفاء حریق دیگر را به صورت خشک در منطقه آتش سوزی می پاشند. این سیستم ها برای ساختمان های بزرگ و فضاهای عمومی، گزینه ای بسیار مناسب خواهند بود.

نصب و اجرای سیستم اطفاء حریق

گام بعدی در اجرای سیستم های اطفاء حریق، نصب و اجرای این سیستم ها است. این مرحله جزو اصلی ترین مراحل بوده و لازم است تا توسط افراد متخصص و خبره انجام شود. در این مرحله تمامی تجهیزات آتش نشانی، مانند تجهیزات اطفاء حریق، سنسورها، اتصالات و ... نصب و پیاده سازی خواهند شد. از نکات مهم در نصب و اجرای سیستم های اطفاء حریق می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • در هر طبقه نیاز به نصب کپسول آتش نشانی مناسب وجود دارد.
  • در هر قسمت از ساختمان، بسته به نوع ماده احتراق پذیر، لازم است تا از خاموش کننده های مناسب استفاده شود.
  • در پارکینگ ها باید حداقل 2 عدد کپسول آتش نشانی 6 کیلوگرمی با حداکثر دسترسی 15 متر وجود داشته باشد.
  • در تمامی بخش های ساختمان هایی که دارای ارتفاعی بیش 23 متر هستند، به جز سرویس بهداشتی، لازم است تا از اسپرینکلر استفاده شود.
  • سیستم های آتش نشانی باید در پایان هر سال مورد بازرسی دوره ای قرار بگیرند.
  • در صورتی که مخزن آب مصرفی با مخزن آب آتش نشانی ساختمان مشترک است، لازم است تا از یک شیر یک طرفه دوتایی استفاده شود.

28

تست و تایید سیستم های اطفاء حریق

زمانی که اجرای این سیستم ها به پایان رسید، باید آن را تست و تایید کرده تا اطمینان حاصل شود که سیستم به صورت کاملا موثر کار خواهد کرد. این تست ها شامل، تست کردن سیستم اعلام حریق، تست کردن فرایند اطفاء حریق، تست کردن سنسورها و ... است.

اجرای سیستم های اطفاء حریق به کمک آژمان

همانطور که تا بدین جا نیز متوجه شدید، اجرای سیستم های اطفاء حریق، بسیار حساس و تخصصی بوده و به همین دلیل به افراد متخصص و کارآزموده نیاز دارد. شما از این پس برای اجرای چنین سیستم هایی می توانید از خدمات آژمان استفاده کنید. برای این کار، کافی است تا به فروشگاه آژمان مراجعه کرده و درخواست خودتان را برای اجرای سیستم های اطفاء حریق، ثبت کنید.

 

دیدگاه تان را بنویسید

آخرین اخبار

پربازدیدترین