|

نقش بیمه‌ها در تسهیل دسترسی به آزمایش‌های ژنتیک

کد مطلب : 44465

به گزارش مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی، بیمه‌ها می‌توانند از طریق پوشش‌دهی مناسب آزمایشات ژنتیک و کاهش هزینه‌های انجام اینگونه آزمایشات، سبب دسترسی افراد بیشتری به خدمات آزمایشگاه‌های ژنتیک شوند.

افراد زیادی در مورد میزان پوشش‌دهی بیمه‌ها در خصوص آزمایش‌های ژنتیک و هزینه‌های انجام این آزمایشات سوالاتی در ذهن دارند. بیمه‌ها می‌توانند با افزایش پوشش‌دهی خود نگرانی افراد را کاهش دهند و سبب انجام آزمایشات مورد نیاز (از جمله آزمایشات ژنتیک) شوند. به این ترتیب، می‌توانند دشواری‌های انجام آزمایش ژنتیک را کاهش دهند.

با استفاده از خدمات بهترین آزمایشگاه های تهران همچون تهران لب که با بسیاری از بیمه‌های معتبر قرارداد دارد، می‌توان آزمایشات گوناگون مانند آزمایش ژنتیک، آزمایش غربالگری، آزمایش پاپ اسمیر، آزمایش DNA و سایر تست‌ها و چکا‌پ های دیگر را انجام داد و از نتایج آزمایشات مطمئن شد.

تهران لب به عنوان بهترین آزمایشگاه تهران، از طریق اخذ هزینه‌های آزمایشگاهی مناسب و پوشش‌دهی اکثر بیمه‌ها، می‌تواند امکان بهره‌مند شدن شهروندان تهرانی از خدمات آزمایشگاهی باکیفیت (از قبیل تست DNA، تست غربالگی، تست دوران بارداری، تست پاپ اسمیر، مشاوره ژنتیک و غیره) را تسهیل کند.

نقش بیمه‌ها در تسهیل دسترسی به آزمایش‌های ژنتیک

آزمایش ژنتیک برای چه مواردی کاربرد دارد؟

آزمایش‌های ژنتیک می‌توانند در تشخیص بیماری‌های مختلف و پیشگیری از آنها تاثیرگذار باشند و از این چند بسیار حائز اهمیت می‌باشند. در یک نظرسنجی انجام شده توسط موسسه ملی سرطان از ژانویه تا آوریل 2020، از بین حدود 2947 شرکت‌کننده، تنها 727 نفر از قبل آزمایش ژنتیکی انجام داده بوده‌اند. در حالی که آزمایش ژنتیک، آزمایش مهم و تاثیرگذاری می‌باشد و می‌تواند از ایجاد بیماری‌های مختلف پیشگیری کند. لذا، باید اقدامات مناسبی در راستای افزایش انجام این آزمایش صورت بگیرد. در ذیل، نمونه‌هایی از کاربردها و تاثیرات آزمایشات ژنتیک بیان شده است:

  • پیشگیری از بیماری‌ها

آزمایش‌های ژنتیک به شناسایی افراد با خطر ابتلاء به بیماری‌های ژنتیکی کمک می‌کنند. شناسایی اینگونه افراد این امکان را می‌دهد که اقدامات پیشگیرانه مناسبی در جهت جلوگیری از بروز بیماری‌ها و پیشگیری از آنها انجام شود. به این ترتیب می‌توان از بروز بیماری‌هایی مانند سرطان و سایر بیماری‌های ژنتیکی جلوگیری به عمل آورد.

  • تشخیص زودهنگام بیماری‌ها

آزمایش‌های ژنتیک می‌توانند نقش مهمی را در تشخیص زودهنگام بیماری‌ها ایفاء نمایند و از این طریق کمک مهمی را انجام می‌دهند. به این ترتیب می‌توان درمان بیماری‌ها را زودتر شروع کرد و این امر باعث موثرتر شدن روش درمانی و داروها می‌شود. همچنین، تشخیص زودهنگام بیماری از افزایش تبعات جدی‌تر بیماری نیز جلوگیری می‌کند که خود این امر نیز در بهبود وضعیت بیمار و کاهش مرگ‌ومیرهای ناشی از بیماری تاثیرگذار می‌باشد.

  • انتخاب روش‌های درمانی درست و مناسب

با شناخت دقیق‌تر ژنتیک بیمار و مشخص شدن ویژگی‌های او، انتخاب روش درمانی مناسب‌ و درست‌ امکان‌پذیر خواهد بود. لذا، آزمایشات ژنتیک از این منظر نیز حائز اهمیت می‌باشند. انتخاب روش درمانی مناسب با فرد باعث افزایش اثربخشی درمان و کاهش عوارض جانبی می‌گردد.

  • ارتقاء کیفیت زندگی افراد

آزمایش‌های ژنتیک قادر می‌سازند تا افراد از شناخت بهتری نسبت به وضعیت سلامت خود برخوردار شوند و بتوانند از بروز بیماری‌های مختلف و تولد فرزندان دارای بیماری و اختلال ژنتیکی جلوگیری کنند. این امر می‌تواند منجر به افزایش کیفیت زندگی و بهبود سلامتی آنها شود.

در کشور ایران سالانه ۵۰۰ میلیون آزمایش در آزمایشگاه‌های مختلف انجام می‌شود. انتخاب بهترین آزمایشگاه برای انجام آزمایش غربالگری، آزمایش ژنتیک، آزمایش پاپ اسمیر و سایر تست‌ها و همچنین اطلاع درست از وضعیت سلامت خود بسیار مهم می‌باشد. بهترین آزمایشگاه تهران با ارائه خدمات با کیفیت آزمایشگاهی، می‌تواند نتایج دقیق آزمایشگاهی را ارائه نماید و شما را وضعیت سلامت خود به درستی مطلع سازد.

چالش‌ها و دشواری‌ها انجام آزمایش ژنتیک

آزمایش‌های ژنتیک عموما هزینه‌های بالایی را به همراه دارند که این امر ممکن است، دسترسی بسیاری از افراد را با مشکلاتی مواجه نماید و انجام آن را برای عده‌ای سخت و دشوار کند. لذا بالا بودن هزینه‌های انجام آزمایش ژنتیک، می‌تواند مانع بهره‌مندی افراد با درآمد کم و همچنین فاقد بیمه مناسب (عدم پوشش دهی این نوع آزمایشات) از انجام آزمایش‌های ژنتیک گردد. در کنار این موضوع، بیمه‌ها فاقد پوشش‌دهی مناسبی نسبت به آزمایش‌های ژنتیک می‌باشند. برخی از آزمایشات ژنتیکی توسط بیمه‌ها به طور کامل پوشش داده نمی‌شوند و برای انجام آنها، لازم است که خود فرد هزینه‌ها را پرداخت کند. این موضوع نیز می‌تواند برای افرادی که از پوشش بیمه‌ای کامل و مناسبی برخوردار نیستند، مشکلاتی ایجاد کند. کمبود مراکز ارائه دهنده خدمات آزمایشات ژنتیک نیز از دیگر موانع انجام آزمایش‌های ژنتیکی می‌باشد. در برخی از مناطق، تعداد آزمایشگاه‌های ژنتیک کم‌ می‌باشند و در صورت بودن نیز خدمات آنها کم و نامناسب است. این موضوع دسترسی افراد به خدمات آزمایشگاه‌های ژنتیک را با مشکلاتی مواجه می‌کند و برای کسانی که نیاز دارند از این خدمات بهره‌مند شوند، دشواری‌های زیادی ایجاد می‌شود.

بهترین آزمایشگاه ها از طریق پوشش‌دهی اکثر بیمه‌های معتبر کشور و همچنین ارائه خدمات متنوع آزمایشگاهی (نظیر آزمایش ژنتیک، آزمایش غربالگری، آزمایش دوران بارداری، آزمایش پاپ اسمیر) با قیمت و کیفیت مناسب، می‌تواند دسترسی افراد زیادی را به خدمات آزمایشگاهی میسر کند. بهترین آزمایشگاه تهران (تهران لب)، آزمایشگاهی است که طرف قرارداد با بسیاری از بیمه‌های کشور باشد و خدمات گسترده‌ای همچون تست پاپ اسمیر، تست غربالگری، تست دوران حاملگی و سایر تست‌های دیگر را ارائه دهد تا افراد بیشتری از خدمات آزمایشگاهی بهره‌مند شوند.

نقش بیمه‌ها در تسهیل دسترسی به آزمایش‌های ژنتیک

بیمه‌ها از طریق پوشش‌دهی بخشی از هزینه‌های آزمایشات ژنتیکی، نقش مهمی را در بهبود دسترسی افراد به خدمات آزمایشگاه‌های ژنتیک ایفاء می‌کنند و سبب کاهش بار مالی انجام آزمایش‌های ژنتیک از روی افراد و خانواده می‌گردند. در کنار این مورد، آنها با افزایش تعداد آزمایش‌های ژنتیکی تحت پوشش خود نیز بسیار کمک‌کننده ظاهر می‌شوند و باعث بهره‌مند شدن بهتر افراد می‌گردند. همچنین، شرکت‌های بیمه می‌توانند با ایجاد تسهیلات برای انجام آزمایش‌های ژنتیک در مراکز مختلف، سبب دسترسی بهتر و تسهیل انجام آزمایشات ژنتیک از سوی افراد شوند. علاوه بر این، در ارتقاء آگاهی مردم از اهمیت و ضرورت انجام آزمایش‌های ژنتیک نیز بیمه‌ها، می‌توانند موثر باشند. به این ترتیب، آنها قادرند که سطح آگاهی مردم نسبت به آزمایشات ژنتیک را بهبود ببخشند.

یک آزمایشگاه خوب می‌تواند با برخورداری از پوشش‌دهی اکثر بیمه‌ها و ارائه خدمات آزمایشگاهی باکیفیت و متنوع (مثل تست ژنتیک، آزمایش غربالگری، آزمایش پاپ اسمیر و...) سبب دسترسی افراد بیشتر از خدمات آزمایشگاهی شود. چنین آزمایشگاهی به عنوان بهترین آزمایشگاه شناخته خواهد شد. آزمایشگاه تهران لب به دلیل طرف قرارداد بودن با بسیاری از بیمه‌های معتبر و ارائه خدمات گسترده آزمایشگاه همانند تست دوران حاملگی، تست غربالگری جنین، تست پاپ اسمیر و سایر آزمایشات دیگر، به عنوان بهترین آزمایشگاه تهران شناخته می‌شود و از رضایتمندی بالایی برخوردار می‌باشد.

مزایای پوشش بیمه‌ای آزمایشات ژنتیک

برخورداری آزمایشات ژنتیک از پوشش بیمه‌ای سبب برقراری عدالت و بهبود آن در دسترسی به خدمات سلامت و آزمایشگاهی می‌شود. همچنین، بار مالی زیادی را از دوش خانواده‌ها و افراد جامعه برمی‌دارد و به این ترتیب، افراد با دغدغه مالی کمتری آزمایشات ژنتیک خود را انجام می‌دهند. همچنین، پوشش بیمه‌ای آزمایشات ژنتیک می‌تواند سبب تشویق افراد به انجام آزمایش‌های ژنتیک شود و از این طریق به پیشگیری از بیماری‌ها (به خصوص بیماری‌های ژنتیک) کمک نماید. این امر می‌تواند موجب ارتقاء سطح سلامت در جامعه شود و مشکلات ناشی از بیمار بودن افراد را کاهش دهد.

بهترین آزمایشگاه های ایران، از طریق بستن قرارداد با اکثر بیمه (جهت ارائه خدمات خود با پوشش‌دهی بالا بیمه‌ای)، می‌تواند سبب بهره‌مند شدن افراد بیشتر از خدمات آزمایشگاهی همچون آزمایش و مشاوره ژنتیک، آزمایش غربالگری، آزمایش دوران بارداری، آزمایش سرطان، آزمایش پاپ اسمیر و سایر موارد دیگر شود و نقش مهمی را در افزایش سلامت افراد جامعه ایفاء کند. آزمایشگاه پاتوبیولوژی و ژنتیک پزشکی تهران لب از چنین قابلیتی برخوردار می‌باشد و به همین دلیل به عنوان بهترین آزمایشگاه تهران شناخته می‌شود.

در مورد تحت پوشش بودن أنواع آزمایش های ژنتیک می توانید با شماره تلفن 1650 با تهران لب تماس بگیرید.

اقدامات لازم در جهت بهبود پوشش بیمه‌ای آزمایش‌های ژنتیک

از طریق ایجاد و بهبود همکاری بین شرکت‌های بیمه و آزمایشگاه‌های ژنتیک و کمک به انجام توافقات لازم بین آنها، می‌توان سبب افزایش پوشش بیمه‌ای برای آزمایش‌های ژنتیک شد و افراد را برای انجام آزمایشات ژنتیک تشویق کرد. همچنین، تدوین تعرفه‌های مناسب و منطقی برای آزمایش‌های ژنتیکی نیز به بهبود پوشش بیمه‌ای آزمایش‌های ژنتیک کمک فراوانی خواهد کرد. در کنار این موارد، کمک به افزایش آگاهی مسئولان و متولیان از اهمیت بهبود پوشش بیمه‌ای آزمایش‌های ژنتیک از طریق برگزاری دوره‌ها، اجلاس‌ها و سایر موارد دیگر، نیز می‌تواند تاثیرات مثبتی را در جهت ارتقاء پوشش بیمه‌ای اینگونه آزمایشات منجر شود. در آخر، می‌توان با جلب‌ حمایت‌های دولتی و قانونی و تقنین قوانین و مقررات کمک‌کننده به این موضوع نیز، سبب افزایش پوشش بیمه‌ای آزمایشات ژنتیکی گردید.

ضرورت افزایش پوشش بیمه‌ای آزمایش‌های ژنتیک

بیمه‌ها نقش حیاتی را در ارتقاء سلامت جامعه و پیشگیری از بیماری‌ها و اختلالات ژنتیکی برخوردار می‌باشند. آنها دسترسی افراد به خدمات آزمایشگاهی را تسهیل می‌کنند و سبب کاهش هزینه‌های درمانی و آزمایشگاهی خانواده‌ها می‌شوند. شرکت‌های بیمه با افزایش پوشش‌دهی خود و ارائه خدمات جامع‌تر در زمینه آزمایش‌های ژنتیک می‌توانند تاثیرگذاری خود را افزایش دهند و از این طریق، قدم‌های مثبتی را در راه بهبودی وضعیت سلامت افراد جامعه بردارند. تاکنون، تلاش‌هایی فراوانی در جهت تسهیل دسترسی به آزمایش‌های ژنتیک انجام شده است که قدردان آنها می‌باشیم. از طریق تبادل نظر، شرکت در بحث‌ها و گفتگوهای عمومی در خصوص چالش‌ها و راه‌حل‌های پیش روی این موضوع (دسترسی به آزمایش‌های ژنتیک) می‌توان به نتایج مثبتی دست یافت و از آنها در جهت بهبود پوشش‌ بیمه‌ای به خصوص در مورد آزمایشات ژنتیکی استفاده نمود.

با انتخاب بهترین آزمایشگاه ژنتیک، می‌توان از خدمات مختلف از قبیل آزمایش و مشاوره ژنتیک، آزمایش غربالگری، آزمایش پاپ اسمیر، آزمایش DNA و سایر موارد دیگر بهره‌مند شد و به نتایج آزمایشات اعتماد کرد.

آزمایشگاه پاتوبیولوژی و ژنتیک پزشکی تهران لب، که به عنوان بهترین آزمایشگاه تهران شناخته می‌شود، با ارائه خدمات مناسب آزمایشگاهی از قبیل تست غربالگی، تست دوران بارداری، تست پاپ اسمیر، تست DNA، تست ژنتیک، مشاوره ژنتیک و موارد دیگر، می‌تواند تمام آزمایشات مورد نیاز شما را به بهترین شکل انجام دهد و با ارائه نتایج دقیق آزمایشات، شما را به درستی از وضعیت سلامت خود آگاه کند.

نقش بیمه‌ها در تسهیل دسترسی به آزمایش‌های ژنتیک

لیستی از منابع که در مورد بیمه و آزمایش های ژنتیک در ایران توضیحات بیشتری ارایه می دهند:

https://www.azki.com/blog/upplementary-insurance-genetic-testing

https://bimeh.com/mag/health-insurance-genetic-test

https://www.irna.ir/news/85349494

 

دیدگاه تان را بنویسید

آخرین اخبار

پربازدیدترین