|

یارانه نقدی | یارانه نقدی جدید

دستور جدید دولت برای یارانه نقدی | خبر مهم برای یارانه بگیران

بر اساس تبصره 10 لایحه بودجه 1403، سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها موظف است با همکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نسبت به حذف یارانه خانوارهای غیرمشمول حمایت دولت به موجب آیین‌نامه‌ای که به پیشنهاد مشترک وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان هدفمندسازی یارانه به تصویب هیات وزیران می‌رسد، اقدام کند.

دستور جدید دولت برای یارانه نقدی | خبر مهم برای یارانه بگیران
کد مطلب : 41190

خبرنگار:علی طاهری

یارانه نقدی  در ایران نام مخصوصی است که برای برنامه‌های کمک مالی دولت به اقشار ضعیف و کم درآمد جامعه استفاده می‌شود.  یارانه نقدی  با هدف حمایت از افراد کم‌درآمد و محروم شکل گرفته‌اند و در داخل کشور و حتی در برخی از کشورهای دیگر نیز توجه ویژه‌ای به آن‌ها شده است.  یارانه نقدی  در ایران به ویژه با افزایش نرخ تورم و افزایش هزینه‌های معیشتی، برای بسیاری از خانواده‌های کم‌درآمد و ضعیف، اهمیت ویژه‌ای دارد.هدف اصلی برنامه‌های  یارانه نقدی  در ایران، تامین کمک‌های مالی به خانواده‌ها و افرادی است که در برابر شرایط اقتصادی نامساعد، دچار نیاز به کمک مالی هستند. این  یارانه نقدی  به صورت نقدی یا غیرنقدی ارائه می‌شود و بر اساس شاخص‌هایی همچون درآمد خانوار، تعداد اعضا و سایر شرایط مشخص می‌شود که در  اندیشه معاصر  به  افزایش یارانه نقدی  برای برخی دهک ها پرداخته ایم.

قرار است یارانه خانوارهایی که مشمول حمایت دولت نیستند، حذف شود.ارقام کلیدی لایحه بودجه 1403 نشان می‌دهد که منابع هدفمندسازی یارانه‌ها رشد 15 درصدی خواهند داشت و به رقم 758 هزار میلیارد تومان می‌رسند. این در حالی است که سال گذشته این رقم 659 هزار میلیارد تومان بود. در عین حال قرار است یارانه خانوارهایی که مشمول حمایت دولت نیستند، حذف شود.

همچنین بر اساس لایحه بودجه ۱۴۰۳، سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها موظف است منابع حاصل از عوارض و مالیات بر ارزش افزوده فروش فرآورده‌های نفتی و گاز طبیعی را با تخصیص سازمان برنامه و بودجه کشور صرفا برای تأمین یارانه نان و دارو هزینه کند.

بر اساس این گزارش، بخش اول لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور مشتمل بر هفت فصل شامل احکام سقف منابع، سقف درآمد و تراز عملیاتی سقف واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای، سقف واگذاری دارایی‌های مالی، منابع هدفمندسازی یارانه‌ها و مفروضات پیش‌بینی منابع و مصارف بودجه، روز گذشته تقدیم مجلس شد.

منبع:اقتصاد 100

دیدگاه تان را بنویسید

آخرین اخبار

پربازدیدترین