|

حقوق کارمندان | افزایش حقوق کارمندان

سیر تا پیاز افزایش حقوق کارمندان در 1403 | تعیین تکلیف رقم نهایی افزایش حقوق کارمندان

صفر تا صد افزایش حقوق کارکنان و بازنشستگان در بودجه ۱۴۰۳ بررسی شد.

سیر تا پیاز افزایش حقوق کارمندان در 1403 | تعیین تکلیف رقم نهایی افزایش حقوق کارمندان
کد مطلب : 41262

بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۳ نشان می‌دهد که افزایش حقوق کارمندان با توجه به ثابت ماندن نرخ مالیات، در مجموع حدود ۱۵ الی ۱۶ درصد خواهد بود وافزایش ۱۸ درصدی محقق نخواهد شد.

بر اساس اخبار منتشر شده در خصوص میزان افزایش حقوق پیش‌بینی شده برای کارکنان دولت در لایحه بودجه ۱۴۰۳، قرار است ۱۸ درصد به حقوق شاغلین و ۲۰ درصد به حقوق بازنشستگان لشکری و کشوری اضافه شود.

با توجه به ثابت ماندن میزان مالیات بر حقوق کارکنان شاغل و بازنشسته که شرح آن نیز در قانون بودجه سال ۱۴۰۳ ارائه شده عملاً افزایش واقعی حقوقها کمتر از میزان اعلام شده است.

بررسی سقف معافیت مالیاتی در تبصره ۱۶ بودجه سال ۱۴۰۳ نشان می‌دهد که مبانی تعریف شده به گونه‌ای است که حقوق‌های تا ۱۲۰ میلیون تومان در سال معاف از مالیات خواهد بود. از حقوق‌های ۱۲۰ تا ۱۶۸ میلیون تومان نیز ۱۰ درصد و حقوق‌های ۱۶۸ میلیون تومان تا ۲۷۶ میلیون تومان ۱۵ درصد مالیات دریافت می‌شود.

همچنین حقوق‌های از ۲۷۶ میلیون تومان تا ۴۰۸ میلیون تومان در سال نیز باید ۲۰ درصد و حقوق‌های بالای ۴۰۸ میلیون تومان نیز ۳۰ درصد مشمول مالیات خواهند شد.

بر این اساس درحالی که سقف معافیت مالیاتی ،مانند سال گذشته ۱۰ میلیون تومان اعلام شده است، عملا افزایش حقوق ۱۸ درصدی کارمندان با احتساب مالیات با واقعیت فاصله دارد.

طبق بررسی‌های آماری در پایان سال جاری نیز نرخ تورم در محدوده ۴۰ درصد خواهد بود که حتی افزایش واقعی ۲۰درصدی دریافتی حقوق‌بگیران نیز قدرت خرید افرادی که از حقوق ثابت برخوردار هستند را نیز حتی به میزان سال گذشته حفظ نخواهد کرد.

منبع:اندیشه قرن

دیدگاه تان را بنویسید

آخرین اخبار

پربازدیدترین