|

یارانه نقدی | یارانه نقدی جدید

حذف یارانه نقدی بهمن ماه نهایی شد؟ | یارانه نقدی کدام دهک ها قطع می شود؟

در ادامه آخرین خبر از قطع یارانه نقدی را بخوانید.

حذف یارانه نقدی بهمن ماه نهایی شد؟ | یارانه نقدی کدام دهک ها قطع می شود؟
کد مطلب : 42210

خبرنگار علی طاهری:

دولت سیزدهم به هیچ عنوان قصد حذف یارانه نقدی را ندارد، بلکه هر شش ماه یک بار بر مبنای صدک‌بندی، دهک درآمدی خانوارها را به‌روزرسانی خواهد کرد. بر این اساس ممکن است صدک‌های بالا از دایره دریافت یارانه خارج و صدک‌های پایین وارد شوند.

«دولت بنا ندارد یارانه نقدی را حذف کند». این موضوع در روزهای اخیر همواره از سوی مسئولان مورد تاکید قرار داشته و امروز نیز وزیر کار به آن اشاره کرد.

به گفته صولت مرتضوی، یارانه نقدی تا میزانی که مصوب بود و اجرا شده حتما ادامه پیدا می‌کند و تحت هیچ شرایطی یارانه نقدی حذف نخواهد شد. اما دولت یک سری سیاست‌های کمک معیشتی و تشویقی برای مردم دارد که بنا بر این است به شکلی بتواند قیمت‌ها را متعادل کند.

اما سوال این است که سیاست‌های معیشتی و تشویقی دولت چیست؟ دولت سیزدهم در راستای ایجاد عدالت اجتماعی و اقتصادی، علاوه بر دهک‌بندی، موضوع صدک‌بندی را مطرح کرده است.

بر این اساس، دهک‌های درآمدی از بعد خانواری خارج و به صورت «نفری» دهک‌بندی می‌شوند تا فاصله دهک‌ها رُند و ساده شود.  در گام دوم نیز آنها به صورت «صدک» آورده می‌شوند تا تحلیل بین دهک‌ها ریزتر و دقیق‌تر بررسی شوند؛ از همین رو هر دهک درآمدی تبدیل به ۱۰ قسمت و صدک می‌شود. با اجرای صدک‌بندی، ۷۹ میلیون و ۶۰۰ هزار ایرانی یارانه‌بگیر (حدود ۸۰ میلیون ایرانی) در این چرخه صدک‌بندی می‌چرخند.

صدک‌بندی باعث کوچک‌تر و راحت‌تر شدن تحلیل‌ها خواهد شد و اینگونه امکان دارد فردی در دهک سوم باشد، اما در صدک ۳۹ قرار گیرد و یا فرد دیگری در صدک ۳۱ باشد؛ هر چند هر دوی این افراد در دهک سوم قرار دارند اما صدک آنها فرق دارد.

در روزهای اخیر مرکز مطالعات و اطلاعات رفاه ایرانیان اعلام کرد که بر مبنای اجرای صدک‌بندی ۶۰ هزار خانواری که در صدک ۹۹ و ۱۰۰ قرار داشتند از دریافت یارانه حذف و ۶۰ هزار خانوار جدید دارای صدک پایین مشمول دریافت یارانه شدند.

طبق قانون بودجه ۱۴۰۲ بند (د) تبصره ۱۷ وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مکلف است هر شش ماه یک بار دهک درآمدی خانوارها را به‌روزرسانی کند و براساس رفتار مالی افراد و شاخص‌های مختلف رفاهی تغییرات حاصل می‌شود.

سال‌های گذشته سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها به مناسبت ۲۲ بهمن ماه با دستور رئیس جمهور، یارانه نقدی صد هزار تومانی به ازای هر نفر، برای خانوارهای دهک های یک تا چهار و همچنین خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و بهزیستی به حساب سرپرست خانوار واریز کرد. 

یارانه نقدی هرماه (نوزدهمین روز) به حساب کلیه سرپرستان خانوار مشمول دریافت یارانه در سراسر کشور واریز و از ساعت ۲۴ روز بعد قابل برداشت است. با نزدیک شدن به بهمن‌ماه اخباری از واریز یارانه ۲۲ بهمن به گوش می‌رسد. اما پیگیری ها  نشان می‌دهد که هنوز خبری از تامین بودجه واریز عیدی دولت به مناسبت سالروز پیروزی انقلاب اسلامی در ۲۲ بهمن نیست.

رقم یارانه نقدی در سال ۱۴۰۳

حسینعلی حاجی دلیگانی با اشاره به نشست یکشنبه شب کمیسیون تلفیق بودجه در مجلس اظهار داشت: طبق مصوبه امشب کمیسیون تلفیق، یارانه نقدی برای سال آینده افزایش پیدا نمی‌کند و یارانه بگیران به میزان سال جاری یارانه خود را دریافت خواهند کرد. عضو کمیسیون تلفیق بودجه در مجلس اظهار داشت: دولت در لایحه خود منابع حاصل از هدفمندی یارانه‌ها را از منابع مختلف ۷۵۸هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان در نظر گرفته بود که در مصوبه کمیسیون تلفیق به ۷۰۸هزار و ۸۰۰ میلیارد کاهش پیدا کرد.

حذف یارانه نقدی این خانوارها

پیگیری از وزارت تعاون،‌کار و رفاه اجتماعی حاکی است،‌ با اجرای طرح صدک بندی،‌ در دیماه امسال تعداد ۱۶۰ هزار نفر در حدود ۶۰ هزار خانوار به دلیل قرار گرفتن در دو صدک پر درآمد در دهک ۱۰ از دریافت یارانه حذف شدند. طبق بررسی‌ها افرادی که دارای خودرو خارجی و درآمدهای بالایی هستندیا سفرهای خارجی متعدد غیر عتبات دارند،‌ در صدکهای پردرآمد از دهک ۱۰ قرار می‌گیرند، که طبق قانون دهک پردرآمد ۱۰ از یارانه حذف می‌شوند. حذف پردرآمدها از یارانه قانون مصوب مجلس است،‌ اما برای شناسایی افراد پردآمد از اطلاعات پایگاه رفاه ایرانیان استفاده می‌شود و افرادی مرتب در این دهک بندی‌ها جابه جا می‌شوند و افراد دهک ۱۰ به ویژه دو صدک بالا از یارانه حذف می‌شوند. 

طیبه حسینی سخنگوی سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها گفت: در ماه جدید که یارانه پرداخت شد، طبق اعلام وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی عده‌ای از افراد در اثر آزمون وسع سنجی جزء دهک ۱۰ پردرآمدی قرار گرفته بودند و خود به خود حذف شده بودند، بنابراین کدملی‌هایی که یارانه به حساب‌شان واریز نشده‌است، جزء دهک ۱۰ پردرآمدی قرار گرفته‌اند در بررسی وسع خانوارها در پایگاه رفاه ایرانیان افراد مرتب در دهکها جابخ جا می‌شوند و آنهایی که در دهک ۱۰ قرار می‌گیرند حذف می‌شوند و ممکن است خانوارهایی از دهک ۱۰ به ۹ افت کنند که مشمول یارانه می‌شوند.

در آستانه فرا رسیدن روز پدر اخباری درباره واریزعیدی به مناسبت تولد امام علی(ع) و روز پدر و مرد منتشر شده است و برخی از سایت ها به ارائه وام با ضمانت یارانه نقدی خبر دادند. در ادامه این بخش اطلاعاتی در مورد این خبرها و جزئیات و شرایط دریافت عیدی را منتشر نموده ایم.

باید بگوییم که بر خلاف تمامی اخبار منتشر شده وامی جدید برای پرداخت به یارانه بگیران در نظر گرفته نشده است، در حال حاضر هیچگونه اطلاعاتی در خصوص شرایط دریافت وام یارانه وجود ندارد زیرا وامی تحت عنوان وام یارانه برای پرداخت به حساب یارانه بگیران از سوی دولت در نظر گرفته نشده است، در صورت دریافت اطلاعات موثق راجب پرداخت وام یارانه به مشمولان از سوی دولت، در سایت اطلاع رسانی انجام خواهد شد.

وام یارانه نقدی چیست و به چه کسانی تعلق میگیرد؟

خبرها حاکی از آن است که رئیس جمهور قرار است مبلغ شگفت انگیزی را به عنوان عیدی به یارانه بگیران پرداخت کند.هنوز اطلاعات دقیقی از مبلغ واریزی دولت برای یارانه بگیران و سرپرستان خانواده منتشر نشده، همچنین معلوم نیست که این مبلغ و عیدی به صورت بلاعوض در حساب سرپرستان خانواده واریز می شود و یا آنها می توانند وام یارانه دریافت نمایند اما وام یارانه چیست و به چه کسانی تعلق می گیرد؟

وام یارانه از جمله وام هایی است که نیاز به ضامن ندارد و افراد می توانند این وام را با یارانه نقدی سرپرست خانوار دریافت نمایند.

نحوه دریافت وام یارانه به این صورت است که سرپرستان خانواده و تمام یارانه بگیران باید برای دریافت این وام ثبت نام اینترنتی انجام دهند و نیازی به انعقاد قرارداد وام با سیستم بانکی نیست. برای ثبت نام اینترنتی وام با کارت یارانه به سامانه بانک مورد نظر خود مراجعه کنید و در آن جا اطلاعات لازم را جهت ثبت نام اینترنتی وام با کارت یارانه دریافت نمایید.

افراد مشمول دریافت وام یارانه هستند که سرپرست خانواده و یارانه بگیر بوده و از دولت یارانه دریافت می کنند. وام یارانه انواع مختلفی چون وام 5 میلیونی یارانه، وام قرض الحسنه 200 میلیونی، وام 10 میلیونی یارانه و… دارد.

یارانه نقدی

بعد از واریز وام یارانه، اقساط وام از مبلغ یارانه متقاضیان برداشت می شود، این وام با نرخ 12 درصد به افراد پرداخت می شود که 8 درصد آن را دولت به بانک پرداخت می کند.

دکتر احمد اسمعیل‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا، درباره جزئیات اجرای طرح امنیت غذایی، گفت: این برنامه از مهرماه سال جاری با همکاری وزارت رفاه آغاز شده است. روند به این صورت است که کودکان ۶ ماه تا ۵ سالی که به مراکز بهداشتی _ درمانی سراسر کشور مراجعه می‌کنند توسط بهورزان، ‌ مراقبین و کارشناسان تغذیه ارزیابی می‌شوند و اگر حائز شرایط باشند، کد ملی آنها توسط ما به وزارت رفاه ارائه می‌شود تا مورد حمایت قرار گیرند.

وی با اشاره به اینکه «اختلال رشد» مهم‌ترین مبنا و معیار ورود افراد به این طرح است، تصریح کرد: در واقع اگر کودکی در این بازه سنی بر اساس معیارهای ما دچار اختلال رشد تشخیص داده شود باید مورد حمایت این طرح قرار گیرد.مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت افزود: اختلال رشد یعنی اینکه کودک بر اساس منحنی‌های سنی و جنسی، وزن‌گیری خوبی نسبت به قد و یا سن خود ندارد و یا قدش نسبت به سنش کوتاه‌تر است.وی تاکید کرد: وزارت رفاه این کودکان را از نظر اقتصادی در سامانه معیشتی خود ارزیابی می‌کند که مشخص شود آیا این کودک به دلیل مشکلات اقتصادی دچار اختلال رشد شده یا خیر؟ اگر خانواده این کودک در دهک درآمدی یک تا ۷ باشند، کودک حائز قرارگیری در پوشش این برنامه است.

در صورتی که خانواده کودک در دهک درآمدی ۸ به بعد باشند، کودک تحت پوشش طرح امنیت غذایی نخواهد بود و تنها کارشناسان ما به والدین آموزش می‌دهند که چه تغذیه‌ای مناسب وی است.او با اشاره به اینکه همان ۷ دهک اول نیز تقسیم بندی می‌شوند، توضیح داد: در صورتی که کودک جزو ۵ دهک اول باشد ماهانه یک میلیون تومان و برای دهک درآمدی ۶ و ۷ ماهانه ۶۰۰ هزارتومان اعتبار در نظر گرفته شده است.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، افزود: این اعتبار ماهانه در کارت الکترونیکی شارژ می‌شود و خانواده این کودکان تنها می توانند اقلام غذایی که ما مشخص کردیم را خریداری کنند.به گفته وی، اقلام غذایی تعیین شده توسط وزارت بهداشت برای طرح امنیت غذایی مبتنی بر اقلام غذایی تامین کننده کالری و پروتئین مانند لبنیات، انواع گوشت، برنج، ماکارونی، تخم مرغ و ... است.

وی افزود: کودکانی که مشمول این بسته حمایتی شوند هر سه ماه یکبار توسط کارشناسان بهداشت ما ارزیابی می‌شوند و اگر روند مثبتی در تغذیه آنها مشاهده نشود در طی ۶ ماه از این برنامه خارج می‌شوند زیرا هدف این برنامه این است که اقلام غذایی برای بهبود تغذیه کودک مصرف شود تا وضعیت تغذیه او به شرایط مطلوب برسد.

دیدگاه تان را بنویسید

آخرین اخبار

پربازدیدترین