|

قیمت طلا

قیمت طلا امروز چهارشنبه 4 بهمن 1402 | قیمت طلا 18 عیار چند؟

قیمت طلا امروز چهارشنبه 4 بهمن 1402 را در اینجا بخوانید.

قیمت طلا امروز چهارشنبه 4 بهمن 1402 | قیمت طلا 18 عیار چند؟
کد مطلب : 42340

خبرنگار: علی طاهری

قیمت طلا در هر گرم طلا ۱۸ عیار در بازار روز قبل نسبت به ۲ روز پیش، با ۳۵۱۰۰ تومان افزایش، ۲,۷۵۰,۹۰۰ تومان نرخ گذاری شد.هر مثقال طلا 18 عیار با افزایش ۱.۲۷ درصدی نسبت به ۲ روز پیش، ۱۱,۹۱۶,۰۰۰ تومان معامله شد.هر اونس طلا در بازار روز قبل نسبت به ۲ روز پیش، با ۲ افزایش، ۲,۰۲۴ نرخ گذاری شد.

قیمت طلا امروز چهارشنبه 4 بهمن 1402

سکه امامی در بازار روز قبل نسبت به ۲ روز پیش، با ۶۰۰۰۰۰ تومان افزایش، ۳۲,۶۰۰,۰۰۰ تومان نرخ گذاری شد.نیم سکه در بازار روز قبل نسبت به ۲ روز پیش، با ۴۵۰۰۰۰ تومان افزایش، ۱۸,۴۰۰,۰۰۰ تومان نرخ گذاری شد.ربع سکه با افزایش ۱.۷۸ درصدی نسبت به ۲ روز پیش، ۱۱,۲۰۰,۰۰۰ تومان معامله شد.هر سکه گرمی با بدون تغییر ۰ درصدی نسبت به ۲ روز پیش، ۶,۰۰۰,۰۰۰ تومان معامله شد.

 

قیمت گرم طلا ۱۸ عیار

روز قبل هر گرم طلا ۱۸ عیار برخلاف افت قبلی خود، رشد قیمت را تجربه کرد، بطوری که هر گرم طلا ۱۸ عیار که ۲ روز پیش تا ۲,۷۱۵,۸۰۰ (دو میلیون و هفتصد و پانزده هزار و هشتصد ) تومان رسیده بود، امروز - چهارشنبه ۰۴ بهمن ۱۴۰۲ مصادف با ۲۴ ژانویه ۲۰۲۴ - با رشد ۱.۲۷ درصدی به ۲,۷۵۰,۹۰۰ (دو میلیون و هفتصد و پنجاه هزار و نهصد ) تومان رسید.

 

قیمت مثقال طلا 18 عیار

روز قبل هر مثقال طلا 18 عیار برخلاف افت قبلی خود، رشد قیمت را تجربه کرد، بطوری که هر مثقال طلا 18 عیار که ۲ روز پیش تا ۱۱,۷۶۴,۰۰۰ (یازده میلیون و هفتصد و شصت و چهار هزار) تومان رسیده بود، امروز - چهارشنبه ۰۴ بهمن ۱۴۰۲ مصادف با ۲۴ ژانویه ۲۰۲۴ - با رشد ۱.۲۷ درصدی به ۱۱,۹۱۶,۰۰۰ (یازده میلیون و نهصد و شانزده هزار) تومان رسید.

قیمت اونس طلا

روز قبل هر اونس طلا برخلاف افت قبلی خود، رشد قیمت را تجربه کرد، بطوری که هر اونس طلا که ۲ روز پیش تا ۲,۰۲۲ (دو هزار و بیست و دو ) رسیده بود، امروز - چهارشنبه ۰۴ بهمن ۱۴۰۲ مصادف با ۲۴ ژانویه ۲۰۲۴ - با رشد ۰.۰۹ درصدی به ۲,۰۲۴ (دو هزار و بیست و چهار ) رسید.

اونس طلازمانی که طلا از معدن استخراج می شود، نرم و حالت پذیر است؛ در حدی که یه راحتی می توان آنرا به شکل های مختلف درآورد و حتی روی آن به سادگی حکاکی کرد. طلای استخراج شده از معدن را معمولا به فرم شِمشی که ۴۰۰ اونس یا ۱۲/۵ کیلوگرم وزن دارد و عیار آن ۹۹۵ در هزار است، در می آورند.به خاطر نرمی زیاد این عنصر، ساخت زیورآلات، انواع سکه یا اشکال مختلف هندسی نیاز به ترکیب با فلزات دیگر برای سخت تر کردن آن وجود دارد. بنابراین، طلا را هنگام ذوب، با فلزات دیگری مانند نقره و مس مخلوط می کنند و آلیاژی که به دست می آید، درصدی طلا و درصدی فلز دیگر است.

عیار طلا دقیقا به همین معنا است.عیار طلا نشانگر وجود چه مقدار طلا و چه مقدار فلز دیگر در آلیاژ است. نمایش عیار استاندارد در بعضی کشورها برای طلای خالص، عدد «۲۴» است و هرچه از خلوص طلا کمتر شود، از این عدد هم کاسته می شود. طلای ۲۴عیار یعنی طلای خالص.در ایران و بسیاری از کشورها نمایش عیار با عدد ۱۰۰۰ نیز وجود دارد. البته عیار 1000 برای آسان کردن درصد خلوص طلا به کار می رود چون شمش ها با عیار 9/999 معامله می شوند و یک هزارم درصد ناخالصی احتمالی در نظر گرفته می شود.

تفاوت طلا 18 عیار و 24 عیاربه طلای با درجه خالصی بسیار بالا طلای 24 عیار گفته می شود.خلوص طلای 24 عیار 9/99 درصد است.به دلیل همین خالصی نیز درجه شکنندگی این نوع طلا بسیار بالا است. به طوریکه اگر طلا را زیر دندان قرار دهید جای دندان در آن باقی می ماند.یکی از راههای تشخیص خالص بودن طلا نیز در گذشته همین کار بوده است.اگر جای دندان در طلا باقی می ماند یعنی طلا خالص است.هر چه از خالص بودن طلا کم شود از عیار آن نیز کم خواهد شد.

پس از طلای 24 عیار در رده بندی عیارها به طلای ۱۸ عیار می رسیم این نوع طلا آلیاژی است که در ۷۵ درصد آن طلا وجود دارد و 25 درصد دیگر با یک فلز پایه مثل نیکل یا مس ترکیب شده است.در طلای ۱۴ عیار هم ۵/۵۸ درصد طلا وجود دارد. معمولا هرقدر عیار طلا بالاتر باشد، طلای ۱۴ عیار دوام بالاتری نسبت سایر عیارها دارد؛ زیرا با فلز دیگری ترکیب شده که به آن مقاومت می بخشد. حلقه هایی که از طلای ۱۴ عیار ساخته شده باشند، از دوام بیشتری برخوردارند.مثقال طلامثقال یک واحد اندازه گیری است که ریشه آن عربی است.

دیدگاه تان را بنویسید

آخرین اخبار

پربازدیدترین