|

روش های خانگی درمان فوری سردرد

سردرد عارضه‌ی آزاردهنده‌ای است که همه‌ی افراد چندین بار در طول زندگی خود دچار آن می‌شوند. این عارضه می‌تواند در صورت شدید بودن، زندگی روزمره‌ی شما را مختل کند.

روش های خانگی درمان فوری سردرد
کد مطلب : 35038

سردرد انواع مختلفی دارد و سردرد تنشی و میگرن، رایج‌ترین نوع آن هستند. میگرن یک نوع متوسط تا شدید سردرد محسوب می‌شود. سردردهای خوشه‌ای نوع دیگری از سردردها هستند که به‌صورت گروهی یا خوشه‌ای رخ می‌دهند.

داروهای مختلفی برای درمان سردرد وجود دارد؛ با این حال می‌توانید برای تسکین فوری سردرد از بعضی از روش‌‌های خانگی اثرگذار کمک بگیرید. در این مقاله از دیجی‌کالا مگ ۱۸ روش خانگی را برای درمان فوری سردرد به شما معرفی می‌کنیم. اما در ابتدا به بررسی علل سردرد می‌پردازیم. تا پایان مقاله ما را همراهی کنید.

علل و عوامل خطر سردرد چیست؟

ممکن است برایتان سؤال ایجاد شده باشد که چه عاملی منجر به سردرد می‌شود؟ در مجموع سردرد به دلیل ترکیبی از سیگنال‌های ارسال شده از رگ‌های خونی و عضلات سر رخ می‌دهد. علت فعال شدن این سیگنال‌ها هنوز مشخص نیست. با این حال عوامل زیر می‌توانند به‌عنوان محرک سردرد محسوب شوند.

بیماری‌هایی مثل عفونت‌های سینوسی، سرماخوردگی، تب یا عفونت گلو

استرس

عوامل محیطی مثل قرار گرفتن در معرض دود سیگار و تنباکو؛ همچنین مواجهه با بوی مواد شیمیایی و عطر و ادکلن

سابقه‌ی خانوادگی ابتلا به سردرد

حساسیت به بعضی از مواد غذایی

عدم تعادل هورمونی

عدم تعادل ویتامین‌ها و مواد معدنی در بدن

روش‌های خانگی برای تسکین سردرد

درمان‌های خانگی سردرد به شرح زیر است‌.

۱. آب بنوشید

کم‌آبی بدن ممکن است منجر به سردرد شود. در حقیقت مطالعات نشان می‌دهند که کم‌آبی مزمن بدن علت رایج سردردهای تنشی و میگرنی است. تحقیقات به این نتیجه رسیده‌اند که نوشیدن آب کافی علائم سردرد را در افراد دچار کم‌آبی طی ۳۰ دقیقه تا ۳ ساعت تسکین می‌دهد.

علاوه بر این کم‌آبی بدن می‌تواند تمرکز را مختل کرده و منجر به کج‌خلقی و زودرنجی شود که این موضوع سردرد را بدتر می‌کند. برای اینکه دچار سردرد ناشی از کم‌آبی بدن نشوید، در طول روز به اندازه‌ی کافی آب بنوشید. فقط به نوشیدن آب قناعت نکنید و مواد غذایی آبرسان را که در این مقاله ۱۷ ماده‌ی غذایی برای پیشگیری از کم‌آبی بدن در روزهای گرم معرفی کردیم، در رژیم غذایی خود جای دهید.

۲. منیزیم مصرف کنید

منیزیم یک ماده‌ی معدنی مهم است که در بسیاری از عملکرد‌های بدن از جمله کنترل قند خون و انتقال پیام‌های عصبی نقش دارد. نشان داده شده که منیزیم یک داروی مؤثر و بی‌خطر برای سردرد است‌. شواهد عنوان می‌کنند که کمبود منیزیم در افرادی که به‌طور مرتب دچار سردرد میگرنی می‌شوند، رایج‌تر از افرادی است که دچار این نوع سردرد نمی‌شوند.

مطالعات نشان داده‌اند که درمان سردرد از طریق مصرف ۶۰۰ میلی‌گرم منیزیم سیترات در روز به کاهش تعداد دفعات و شدت سردرد میگرنی کمک می‌کند. با این حال در نظر داشته باشید که مصرف مکمل‌های منیزیم ممکن است در بعضی از افراد منجر به مشکلات گوارشی مثل اسهال شود. بنابراین بهتر است برای درمان علائم سردرد، در ابتدا دوز کمتری از منیزیم را مصرف کنید.

۳. به اندازه‌ی کافی بخوابید

خواب تأثیر مستقیمی روی سلامتی بدن دارد. کمبود خواب می‌تواند منجر به مشکلات مختلف از جمله سردرد شود. محققان در یک مطالعه تعداد دفعات و شدت سردرد را در دو گروه از افراد بررسی کردند. گروه اول هر شب کمتر از ۶ ساعت می‌خوابیدند و گروه دوم خواب بیشتری نسبت به گروه اول داشتند.

نتایج این مطالعه نشان داد افرادی که کمتر می‌خوابیدند (گروه اول)، افزایش شدت و تعداد دفعات سردرد را تجربه کردند. با این وجود نشان داده شده که خوابیدن زیاد هم محرک سردرد است.

بنابراین خوابیدن به‌ اندازه‌ی کافی برای افرادی که می‌خواهند به‌طور طبیعی از ابتلا به سردرد پیشگیری کنند، ضروری است. توصیه می‌شود هر شب بین ۷ تا ۹ ساعت بخوابید.

۴. از مصرف مواد غذایی حاوی هیستامین زیاد پرهیز کنید

هیستامین یک ماده‌ی شیمیایی است که به‌طور طبیعی در بدن یافت می‌شود و در سیستم ایمنی، سیستم عصبی و دستگاه گوارش نقش دارد‌. مطالعات نشان می‌دهند که مصرف هیستامین ممکن است در افرادی که به این ترکیب حساسیت دارند، منجر به میگرن شود.

بدن بعضی از افراد نمی‌تواند به‌درستی هیستامین را دفع کند، چون عملکرد آنزیم‌هایی که مسؤول تجزیه‌ی آن هستند، دچار اختلال است. اجتناب از مصرف مواد غذایی غنی از هیستامین ممکن است یک استراتژی مفید برای افرادی باشد که به‌طور مرتب دچار سردرد می‌شوند.

۵. از روغن‌های اسانسی استفاده کنید

روغن‌های اسانسی مایعاتی به‌شدت غلیظ هستند که ترکیبات خوشبویی دارند. این روغن‌ها فواید درمانی متعددی دارند و معمولا از آن‌ها به‌صورت موضعی استفاده می‌شود. هرچند بعضی از آن‌ها قابل بلعیدن هم هستند. روغن‌های اسانسی نعناع و اسطوخودوس به‌طور ویژه در درمان سردرد مؤثر هستند.

نشان داده شده که مالیدن روغن نعناع به شقیقه علائم سردردهای تنشی را کاهش می‌دهد. روغن اسطوخودوس هم در کاهش درد ناشی از سردرد میگرنی اثرگذار است. استفاده‌ی موضعی از این روغن روی لب بالا و همچنین استنشاق آن می‌تواند علائم میگرن را کاهش دهد.

۶. مکمل‌های ویتامین ب کمپلکس را مصرف کنید

ویتامین‌های ب یک گروه از ریزمغذی‌های محلول در آب هستند که در بسیاری از عملکردهای بدن نقش دارند. برای مثال این ویتامین‌ها مسؤول سنتز انتقال‌دهنده‌های عصبی هستند و به تبدیل غذا به انرژی کمک می‌کنند. بعضی از انواع ویتامین‌های ب ممکن است از شما در برابر سردرد محافظت کنند.

چندین مطالعه نشان داده‌اند که مکمل‌های ویتامین ب ۱۲، ریبوفلاون (ب ۲)، ب ۱۲ و پیریدوکسین (ب ۶) ممکن است در کاهش علائم و درمان سردرد مفید باشند. ویتامین‌های ب کمپلکس حاوی تمام هشت گروه از ویتامین‌های ب هستند و استفاده از آن‌ها یک روش بی‌خطر و مقرون‌به‌صرفه برای درمان سردرد به شمار می‌رود.

مصرف روزانه‌ی ویتامین‌های ب بی‌خطر تلقی می‌شود، چون محلول در آب هستند و میزان اضافی‌اشان از طریق ادرار از بدن خارج می‌شود.

۷. برای تسکین درد از کمپرس سرد استفاده کنید

استفاده از کمپرس سرد ممکن است علائم سردرد را کاهش دهد. قرار دادن کمپرس سرد یا یخ روی ناحیه‌ی گردن و سر التهاب را کاهش می‌دهد و رگ‌های خونی را منقبض می‌کند که این موضوع در درمان سردرد و کاهش علائم آن مفید است. در یک مطالعه روی ۲۸ خانم نشان داده شد که قرار دادن بسته‌های ژله‌ای سرد روی سر، درد ناشی از میگرن را به‌طرز قابل‌توجهی کاهش داد.

می‌توانید کمپرس سرد را از بیرون تهیه کرده یا خودتان آن را در خانه درست کنید. برای درست کردن کمپرس سرد، ابتدا یک کیسه‌ی ضدآب را پر از یخ کنید و دور آن یک حوله‌ی نرم بپیچید. کمپرس را پشت گردن، سر یا شقیقه‌ی خود قرار دهید تا سردردتان بهبود پیدا کند.

دیدگاه تان را بنویسید

آخرین اخبار

پربازدیدترین