|

بیماری که ویروس‌های خفته بدن را بیدار می‌کند

کسانی که قبلا به کووید مبتلا شده‌اند با خستگی طولانی‌مدت غریبه نیستند اما واقعا چقدر کووید و خستگی با هم ارتباط دارند؟

بیماری که ویروس‌های خفته بدن را بیدار می‌کند
کد مطلب : 36131

نتایج مطالعه‌ای در سال ۲۰۲۲ نشان داد که در واقع کووید می‌تواند باعث فعال شدن مجدد ویروس‌ها در داخل بدن شود از جمله ویروس‌هایی که علائم خستگی دارند.

به گفته دانشکده بهداشت عمومی هاروارد، کووید طولانی را می‌توان به عنوان علائمی تعریف کرد که حداقل برای چندین هفته پس از پایان عفونت ادامه می‌یابد. از هر پنج بیمار مبتلا به کووید، یک نفر به کووید طولانی مبتلا می‌شود که امروزه حدود ۲۳ میلیون آمریکایی آن را تجربه می‌کنند. از آنجایی که هنوز بسیار جدید است تحقیقات بیشتری برای درک اثرات طولانی‌مدت کووید و عواملی که در آن نقش دارند، مورد نیاز است.

در حال حاضر، کارشناسان فکر می‌کنند که کووید طولانی‌مدت تنها یک مورد نیست بلکه تعداد زیادی از عوامل خطر و علل بیولوژیکی است که با هم همپوشانی دارند و در هم تنیده می‌شوند. این وضعیت مرموز با بیش از ۲۰۰ علامت مختلف و ۵۰ بیماری مختلف مرتبط است که تشخیص آن را واقعا دشوار می‌کند.

به گفته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC)، کووید طولانی می‌تواند بر افرادی که عفونت شدید داشته‌اند نیز تاثیر بگذارد همچنین می‌تواند بر افرادی که فقط علائم خفیف را تجربه کرده‌اند نیز اثر داشته باشد. برخی از علائم رایج عبارتند از: خستگی، تپش ضربان قلب، سرفه، سرگیجه، مه مغزی، علائم گوارشی و درد مفاصل.

بر اساس مطالعه‌ای که در سال ۲۰۲۲ در نشریه Frontiers in Immunology منتشر شده است، محققان سوئدی دریافتند که کووید می‌تواند سیستم ایمنی را سرکوب کند و امکان ظهور مجدد ویروس‌های خفته را فراهم کند. ویروس‌هایی که در گردش هستند شامل ویروس اپشتین بار که باعث مونونوکلئوز می‌شود و ویروس ابولا که اغلب می‌تواند باعث علائم خستگی شود.

در بیماران واکسینه نشده که به دنبال عفونت کووید، سندرم خستگی مزمن را تجربه کردند، محققان پاسخ‌های آنتی‌بادی قوی‌تری پیدا کردند، به این معنی که سیستم ایمنی آنها در حال مبارزه با ویروس‌های پایدار بود.

نویسندگان این مطالعه پیشنهاد کردند که درمان‌های طولانی‌مدت کووید باید پاسخ‌های ایمنی به ویروس‌ها را تقویت کرده و به بدن در مبارزه با ویروس‌های فعال شده مجدد کمک کند.

علائم معمولا با گذشت زمان بهبود می‌یابند اما برخی از بیماران ماه‌ها یا حتی سال‌ها پس از یک عفونت اولیه اثرات کووید طولانی را تجربه می‌کنند.

از آنجایی که علائم برای هر بیمار بسیار منحصر به فرد خواهد بود، مهم است که در صورت تجربه طولانی‌مدت کووید، با پزشک خود برای ارائه یک برنامه درمانی همکاری کنید. مهم‌ترین راه برای پیشگیری از این بیماری، واکسیناسیون علیه کووید است زیرا کسانی که واکسینه شده‌اند و آلوده می‌شوند کمتر احتمال دارد علائم طولانی‌مدت کووید را گزارش کنند.

 

دیدگاه تان را بنویسید

آخرین اخبار

پربازدیدترین