|

شیرینی‌های طبیعی برای افرادی که رژیم دارند

از موارد مهمی که توصیه می شود برای رژیم به حداقل ترین میزان ممکن برسد، شیرینی ها هستند، اما یکسری شیرینی ها وجود دارند که با خیالی آسوده می توانید میل کنید.

شیرینی‌های طبیعی برای افرادی که رژیم دارند
کد مطلب : 36415

چای یکی از پر مصرف ترین نوشیدنی ها در ایران است. اغلب ما ایرانی ها چای خود را با انواع کیک و شیرینی می خوریم. شیرینی و کیک از خوشمزه ترین خوراکی های موجود در جهان هستند اما دارای کالری فراوان و قند مصنوعی می باشند و برای سلامتی افراد بسیار مضر هستند. مصرف چای بدون هیچ شیرینی برای برخی افراد بسیار سخت است، این افراد می توانند به جای شیرینی های تر و خشک و انواع کیک و کلوچه های مضر، چای خود را با شیرینی های طبیعی که در این بخش آورده ایم بنوشند.

مویز

مویز از خشک کردن حبه های انگور سیاه شاهانی به دست می آید و از جمله شیرینی هاییست که دارای قند طبیعی فروکتوز است. کارشناسان طب سنتی توصیه می کنند افراد چای خود را با مویز بنوشند چرا که مویز دارای طبع گرم و تر است و به افزایش حافظه، قدرت فهم، تسکین صفرا، دفع بلغم و اصلاح خلق و خو کمک می کند. مویز حاوی انواع مواد معدنی و ویتامین های ضروری برای بدن می باشد اما زیاده روی در مصرف آن موجب افزایش وزن و چاقی می شود.

کشمش

کشمش یکی از خوراکی های شیرین است که قند طبیعی فروکتوز در آن موجود است. مصرف کشمش سبب افزایش ناگهانی قند خون نمی شود. اگر کشمش به اندازه کم مصرف شود برای بیماران مبتلا به دیابت مناسب است زیرا کشمش دارای شاخص گلیسمی پایین تا متوسط و شاخص انسولین کم است. مصرف کشمش سبب کاهش استرس، تقویت و رشد حافظه شده و غنی از فسفر، آهن، منیزیم و کلسیم است.

توت خشک

توت خشک از بهترین جایگزین های قند است زیرا دارای مزه شیرینی بوده و همچنین فیبر بالا و قند کمی دارند. توت حاوی مقادیر زیادی ویتامین C و اسیدهای چرب و پروتئین است. می توانید از توت خشک پس از انجام فعالیت های ورزشی همراه با چای استفاده نمایید. یک وعده مصرف توت خشک می تواند تقریبا 20 درصد از میزان فیبر توصیه شده را برای بدن فراهم کند. توت حاوی 30 درصد ارزش روزانه آهن و 10 درصد ارزش روزانه کلسیم است و برای مبتلایان به دیابت مناسب می باشد.

خرما

اگر می خواهید میل به شیرینی جات را در خود کم کنید و همزمان دیگر مواد مغذی سودمند را برای بدن خود فراهم کنید، به جای مصرف شیرینی جات مختلف، خرما مصرف کنید. خرما منبع فوق‌العاده ای از فیبر، پتاسیم، آهن و ترکیبات گیاهی سودمند است که شیرینی مورد نیاز شما را تامین می کند. در مصرف خرما زیاده روی نکنید و در روز 1 تا 3 عدد خرما بخورید و برای رفع میل به شیرینی می توانید خرما را با آجیل هایی مانند بادام مصرف کنید.

همچنین می توانید از خمیر خرما برای شیرین کردن انواع کیک ها، حلوا و شیرینی های مورد علاقه خود استفاده کنید، به این روش که خرما را در آب گرم خیس کنید تا نرم شود. مقداری از آبی که خرما را در آن خیسانده اید، نگه دارید، سپس خرمای خیس خورده را به همراه یک قاشق غذاخوری از آن به غذاساز اضافه کنید.

انواع میوه های خشک

میوه ها در سه شکل میوه تازه، میوه یخ زده و میوه خشک قابل جایگزینی با قند هستند. میوه ها حاوی فروکتوز که قند ساده ای است هستند و می توانند فیبر، ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز شما را فراهم آورند. به جای استفاده از شیرینی جات مصنوعی می توانید میوه ها را به صورت تازه مصرف کنید و یا برای شیرین کردن غذا و نوشیدنی های خود از میوه های تازه یا منجمد استفاده نمایید. میوه های خشک نیز مملو از عناصر ریز مغذی، فیبر و آنتی اکسیدان هستند.

برگ زردآلو و دیگر میوه های خشک دارای قند فروکتوز است و برای دیابتی ها مناسب است اما در تهیه میوه خشک به این نکته توجه کنید که طبیعی تولید شده باشند. از میوه خشک به دلیل کالری بالا باید کمتر از میوه تازه استفاده نمود.

شیره میوه ها

قند موجود در شکر و قند، ساکاروز و گلوکز است که قند خون را به سرعت افزایش می دهند. به جای مصرف قند و شکر و شیرینی ها می توانید از شیره های میوه استفاده کنید. قند موجود در شیره ها فروکتوز است که جذب کندتری دارد؛ شیره انگور، خرما، توت و... دارای قند کمتر و انرژی بیشتر و منبع فیبر و آهن هستند، بنابراین شیره میوه ها جایگزین مناسبی برای قند و شکر است.

عسل

عسل طبیعی و خالص از دیگر خوراکی های مناسب جایگزین قند و شکر است. عسل مملو از آنزیم ها، آنتی اکسیدان ها، آهن، روی، پتاسیم، کلسیم، فسفر، ویتامین B6، ریبوفلاوین و نیاسین است و دارای کالری، فروکتوز و گلوکز کمتری می باشد. بیماران دیابتی باید در میزان مصرف عسل احتیاط کنند.

 

دیدگاه تان را بنویسید

آخرین اخبار

پربازدیدترین