|

اقدامات لازم جهت رفع تصرف ملک ورثه ای توسط یکی از وراث

در صورت فوت شخص کلیه اموال و دیون و تعهدات وی به ورثه منتقل می شود و ایشان قائم مقام متوفی هستند. در صورت تصرف ملک ورثه ای توسط یکی از وراث بدون اذن و اطلاع دیگر وراث و ممانعت از تصرف دیگر ورثه می بایست اقداماتی قانونی علیه وی انجام شود تا حقوق سایر وراث حفظ گردد.

کد مطلب : 37252

 

 

تصرف ملک ورثه ای توسط یکی از وراث

ملک ورثه ای حالت شایع در املاک مشاع است یعنی اکثر املاک مشاع ورثه ای هستند و هر یک از وراث به نسبت سهم الارث خود مالک ملک می باشند. در صورتی یکی از ورثه بدون اذن سایرین اقدام به تصرف در ملک نماید اگرچه شخص وی مالک است لکن چون سهم وی به صورت مشاعی است عملا وی هم در سهم خود و هم در سهم سایرین تصرف کرده. به همین خاطر قانون گذار مقررات ویژه ای در باب تصرف ملک ورثه ای توسط یکی از وراث پیش بینی نموده است. مواد ۵۸۱ تا ۵۸۳ قانون مدنی به صراحت بیان می دارد که هر شریک مال مشاع می تواند به نسبت سهم خود تصرفات حقوقی داشته باشد مثلا سهم خود را بفروشد ولی تصرفات مادی مانند تسلیم مال به خریدار منوط به اذن سایر شرکاست. بنابراین در صورتی که یکی از ورثه ملک را تصرف کند سایر وراث حق دارند از طریق محکمه و به موجب قانون مانع تصرفات وی شوند.

برای رفع تصرف چه اقداماتی لازم است؟

برای رفع تصرف وارث متصرف باید علیه وی دعوای خلع ید مشاعی مطرح شود و وراث متوفی نخست باید تقاضای انحصار ورثه دهند و بعد از تعیین ورثه و سهم الارث ایشان نسبت به طرح دعوای خلع ید مشاعی اقدام نماید. در صورت صدور حکم به رفع تصرف وارث متصرف, هیچ کدام از ورثه تا زمان تصمیم گیری در خصوص نحوه تقسیم ملک مشترک حق مداخله در ملک را ندارند و ملک بلامتصرف باقی خواهد ماند.

 

شماره وکیل پایه یک دادگستری جهت مشاوره حقوقی رفع تصرف

شایع بودن تصرف ملک ورثه ای توسط یکی از وراث سبب شده پرونده های زیادی در این باب در دادگستری مطرح شود که هر کدام با توجه وضعیت ورثه, مدارک و نوع ملک پیچیدگی خاص خود را دارد پس توصیه می شود پیش از هر اقدام حقوقی با وکیل با تجربه در این حوزه مشاوره نمایید. برای مشاهده شماره وکیل پایه یک دادگستری روی همین لینک کلیک نمایید.

منبع: وکیل سایت

 

 

دیدگاه تان را بنویسید

آخرین اخبار

پربازدیدترین