|

نوسانات بازار ارز و تاثیر آن بر قیمت تیرآهن

با گذر زمان انسان به دنبال دستیابی به رفاه هرچه بیش‌تر و زندگی راحت، دست به استفاده از منابع طبیعی و ایجاد تغییر در آن‌ها زد. یکی از محصولات مهم که در زمینه‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد آهن و محصولات فولادی است. استفاده از تیرآهن روز به روز رو به افزایش است؛ به همین دلیل توجه به قیمت پایه آن و عوامل موثر بر تغییرات قیمت تیرآهن 18، از اهمیت زیادی برخوردار است. نوسانات بازار ارز نیز بر روی قیمت تیرآهن 14 تاثیر گذار است؛ در ادامه این مقاله قصد داریم عوامل مختلف را مورد بررسی قرار دهیم.

نوسانات بازار ارز و تاثیر آن بر قیمت تیرآهن
کد مطلب : 37270

 

 

کاربرد‌های مختلف تیرآهن و فولاد

تیرآهن یکی از قطعات مورد نیاز در مراحل اولیه احداث پروژه‌های ساخت و ساز است؛ در واقع پایه و اساس اولیه هر ساختمان در ابتدا با اسکلت آهنی شکل می‌گیرد. با گذر زمان و روی آوردن اکثر مردم به زندگی شهر نشینی و آپارتمان نشینی نیاز به تیرآهن به شدت افزایش یافت و روز به روز نیز این مقدار در حال ارتقا است.

با توجه به این‌که برای احداث هر پروژه ساختمانی تیرآهن در مقدار زیاد نیاز است به همین دلیل قیمت پایه آن و نوسانات آن یکی از مسائل مهمی ‌است که باید قبل از خرید به طور دقیق آن را بررسی کرد. یکی از تاثیر گذار‌ترین عوامل بر روی قیمت تیرآهن 14 نوسانات بازار ارز است.

 

16

 

نوسانات قیمت تیرآهن

همان طور که اشاره شد؛ به طور معمول تیر آهن و فولاد که در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند، در تعداد و حجم زیادی خریداری می‌شوند و همین عامل سبب می‌شود که قیمت پایه آن اهمیت زیادی پیدا کند. قیمت تیرآهن و فولاد نیز تحت تاثیر شرایط اقتصادی کشور قرار می‌گیرد. یکی از مهم‌ترین عوامل که نوسانات زیادی در قیمت تیر آهن ایجاد می‌کند تغییرات در بازار ارز است.

در این‌جا شاید این سوال برای‌تان پیش بیاید که آهن تولید شده در داخل کشور، چرا باید از ارز و واحد‌های پول سایر کشور‌ها تاثیر پذیرد؟ در ادامه به بررسی جواب این سوال می‌پردازیم.

·افزایش صادرات

با نوسانات بازار ارز و افزایش نرخ دلار اکثر تولیدکنندگان بیش‌تر به صادرات تمایل نشان می‌دهند؛ تا در قیمت واحد بالاتری محصولات خود را به بازار‌های خارجی بفروشند. صادرات بی رویه، میزان عرضه به داخل کشور را کاهش می‌دهد و به دنبال این قیمت تیرآهن 14 و فولاد افزایش می‌یابد. این یکی از تاثیرات منفی و غیر مستقیم نوسانات ارز در بازار داخلی قیمت تیرآهن 14 است.

·قیمت منابع انرژی موثر در مسیر تولید

در مسیر تولید فولاد و تیرآهن 16 تنها منابع طبیعی آهن کافی نیست و برای تامین انرژی مورد نیاز برای استخراج و خالص سازی نیاز به منابع انرژی هم وجود دارد. نفت و منابع انرژی دیگر اعم از زغال سنگ در پروسه تولید تیرآهن18 مورد استفاده قرار می‌گیرند که به طور مستقیم تحت تاثیر نوسانات بازار ارز قرار می‌گیرند.

با افزایش قیمت دلار، به دلیل این‌که این منابع انرژی نه تنها در داخل کشور بلکه به مقدار بیش‌تر در خارج از کشور نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ پس قیمت آن‌ها نیز افزایش می‌یابد. همه این موارد باعث افزایش قیمت تیرآهن 14 می‌شوند؛ که در نهایت بر روی قیمت تمام شده این کالا‌ها تاثیر گذارند.

·افزایش هزینه‌های حمل و نقل و نگهداری

یکی دیگر از تبعات نوسانات بازار ارز و افزایش قیمت دلار، کاهش ارزش پول ملی است که یکی از نتایج آن افزایش تعرفه‌های خدمات مختلف در داخل کشور است. قیمت تیرآهن 14 تنها به مرحله تولید وابسته نیست بلکه از کارخانه تا رسیدن به دست مشتری، باید مراحل مختلفی را طی کند که همگی این مراحل، قیمت تیرآهن 14 را افزایش می‌دهند.

همان طور که اشاره شد با نوسانات بازار ارز قیمت منابع انرژی از جمله نفت و گاز نیز افزایش می‌یابد؛ این به طور غیر مستقیم با افزایش قیمت سوخت، هزینه‌های حمل و نقل را نیز افزایش می‌دهد. علاوه بر حمل و نقل نگهداری و انبار داری تیرآهن و محصولات فولادی نیز تحت تاثیر نوسانات بازار ارز قرار می‌گیرند و هزینه‌ها در این حیطه نیز با افزایش مواجه می‌شوند.

·مراحل تولید و تکنولوژی مورد نیاز

دسترسی داشتن به معادن آهن تنها پایان دهنده مرحله تولید نیست و برای دستیابی به تیرآهن از منابع طبیعی نیاز به طی مراحل متعدد با دستگاه‌هایی پیشرفته است. کشور ما برای طی کردن مراحل تولید تیرآهن نیاز به استفاده از دستگاه‌ها و تکنولوژی‌های پیشرفته کشور‌های خارجی دارد.

هزینه‌های ارزی تولید تیرآهن تنها در خرید دستگاه‌ها محدود نمی‌شود و بعد از خرید نیز هزینه‌های جانبی اعم از سرویس، نگهداری، تعویض و تعمیر قطعات نیز ممکن است ایجاد شود. در واقع هرگونه نوسانات در بازار ارز به طور غیر مستقیم قیمت تیرآهن 14  را نیز تحت شعاع قرار می‌دهد.

·کاهش عرضه تیرآهن

یکی از مهم‌ترین عوامل که باعث افزایش قیمت تیرآهن 14 می‌شود کاهش عرضه آن است. با کمبود یک کالا در بازار و کاهش عرضه آن، در حالتی که تقاضا آن مثل قبل باشد باعث تغییرات صعودی قیمت آن کالا می‌شود. با توجه به عوامل ذکر شده تغییرات در بازار ارز که هزینه‌های تولید را هم برای تولید کننده افزایش می‌دهد و آن‌ها نیز میل چندانی به تولید و عرضه ندارد و با کاهش ارائه کالا به بازار به افزایش هرچه بیش‌تر قیمت تیرآهن 14 دامن می‌زنند.

·قیمت در بورس کالا

یکی از عوامل موثر در قیمت تیرآهن 16 و محصولات فولادی، قیمت هر یک از این محصولات در بورس کالا است. در واقع قیمت در بورس کالا تا حد زیادی وابسته به عوامل مختلفی از جمله نرخ دلار و قیمت جهانی شمش است که این قیمت بر مبنای قیمت پایه تیرآهن نیز تاثیر می‌گذارد؛ پس هرگونه تغییر در بازار جهانی ارز بر روی قیمت پایه محصولات فولادی تاثیرگذار است.

اطلاع از قیمت به روز

با توجه به نوسانات روزانه بازار ارز، قیمت تیرآهن 16 نیز پیوسته در حال تغییر است. شما برای اطلاع یافتن از قیمت به روز هر یک از این محصولات می‌توانید به وب سایت فولادینو مراجعه کنید. خدمات متعددی توسط مجموعه فولادسازان راه ابریشم به مشتریان ارائه می‌شود و شما با مراجعه به وب سایت این مجموعه به کامل‌ترین سبد محصولات فولادی و انواع تیرآهن دسترسی پیدا می‌کنید.

در بخش وبلاگ مجموعه فولادینو به طور دقیق اطلاعاتی جامع و کاربردی توسط مهندسین مجموعه در اختیار شما قرار گرفته است که در مسیر خرید و انتخاب محصولات مورد نیاز خود می‌توانید از آن‌ها بهره بگیرید.

برای مشاهده قیمت روز تیرآهن 18 در سایت فولادینو می‌توانید در هر ساعت از شبانه روز به وب‌سایت مراجعه کنید و با چند کلیک ساده به آن دسترسی داشته باشید.

سخن پایانی

یکی از محصولات کاربردی در مراحل اولیه پرژوه‌های ساختمانی تیرآهن و محصولات فولادی است. در هر یک از این پروژه‌ها قیمت تیرآهن 18 از موارد مهمی است که باید به دقت برای کل پروژه محاسبه شود، قیمت تیرآهن 14 تحت تاثیر عوامل مختلفی می‌تواند تغییر کند. یکی از این عوامل نوسانات ارز و قیمت دلار است.

 

17

 

با توجه به تاثیرات مستقیم و غیر مستقیمی که تغییرات بازار ارز می‌تواند روی قیمت تیرآهن و محصولات فولادی داشته باشد؛ بررسی قیمت‌ها قبل از خرید از یک مرجع معتبر و به روز توصیه می‌شود. مجموعه فولادسازان راه ابریشم با سابقه ای 40 ساله اطلاعات جامع و کاملی را در اختیار مشتریان خود قرار می‌دهد.

 

دیدگاه تان را بنویسید

آخرین اخبار

پربازدیدترین