|

آیا افراد پولدار ضریب هوشی بالایی دارند؟

افراد با درآمدها بالاتر نسبت به افراد با درآمد کمتر ضریب هوشی کمتری دارند.

آیا افراد پولدار ضریب هوشی بالایی دارند؟
کد مطلب : 37498

در اکثر کشورهای غربی، یک درصد افراد با درآمد بالا ۲۰ درصد از درآمد ملی را تشکیل می‌دهند اما آیا آنان باهوش‌تر از دیگر افراد هستند؟

نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که یک درصد از افراد با درآمد بالا نسبت به افراد با درآمد کمتر، هوش پایین‌تری دارند. این نتیجه یافته جالبی در مورد این واقعیت معمول است که افراد باهوش‌تر درآمد بیشتری دارند.

نتایج مطالعه نشان داد که این ارتباط حدود یک انحراف استاندارد بالاتر از میانگین است. به عبارت دیگر، زمانی که شما جزو ۱۶ درصد افراد برتر از نظر ضریب هوشی هستید، به اندازه کافی باهوش هستید که در یک درصد افراد برتر قرار بگیرید.

در واقع، احتمالا لازم نیست آنقدر هم باهوش باشید.

ضریب هوشی بسیار بالا

نتایج ممکن است غافلگیر کننده باشد زیرا مردم به‌طور خودکار ثروت و قدرت را با توانایی بیشتر مرتبط می‌کنند؛ افراد ثروتمند به این دلیل بیشتر حقوق می‌گیرند زیرا باهوش هستند.

برای بررسی این موضوع، محققان از داده‌های ۵۹هزار سرباز وظیفه ارتش سوئد استفاده کردند.

دکتر مارک کوشنیگ، نویسنده اول این مطالعه، توضیح داد که کلید جذب این افراد، درآمد بسیار بالا بود.

وی افزود: این مجموعه داده‌ها به ما اجازه می‌دهد تا برای اولین بار آزمایش کنیم که آیا دستمزدهای بسیار بالا نشان‌دهنده هوش بالا هستند یا خیر.

برای انجام این کار، ما به داده‌های درآمدی قابل اعتمادی نیاز داشتیم که کل طیف دستمزد را پوشش دهد. داده‌های نظرسنجی معمولا درآمدهای بالا را از دست می‌دهند اما ثبت‌ داده‌های درآمد کامل را برای همه شهروندان ارائه می‌کنند.

قدرت و نفوذ

آنچه نتایج نشان داد این است که برای اکثر مردم، حقوق منعکس‌کننده توانایی‌های شناختی است. در سطوح دستمزد «عادی»، افراد باهوش‌تر به‌طور متوسط دستمزد بیشتری دریافت می‌کنند.

این رابطه فقط در سطوح بالاتر شکست خورد، در این مورد، دستمزد سالانه ۶۰هزار یورو بود. بالاتر از این سطح، افرادی که پرداخت بیشتری داشتند باهوش‌تر نبودند، در واقع از کسانی که کمی کمتر از آنان درآمد داشتند هوش پایین‌تری ثبت کردند.

پردرآمدها ادعا می‌کنند که دستمزد آنان با استعداد بیشترشان توجیه می‌شود اما نتایج این مطالعه متفاوت است، حداقل تا آنجا که هوش یک ویژگی مفید در مشاغل پردرآمد است.

ثروت در مقابل درآمد

این مطالعه را با یافته دیگری مقایسه کنید که باهوش بودن تقریبا هیچ ارتباطی با ثروت ندارد؛ به یاد داشته باشید که ثروت با درآمد متفاوت است، افراد می‌توانند از طریق ارث بدون داشتن شغل، ثروتمند شوند.

این مطالعه نشان داد که افراد با ضریب هوشی بالا به‌طور متوسط از افرادی که به‌طور قابل توجهی کمتر باهوش هستند، ثروتمندتر نیستند. حتی تصویر بدبینانه‌تری در مورد رابطه بین ای کیو و پول ترسیم می‌کند.

 

دیدگاه تان را بنویسید

آخرین اخبار

پربازدیدترین