|

قبل از استفاده اتصالات برنجی این سؤالات را از خود بپرسید

قبل از استفاده اتصالات برنجی این سؤالات را از خود بپرسید
کد مطلب : 37690

 

در بین انواع لوله‌ها و اتصالاتی که برای استفاده در صنایع مختلف در نظر گرفته می‌شوند، ما همیشه چیزی را انتخاب می‌کنیم که نیاز داریم. این نه‌تنها در حوزه‌های مختلف صنعتی بلکه برای تمام خریدها، از خریدهای سوپری تا بزرگ‌ترین و گران‌تری انواع اهمیت دارد. با این اوصاف علم به اینکه نیاز ما چیست و برای چه مواردی یک محصول را می‌خواهیم به کار ببریم، از واجب‌ترین امور برای خرید است.

البته بسیاری بدون این آگاهی هم خرید می‌کنند و به نتایج مختلفی از بد تا خوب هم می‌رسند؛ ولی این همان نکته‌ای است که باعث می‌شود، افراد حرفه‌ای از مبتدی‌ها مشخص شوند. افراد مبتدی به‌طور تصادفی به هدف می‌رسند؛ حال آنکه حرفه‌ای‌ها خوب می‌دانند که مسیر نهایی و هدفشان کدام است. حال با این تعاریف شما بگویید که در کدام دسته قرار می‌گیرید؟

اگر حرفه‌ای هستید و می‌خواهید هیچ جای شکی در خرید برای شما نماند یا اگر جدیدا به این حوزه وارد شده‌اید و می‌خواهید درست و بدون دلواپسی تصمیم بگیرید، این مطلب کمک خوبی است. قصد ما این است که با بررسی شیرآلات برنجی در انتخابی آسان و درست به شما کمک کنیم. در این مطلب بیشتر سعی می‌کنیم به سؤالاتی پاسخ دهیم که قبل از خرید باید درباره اتصالات برنجی از خود بپرسید.

 

جنس و ویژگی‌های شیرآلات چه اهمیتی دارند؟

 

16

 

از مهم‌ترین نکاتی که در تعیین ویژگی‌های هر محصول اهمیت دارد، جنس آن است. وجود جنس‌های مختلف از یک محصول با کارآیی یکسان نشان از نیاز به کاربرد یکسان با ویژگی‌های متفاوت دارد. مثلا در بین انواع شیرهای یک‌طرفه، محصولات مختلفی از جنس‌های مختلف را می‌بینیم که هر کدام مزایای وابسته به همان جنس را دارند. شیر یک طرفه دریچه ای برنجی از همین گروه است که با وجود ساختار خاص و جنس برنج استفاده می‌شود.

شیرآلات برنجی نیز همانطور که از نامشان مشخص است، از آلیاژ برنج ساخته شده‌اند. مایای برنج ترکیبی از مزایای فلزاتی را دارد که از آن ساخته شده است. در واقع آلیاژها را برای همین می‌سازند که ویژگی‌های خوب فلزات اولیه را انتقال دهند و معایب آن‌ها را هم‌پوشانی کنند و در پایان چنین ترکیبی از فلزات را با نام آلیاژ می‌شناسند.

 

برنج چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

مس از جمله فلزات موجود در این آلیاژ است که 8700 سال قبل از میلاد استفاده می‌شد. از آن زمان تا کنون با وجود تمام پیشرفت‌هایی که انسان در ابعاد مختلف داشته است، هنوز هم می‌بینیم که مس از مهم‌ترین فلزات مورد استفاده است. فلز مس نه‌تنها برای خودش بلکه برای آلیاژهایی که از مس ساخته می‌شود، دوام مطلوبی به همراه دارد. شیرآلات ساخته‌شده از این جنس نیز‌ برای انتقال سیالاتی چون آب کاملا مناسب هستند و ویژگی‌هایی چون موارد زیر را از خود نشان می‌دهند:

  • سهولت نصب
  • خواص مکانیکی مطلوبی چون ماندگاری طولانی
  • مقرون‌به‌صرفه
  • مقاومت بسیار خوب در برابر خوردگی
  • مقاوم در برابر دماهای بالا و همچنین تخریب UV
  • وزن سبک
  • حمل آسان
  • صددرصد قابل بازیافت

آلیاژهای مس نیز بر اساس این خواص ساخته می‌شوند؛ با این تفاوت که افزودن عناصر قرار است که دیگر ویژگی‌های آن‌ها را تقویت کند. برای رسیدن به آلیاژ برنج نیز باید مس به فلز روی، اضافه شود. آلیاژ به‌دست‌آمده با نام برنج استحکام و سختی بیشتری خواهد داشت و ماندگاری بیشتر آن زبانزد است. برنج زرد یا به‌عبارتی طلایی‌رنگ، ویژگی‌های زیر را از خود نشان می‌دهد:

  • رسانایی
  • چکش‌خواری
  • مقاوم در برابر گرما
  • مقاوم در برابر سایش
  • مقاومت در برابر کدرشدن و لکه‌دارشدن
  • مقاومت در برابر خوردگی
  • دارابودن خواص ضدباکتریایی
  • استفاده در ریخته‌گری به‌دلیل نقطه ذوب پایین
  • زیبایی ظاهری

 

برنج را در صنایع مختلف استفاده می‌کنند، تا جایی که امروزه تعداد فراوانی از محصولات این آلیاژ در بازار وجود دارند. شاید از مهم‌ترین نکات که باعث استفاده بیشتر این آلیاژ می‌شود، امکان بازیافت و پایین‌بودن خواص مغناطیسی آن است. این موارد باعث می‌شود تا به‌راحتی از فلزات دیگر جدا شود و برای مصارف بعدی باز بتوانیم از آلیاژ برنج بازیافت‌شده استفاده کنیم.

 

شیرآلات برنجی چه کاربردهایی دارند؟

17

 

 

در میان اتصالات ساختمانی و صنعتی، اتصالات برنجی از جمله انواعی هستند که با تنوع خوب، کیفیت مطلوب و انعطاف‌پذیری دلخواه شهرت دارند. این محصولات برای مواردی کاربرد دارند که نیاز به ویژگی‌های زیر است:

 

تطبیق‌پذیری گسترده

وقتی برنج می‌تواند برای بسیاری از اهداف استفاده شود، طبق قانون شیرآلات برنجی نیز باید به این خواص احترام بگذارند. مثلا در جایی که دقت در نصب و نبودن نشتی مایعات ضروری است، از شیرآلات صنعتی استفاده می‌شود. همچنین مقاومت برنج در برابر گرما دلیلی برای کاربری شیرآلات برنجی در لوله‌های انتقال آب گرم است. از کاربردهای دیگر شیرآلات برنجی این مثال هم شنیدن دارد، در شرایطی که نیاز به مشخصات بسیار دقیق در اندازه و شکل قطعات دارند، باز هم برنج می‌تواند آلیاژ بسیار مناسبی به شمار برود. با این اوصاف تنوع در شکل، اندازه و انواع ویژگی‌های شیرآلات برنجی به این معناست که شما می‌توانید مطابق با نیاز خود به انتخاب بپردازید.

 

دوام

شیرآلات برنجی به‌دلیل عمر طولانی خود در سیستم‌هایی که نیاز به دوام است، استفاده می‌شوند. آن‌ها بدون ترک‌خوردگی در شرایطی عالی باقی می‌مانند.

 

تحمل دماهای بالا

از انواع محصولات برنجی در سیستم‌های توزیع آب گرم استفاده می‌کنند؛ زیرا آن‌ها رسانای خوبی برای دما هستند و این باعث می‌شود تا راندمان سیستم توزیع آب گرم بهبود یابد. همچنین برنج در دمای بالا بسیار انعطاف‌پذیر است؛ به این معنا که می‌تواند دماهای بسیار بالا را تحمل کند. این قضیه شهرت دارد که حتی در دمای بسیار بالایی چون آتش‌سوزی، از بین محصولات باقیمانده می‌توانیم محصولات برنجی را ببینیم.

 

مقاومت در برابر خوردگی

مقاومت در برابر خوردگی در بین فلزات بسیار کم است؛ ولی شیرآلات برنجی با جنس برنجی خود این ویژگی را دارند. از آنجا که خوردگی و زنگ‌زدگی باعث ساییدگی و پارگی اتصالات و شیرآلات فلزی می‌شود؛ بنابراین در صورت استفاده از انواع برنجی چنین دغدغه‌ای نخواهیم داشت. این قضیه مخصوصا در مواردی مهم است که آب منطقه‌ای خواص خورنده دارد. چنین اتصالات و شیرآلاتی در شرایطی که PH آب نامناسب است، از مقاومت کافی برخوردارند.

 

انعطاف‌پذیری فراوان

چکش‌خواری آلیاژ برنج باعث رفع نیاز ما در مواردی می‌شود که خم‌شدن یا شکل‌دادن فلز اهمیت دارد. این ویژگی باعث می‌شود تا حتی نسبت به محصولاتی با جنس فولادی یا آهنی نیز برتری بیابند. گذشته از این چنین محصولاتی قالب‌گیری و نصب آسانی نیز دارند و با کاهش هزینه‌های نیروی کار بیش از پیش محبوبیتشان را افزایش می‌دهد.

بنابراین، مشخص است که حتی در دمای بالا، این شیرآلات راندمان کاری بسیار خوبی ارائه می‌دهند. محصولاتی چون شیر یک طرفه فنری برنجی نه‌تنها زیبا هستند و آسان استفاده می‌شوند؛ بلکه قرار است با تمام مزایایی از برنج که ذکر شد، شما را هیجان‌زده کنند.  

 

شیرآلات برنجی را از کجا بخریم؟

پس از آشنایی با شیرالات برنجی و ویژگی‌های آن‌ها، اکنون می توانید با قطعیت تمام، نوع محصول دلخواه خود را انتخاب کنید. پیشنهاد ما در این زمینه سایت همساز ۷۲۴ است. در این سایت انواع محصولات برنجی چون شیر سوپاپی یا نمونه‌های مشابه دیگر را با اطلاعات مربوط به هر کدام مشاهده می‌کنید.

 

کلام پایانی

برنج، آلیاژی کاربردی از مس و روی است که نسبت به برنز قابلیت چکش‌خواری بیشتری دارد. علاوه بر این ویژگی، مزایای دیگری چون قابلیت ریخته‌گری آسان، قابلیت آهنگری آسان و قابلیت دفع گرمای این آلیاژ نیز باعث می‌شود تا از آن به‌طور گسترده‌ای در صنعت و بخش‌های مختلف استفاده شود. از جمله این کاربردها استفاده از آلیاژ برنج برای ساخت شیرآلات برنجی است که با مزایای آلیاژ برنج به عرصه می‌آیند و جایگاه ویژه خود را همواره حفظ کرده‌اند.

 

 

 

دیدگاه تان را بنویسید

آخرین اخبار

پربازدیدترین