|

4 برند برتر تولید کننده لوله مسی در ایران

4 برند برتر تولید کننده لوله مسی در ایران
کد مطلب : 38132

 

مس به دلیل برخورداری از مزایایی چون شکل‌پذیری، مقاومت در برابر فشار، توزیع یکنواخت دما و قابلیت بازیافت، یکی از پرکاربردترین فلزات در تولید انواع لوله به شمار می‌آید. لوله‌های مسی برای دو نوع کاربرد تولید می‌شوند؛ ساخت لوله‌های آب و گاز و ساخت لوله‌های مسی برای دستگاه‌های تهویه مطبوع. برندهای مختلفی در کشور اقدام به تولید انواع لوله مسی می‌کنند که کیفیت محصول هرکدام از این برندها، مهم‌ترین عامل در تعیین قیمت لوله مسی عرضه‌شده در بازار است.

 

کارخانه‌ های تولید کننده لوله مسی

ایران به دلیل داشتن معادن مس، مانند مس سرچشمه، حدود 400 هزار تن کاتد مسی در سال عرضه می‌کند. به همین دلیل، کارخانه‌های مختلفی در کشور در زمینه تولید انواع لوله مسی مشغول به فعالیت هستند. قیمت لوله مسی تحت تاثیر کیفیت تولید، نام برند و استانداردهای بین‌المللی مانند ASTM قرار دارد. در ادامه با 4 کارخانه تولیدکننده لوله مس در ایران آشنا می‌شویم.

کارخانجات تولیدی مهراصل

کارخانه مهر اصل در سال 1369 در شهرک صنعتی سلیمی آذربایجان شرقی فعالیت خود را آغاز کرد. از این مجموعه به دلیل برخورداری از 40 هزارمترمربع سالن‌های تولید عملیاتی، به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده کویل در کشور یاد می‌شود.

کارخانه تولیدی لوله مس مهر اصل سالانه 10 هزار تن لوله‌های مسی و 200 تن اتصالات لوله‌های مسی تولید می‌کند. به‌علاوه این مجموعه با هفت‌خط اتوماتیک تولید کویل، به تولید دستگاه‌ها، قطعات حرارتی برودتی و تهویه مطبوع مشغول است. یکی دیگر از افتخارات کارخانجات تولیدی مهر اصل، تولید کولرهای گازی صنعتی و خانگی است که از این حیث به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده داخلی محسوب می‌شود.

این مجموعه، مجهزترین تولیدکننده لوله مسی کاربردی در صنعت تهویه مطبوع ایران به شمار می‌آید. برخی از مهم‌ترین تولیدات کارخانجات مهر اصل را در جدول زیر مشاهده می‌کنید:

چیلر

کولرهای گازی صنعتی و خانگی

چیلر جذبی

یونیت هیتر

انواع برج‌های خنک‌کننده

مبدل حرارتی

پکیج یونیت حساس

انواع کندانسور و مبدل حرارتی

هواساز

انواع اواپراتور و مبدل حرارتی

پکیج یونیت‌های هوایی

دستگاه تهویه مطبوع هواپیما

فن کویل

عایق حرارتی

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

کارخانه لوله مس بابک مس ایرانیان

شرکت مس بابک به‌عنوان یکی از زیرمجموعه‌های هلدینگ توسعه صنایع خاورمیانه (MIDHCO) فعالیت خود را در زمینه صنایع مس از سال 1389 آغاز کرد. در سال 1390، خط تولید لوله مسی این شرکت با روش کست دراو (Cast Draw) احداث شد. با استفاده از این روش جدید و پیشرفته، قیمت لوله مسی عرضه‌شده به دلیل کوتاه شدن فرآیند تولید، کاهش می‌یابد. فناوری ریخته‌گری کارخانه تولید کننده لوله مس بابک که از شرکت فنلاندی UP Cast گرفته شده، جزء برترین‌های جهان است. 

تجهیزات کشش لوله این کارخانه نیز از شرکت اتریشی ASMA خریداری شده‌اند تا محصول نهایی با کیفیتی بالا و برابر با استاندارد ASTM B280 وارد بازار شود. قطر لوله‌های مسی عرضه‌شده توسط این شرکت در بازه 6 تا 27 میلی‌متر است.

31

شرکت صنایع مس شهید باهنر

کارخانه صنایع مس باهنر در سال 1370 در 12 کیلومتری شهر کرمان افتتاح شد. این مجموعه بزرگ دربرگیرنده 5 کارخانه است که عبارت‌اند از:

  • کارخانه ذوب و ریخته‌گری
  • نورد
  • اکستروژن و کشش
  • سکه‌زنی
  • لوله مسی

کارخانه تولیدی لوله مس باهنر در سال 1386 فعالیت خود را آغاز کرد. این کارخانه سالانه حدود 15 هزار تن لوله مسی تولید می‌کند. مجموعه باهنر متنوع‌ترین محصولات مسی و آلیاژهای آن را به شکل ورق، لوله و مقاطع به بازار عرضه می‌کند.

لوله های مسی این مجموعه برحسب نیاز بازار در سه گروه DLPT،TPC  و DHP ساخته می‌شوند. لوله مسی TPC به دلیل قابلیت رسانا بودن در تولید انواع کابل کاربرد دارد. دو نوع دیگر به دلیل قابلیت جوشکاری مناسب، در تولید مبدل‌های حرارتی مورد استفاده قرار می‌گیرند. برای ساخت لوله های مسی در این مجموعه، از فناوری پیشرفته Cast&roll استفاده می‌شود. عمده تجهیزات و ماشین‌آلات مس باهنر از گروه شرکت‌های SMS-MEER آلمان، خریداری شده‌اند.

32

صنایع مس قائم

شرکت صنایع مس قائم در سال 1383 و در شهرک صنعتی مورچه‌خورت اصفهان راه‌اندازی شد. این کارخانه تولیدکننده لوله مس از تجهیزات مدرن و به‌روز در این زمینه برخوردار است و سالانه 24 هزار تن لوله مسی در فرم‌های کویل، کلاف، شاخه و شیاردار عرضه می‌کند.

تمامی محصولات لوله مس قائم از آلیاژهای مسی DHP و ETP تولید می‌شوند. این آلیاژها جزء بهترین رده کاتد مس با خلوص ۹۹/۹ درصد به‌حساب می‌آیند. صنایع مس قائم برای تولید لوله‌های مسی بدون درز از فناوری C&R (ابداعی اتوکومپوی فنلاند) بهره می‌برند. در حین فرآیند نورد در این روش، از روان‌کاری و روغن استفاده نمی‌شود. به همین دلیل و همچنین استفاده از گاز خنثی، سطوح داخلی و خارجی شفافی به دست می‌آید. کیفیت بالای محصول نهایی، روی قیمت لوله مس این شرکت نیز تاثیر می‌گذارد.

جمع‌بندی

تولید لوله‌های مسی مرغوب، نیازمند بهره‌گیری از فناوری روز و متخصصین باتجربه در صنعت مس است. خوشبختانه برندهای مهم تولیدکننده شرکت‌های تولیدکننده لوله‌های مسی در کشور مانند کارخانجات تولیدی مهر اصل، بابک مس ایرانیان، مس شهید باهنر و صنایع مس قائم از فناوری پیشرفته شرکت‌های اروپایی و همچنین مهندسین زبده ایرانی کمک می‌گیرند. طبیعتا قیمت لوله مسی تولید شده در هر شرکت، متاثر از روش تولید و کیفیت محصول نهایی است.

دیدگاه تان را بنویسید

آخرین اخبار

پربازدیدترین