|

درد میگرن کجای سر است؟

متخصص مغز و اعصاب گفت: سردردهای میگرنی، بیشتر یک سمت سر یا دو طرف سر است یا می‌تواند در ناحیه گیجگاه، شقیقه، پشت سر، دور چشم باشد.

درد میگرن کجای سر است؟
کد مطلب : 38162

فرزاد اشرافی فوق تخصص بیماری‌های مغز و اعصاب و استاد دانشگاه شهید بهشتی درباره انواع سردرد بیان کرد: دو مدل سردرد داریم؛ یکی سردرد اولیه و دیگری سردرد ثانویه، سردرد اولیه “میگرن” و سردرد ثانویه “تنشی” نام دارد. سردردهای میگرنی، بیشتر یک سمت سر یا دو طرف سر است یا می‌تواند در ناحیه گیجگاه، شقیقه، پشت سر، دور چشم باشد.

وی اضافه کرد: فرم سردرد بدین شکل است که حالت ضربان دارد. مدت درد بین ۶ الی ۷۲ ساعت می‌تواند باشد که اگر فرد درمان نشود، امکان دارد به صورت استاتوس یا دائم باشد که تا یک هفته طول بکشد. بنابراین این نوع سردردها خیلی شدید و ناتوان‌کننده است، جزء ۱۰ علت سردردهای شایع است که شخص به پزشک مراجعه می‌کند و یکی از علل شایع، مرخصی‌های استعلاجی است که فرد نمی‌تواند به محل کار برود و همچنین ناتوان می‌شود.

فوق تخصص بیماری‌های مغز و اعصاب درباره علائم سردرد میگرنی عنوان کرد: این نوع سردرد یکسری علائم همراه دارد که با نور، صدا، بو، سردردها تشدید می‌شود. این دسته از افراد ترجیح می‌دهند که در محیط تاریک و بی‌صدا قرار بگیرند و همچنین حالت تهوع و استفراغ از علائم میگرن است.

مدرس دانشگاه شهید بهشتی اضافه کرد: یکی از خصوصیات میگرن اینکه معمولا این دسته از افراد سابقه‌فامیلی مثبتی دارند، یعنی اگر کسی در خانواده سردرد داشته، ۷۵ درصد احتمالش وجود دارد که اطرافیان هم سردرد داشته باشند. این سابقه‌فامیلی، شامل پدر، مادر، عمه، خاله، دایی نیز می‌شود.

اشرافی فوق تخصص بیماری‌های مغز و اعصاب در برنامه ساختمان پزشکان رادیو جوان درباره سردردهای میگرنی توضیح داد: سردردهای میگرنی به چند دسته می‌شوند؛ معمولا همراه با علائم عصبی یا چشمی است که فرد قبل از سردرد، دچار برق گرفتگی جلوی چشم یا اینکه دچار تاری دید می‌شود. ‌اشیاء را زیگزاگی می‌بیند و این علائم که از بین برود، سردرد ظاهر می‌شود. به سردردهایی که همراه با علائم عصبی باشد، میگرن با اورا می‌گویند.

وی درباره علت‌های سردرد میگرنی اشاره کرد: گرما یا سرمای زیاد، استرس، کار با مانیتور به مدت طولانی، شلوغی و… سردردهای میگرنی را تشدید می‌کند. به افرادی که میگرن دارند؛ توصیه می‌کنیم که در دوره‌های بین حملات، ورزش را انجام دهند، ورزش امکان کمک به درمان میگرن را خواهد داشت.

فوق تخصص بیماری‌های مغز و اعصاب و استاد دانشگاه شهید بهشتی در پایان یادآور شد: برای درمان حمله میگرنی؛ باید داروهای خاصی مصرف گردد. کسانی که به صورت مزمن سردرد دارند و حملات آنقدر شدید است که فرد را ناتوان کند، برای این افراد درمان پیشگیری‌کننده را لحاظ می‌کنیم و داروهای مرتبط به آن را تجویز می‌کنیم.

 

دیدگاه تان را بنویسید

آخرین اخبار

پربازدیدترین