|

خواص بادمجان؛ از تقویت حافظه تا ترک سیگار!

آیا با خواص بادمجان و فواید آن برای سلامت، زیبایی و درمان بیماری‌ها اطلاع دارید. ما در این مطلب به موضوع خواص بادمجان می‌پردازیم.

خواص بادمجان؛ از تقویت حافظه تا ترک سیگار!
کد مطلب : 39209

  بادمجان یا بادنجان (نام علمی: Solanum melongena) یکی از صیفی‌جاتی است که معمولا در تمام فصول سال می‌توان آن را یافت و اگرچه برخی آن را بی‌خاصیت می‌دانند، سرشار از انواع ویتامین‌ها و مواد مغذی است. خواص بادمجان تا حدی است که در طب سنتی برای آن کاربردهای دارویی نیز برمی‌شمارند

به‌طورکلی بادمجان حاوی سطوح بالایی از کلسیم، آهن و مواد معدنی است که برای رشد بدن ضروری هستند. به‌علاوه بادمجان منبع غنی فسفر، ناسونین، فولات، ویتامین‌های گروه ‌B، پتاسیم، ویتامین A و بتاکاروتن، کربوهیدرات، فیبر و ویتامین C  است و یک منبع ضدویروسی به شمار می‌رود. این در واقع نوعی از سبزی‌های پرفایده و پرارزش غذایی است. بنابراین افراد باید آن را در رژیم غذایی روزانه مصرف کنند تا بدن آنها همیشه سالم بماند.

ایرانیان از گذشته به آثار مثبت بادمجان بر سلامت واقف بودند و به همین دلیل نیز در لیست غذاهای سنتی ایرانی، غذاهای حاوی بادمجان جایگاه ویژه‌ای داشته‌اند. در این فهرست بادمجان یکی از مواد مهم در فهرست محبوب‌ترین انواع خورشت ایرانی دارد که در مطلب مربوط به طرز تهیه خورش بادمجان به آن اشاره شد. همچنین این ماده غذایی، ماده اصلی بسیاری از غذاهای سنتی نانی است که معروف‌ترین آنها را در بخش طرز تهیه حلیم بادمجان به شما معرفی کرده‌ایم.

خواص بادمجان برای خواب آسوده

خواب نامنظم و بی‌خوابی یکی از مشکلاتی است که امروزه بسیاری از مردم از آن رنج می‌برند اما مصرف بادمجان می‌تواند تا حد زیادی این مشکل را برطرف کند. پس اگر از بی‌خوابی و یا سندرم بدون خواب رنج می‌برید، هر غروب یک بادمجان خام را در زمان غروب به‌طور منظم مصرف کنید؛ شما می‌توانید دوباره خوب بخوابید. همان‌طور که می‌دانیم، افراد باید در شب خوب بخوابند تا خوب بمانند.

خواص بادمجان به‌عنوان خلط‌آور

قدیمی‌ترها مصرف بادمجان پخته را همراه با مقداری نمک به‌عنوان یک خلط‌آور طبیعی توصیه می‌کنند. به نظر می‌رسد که هنوز تحقیقات جدی و علمی در این زمینه انجام نشده است و بیشتر توصیه‌ها در این زمینه با اتکا به یافته‌های تجربی و سنتی صورت گرفته است

بیوفلاونوئید و ویتامین K موجود در بادمجان می‌توانند به محدود کردن خونریزی، تقویت مویرگ‌ها و کاهش عوارض جانبی مربوط به خونریزی طولانی و کم شدن میزان کلسیم خون کمک کنند.

خواص بادمجان برای دستگاه گوارش

فیبر موجود در بادمجان می‌تواند از سیستم گوارشی به شکل مناسبی حمایت کند و با جلوگیری از یبوست، می‌تواند ضمن تقویت معده از بسیاری از مشکلات روده‌ای نیز پیشگیری کند.

البته برای آگاهی بیشتر از راه‌های محافظت و تقویت دستگاه گوارش مطالعه مطلب خواص عرق نعنا نیز خالی از لطف نیست.

خواص بادمجان برای پوست و مو

پوست بادمجان مقادیر بالایی از آنتوسیانین دارد. این آنتی‌اکسیدان‌ها  به‌طور مؤثر به‌عنوان عامل ضد‌چروک پوست عمل ‌می‌کنند. یکی دیگر از خواص بادمجان مربوط به افزایش رشد و حفظ سلامت مو است. همچنین ویتامین و مواد معدنی موجود در بادمجان می‌تواند پوست شما را به شکل مناسب تقویت کند.

به‌علاوه با توجه به اینکه آب برای سلامت انسان، به‌ویژه مو، پوست، و گوارش بسیار مهم است، میزان آب موجود در بادمجان، برای تقویت سلامت پوست و مو بسیار کمک‌کننده است. از بادمجان برای درمان مشکلاتی مانند پوست چرب، زگیل و یا لک نیز استفاده می‌شود استفاده کنید.

توصیه بر این است که افرادی که موهای خشک و زبر دارند، از بادمجان به میزان بیشتری استفاده کنند. مصرف این محصول می‌تواند برای داشتن موهای سالم‌ و درخشان‌تر و بافت موی بهتری کمک‌کننده باشد.

اگر به داشتن پوست و موی شاداب و سالم علاقه‌مند هستید، حتما مطلب خواص سبزی خوردن برای پوست را نیز مطالعه کنید.

خواص بادمجان در کنترل قند خون

افرادی که از دیابت نوع ۲ رنج می‌برند، می‌توانند با افزودن بادمجان که سرشار از  فیبر و کربوهیدرات قابل‌حل است به وعده‌های غذایی خود، جذب گلوکز در بدن به حالت طبیعی‌تری درآورند. در این زمینه انجمن ملی دیابت و برنامه آموزشی انجمن دیابت آمریکا توصیه می‌کنند که افراد، بادمجان بیشتری را به رژیم روزانه خود اضافه کنند تا بتوانند کنترل کامل سطح قند خون خود را با سهولت بیشتری انجام دهند.

خواص بادمجان در پیشگیری از سرطان

بادمجان یک بازدارنده پروتئاز است که می‌تواند به شکل قابل‌توجهی به خنثی‌سازی سلول‌های سرطانی کمک کند. اگرچه تحقیقات آکادمیک چندانی در این زمینه انجام نشده است اما سوابق تجربی در این زمینه نشان می‌دهد که مصرف منظم عصاره بادمجان از بروز برخی بیماری‌های لاعلاج پیشگیری می‌کند.

خواص بادمجان در تقویت سیستم ایمنی

بادمجان دارای آنتی‌اکسیدان‌هایی است که می‌توانند نقش بسزایی در کاهش آسیب رادیکال‌های آزاد بدن ایفا کرده و به افزایش ایمنی با حمایت فیتووتریشن‌ها کمک کند. گفته می‌شود که مصرف بادمجان فعالیت ضد‌میکروبی مطلوبی را تامین سلامت بدن مهیا می‌کند.

بادمجان حاوی مقادیر قابل‌توجهی ویتامین C است که آن را به یک منبع ضدویروسی مؤثر مبدل می‌سازد.

خواص بادمجان در استحکام اسکلت بدن

سلامت استخوان انسان به وجود مقادیر مس و ویتامین K در بدن بستگی دارد. بادمجان منبع عالی از هر دو این مواد است. بسیاری از افراد در مراحل مختلف زندگی، به دلیل کمبود مس، پوکی استخوان را تجربه می‌کنند.

خواص بادمجان برای ترک سیگار

یکی از فواید جالب بادمجان، تاثیر آن بر ترک سیگار است. مصرف بادمجان به دلیل میزان نیکوتین موجود در آن میل به استعمال دخانیات را کنترل می‌کند و این می‌تواند راهی موثر برای آنهایی باشد که قصد ترک سیگار را دارند.

خواص بادمجان در کنترل وزن

سطح بالای فیبر موجود در بادمجان فضای بزرگی را در معده اشغال کند و در نتیجه مصرف مواد غذایی دیگر را محدود کرده و از گرسنگی می‌کاهد. فیبر موجود در بادمجان همچنین دستگاه گوارش را برای مدت بیشتری به هضم غذا مشغول می‌کند و افراد زمان طولانی‌تری احساس سیری می‌کنند. افراد با مصرف بادمجان در رژیم‌های لاغری،  برای دوره زمانی طولانی‌تر احساس سیری می‌کنند هستند و مصرف کالری‌های اضافی به‌این‌ترتیب کاهش می‌یابد.

بادمجان حاوی مقادیر قابل‌توجهی فیبر محلول است و در مقابل حدود ۱۰۰ گرم بادمجان تنها دارای ۲۴ کالری است. بنابراین گنجاندن آن در رژیم غذایی کمک می‌کند که افراد به شکل مطلوب‌تری وزن خود را کنترل کنند.

خواص بادمجان برای تقویت مغز

یکی از بهترین و شگفت‌انگیز‌ترین فواید بادمجان تقویت مغز است. مغز، به دلیل وجود ناسونین و فیتو‌نوتریشن‌های موجود در بادمجان، حافظه را حفظ کرده و آن را احیا کند. این مواد وظایف حافظه را با حفظ غشای سلولی از هر نوع آسیبی، حفظ و تقویت می‌کنند.

خواص بادمجان در حفظ سلامت قلب

مصرف منظم و کافی بادمجان می‌تواند موجب تقویت قلب شود. زیرا آنتی‌اکسیدان‌های موجود در این گیاه ازجمله بتاکاروتن و همین‌طور مقادیر قابل‌ملاحظه فیبر به کاهش سطح کلسترول کمک کرده و سطح فشار خون را تثبیت می‌کنند. به همین دلیل مصرف بادمجان می‌تواند خطرات ناشی از بیماری‌های قلبی را کمتر کند. علاوه بر این مواد مغذی دیگری مانند منیزیم، ویتامین B۶، ویتامین ‌B۳، پتاسیم و اسید فولیک نیز به جلوگیری از حمله قلبی و سکته کمک می‌کنند.

خواص بادمجان در تعدیل آهن بدن

بادمجان دارای مقادیر آهن بالایی است که در بدن برای تولید خون و انتقال اکسیژن بسیار ضروری است. اما سطح بالای آهن در داخل بدن می‌تواند منجر به ایجاد مواد سمی و مواد زائد شود. بادمجان می‌تواند در از بین بردن آهن بیش‌ازحد از بدن کمک‌کننده باشد و سموم را از بدن دفع کند. ناسونین موجود در بادمجان می‌تواند در حذف آهن بیش‌ازحد از بدن کمک کند که این موضوع در کاهش خطرات ناشی از حملات قلبی موثر است.

خواص کلاهک بادمجان برای بواسیر و دیابت

بادمجان نه‌تنها خود به‌عنوان یک ماده غذایی مفید برای سلامت شناخته می‌شود که حتی کلاهک آن نیز خواص درمانی بسیاری دارد. کلاهک بادمجان نیز به‌تنهایی خواص دارد که از آن جمله می‌توان به ضماد و درمان سودای کهنه اشاره کرد. در طب سنتی مایع تغلیظ ‌‌‌شده حاصل از جوشاندن کلاهک بادمجان را با تخم کتان مخلوط کرده و می‌جوشانند و به‌عنوان ضماد استفاده می‌کنند.

همچنین کلاهک بادمجان برای درمان بواسیر و خونریزی‌های روده‌ای نیز کاربرد دارد. نوشیدن روزانه مقداری از جوشانده آن می‌تواند مشکلاتی مثل بواسیر و خونریزی‌های روده‌‌‌ای را بهبود ‌بخشد. به‌علاوه گفته شده که کلاهک بادمجان در تنظیم و کنترل قند خون نیز موثر است.

 

دیدگاه تان را بنویسید

آخرین اخبار

پربازدیدترین