|

چرا فروش اموال مازاد بانک‌ها مهم است؟

دولت چه خود در راس باشد و چه از طریق بانک‌ها یا وزارتخانه‌ها بخواهد اقدام کند، بنگاه‌دار خوبی نیست.

چرا فروش اموال مازاد بانک‌ها مهم است؟
کد مطلب : 35645

هادی حق شناس، کارشناس اقتصادی و نماینده سابق مجلس درباره اهمیت فروش و واگذاری اموال و املاک و شرکت‌های مازاد بانک‌ها و دولت به ایبِنا گفت: موضوع فروش و واگذاری اموال و شرکت‌های مازاد از دو منظر بسیار اهمیت دارد. اول اینکه دولت چه خود در راس باشد و چه از طریق بانک‌ها یا وزارتخانه‌ها بخواهد اقدام کند، بنگاهدار خوبی نیست. دولت‌ها و بانک‌ها نمی‌توانند به لحاظ اقتصادی شرکت‌ها را بهره‌ور اداره کنند، بنابراین به دلیل آنکه در این مسیر موفق نبودند، مناسب آن است که املاک مازاد واگذار شود.

وی در ادامه ابراز کرد: دومین نکته مهم، آزاد شدن بخشی از منابع دولت است که در این شرکت‌ها وجود دارد. منابع آزاد شده با اولویت بندی از سوی دولت‌ها، می‌تواند صرف پروژه‌های زیرساختی کشور شود.

این کارشناس اقتصادی در خصوص پرهزینه بودن نگهداری املاک برای بانک‌ها، اظهار داشت: بهتر آن است تا جای اینکه بانک‌ها برای نگهداری شرکت‌هایی که مشخص نیست چه اتفاقی به لحاظ درآمدی برای آن‌ها می‌افتد، هزینه کنند با فروش‌شان به درآمدزایی ناشی از این کار دست یابند و اینگونه قدرت وام دهی و تسهیلات دهی خود را افزایش دهند.

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی دررابطه با تاثیر فروش املاک مازاد بر بحث نقدینگی و ناترازی بانک‌ها نیز بیان کرد: بخشی از ناترازی بانک‌ها به این دلیل است که دارایی‌ها به دلیل همین اموال منجمد شده است. از طرف دیگر در واقع بانک‌ها بزرگترین بدهکار به سپرده گذاران به حساب می‌آیند؛ بنابراین وقتی بخشی از دارایی آزاد می‌شود هم قدرت تسهیلات دهی افزایش پیدا می‌کند و هم اصل و فرع سپرده‌ها زیاد می‌شود.

حق شناس درباره تاثیر فروش املاک بر کاهش قیمت‌ها و انتظارات تورمی یادآور شد: مقدار آن زیاد قابل توجه نیست و نمی‌تواند تاثیر معناداری داشته باشد، اما اثر جزئی خواهد گذاشت.

دیدگاه تان را بنویسید

آخرین اخبار

پربازدیدترین