|

2 دلیل‌ افزایش قیمت دلار

کارشناس اقتصادی نااطمینانی مردم نسبت به شرایط پایان سال دولت را یکی از دلایل رشد قیمت ارز عنوان کرد و گفت: اجرای مالیات بر عایدی سرمایه یکی از راهکارهای مقابله با دلالی ارز و مدیریت بازار است.

2 دلیل‌ افزایش قیمت دلار
کد مطلب : 35678

علی مروی  ضمن اشاره به افزایش قیمت ارز طی روزهای اخیر و شیوه مدیریت بازار اظهار داشت: نوسانات ارزی اتفاق افتاده در کشور دلایل متعددی دارد، به نظر می‌رسد، دلیل اصلی افزایش نرخ ارز در روزهای اخیر، نااطمینانی مردم نسبت به شرایط پایان سال دولت و چشم‌انداز اقتصادی کوتاه مدت پیش‌ِ رو است.

وی افزود: وقتی که دولت‌ها عموما در سه ماهه پایان سال نسبت به جبران‌سازی کسری بودجه خود با استفاده از طرفیت بانک مرکزی اقدام کردند، بنابراین مردم حتی حرف رئیس کل بانک مرکزی مبنی بر مازاد عرضه ارز را باور نکرده و همین مسئله عامل افزایش قیمت می‌شود.

*حذف فروش ارز کاغذی، راهکار کوتاه مدت حل مسئله ارز

مروی در تشریح راهکارهای بلندمدت و کوتاه مدت مدنظر گفت: مهمترین راهکار کوتاه مدت، حذف فروش ارز کاغذی است که در کشور ما و چند کشور معدود جریان دارد.

وی ادامه داد: فروش ارز کاغذی در صرافی‌ها زمینه بازیگری تقاضای کاذب را ایجاد کرده و همین مسئله عامل مهم افزایش قیمت ارز است.

*مالیات بر عایدی سرمایه ابزار دولت برای مدیریت بازار ارز

این کارشناس اقتصادی بیان کرد: راهکار بلند مدت را باید در قوانینی مبنی بر مالیات بر عایدی سرمایه جست‌وجو کرد، زیرا همزمان با افزایش نرخ ارز بازارهای سرمایه‌ای موازی در کشور با افزایش قیمت مواجه می‌شود و دولت هم هیچ ابزاری برای مدیریت این مسئله ندارد.

مروی گفت: در نظام اقتصادی میگویند، پول بد، پول خوب را از بازار بیرون می‌کند، الان در نظام اقتصادی ما دلار به پول خوب تبدیل شده که تقاضای کاذب، آن را خریداری کرده و در خانه نگه می‌دارد و ارزش ریال هم به تبع آن کاهش پیدا خواهد کرد.

دیدگاه تان را بنویسید

آخرین اخبار

پربازدیدترین