|

۱۲ هزار واحد صنفی فعال در حوزه ساخت مصنوعات طلا

دبیر اتحادیه سازندگان مصنوعات طلا و جواهر تهران گفت: حدود ۱۲ هزار واحد صنفی در حوزه ساخت مصنوعات طلا فعالیت می‌کنند که ۹۵ درصد آن‌ها را واحد‌های کوچک تشکیل می‌دهد.

۱۲ هزار واحد صنفی فعال در حوزه ساخت مصنوعات طلا
کد مطلب : 36854

آقای عباد محمدولی در گفتگوی اختصاصی با خبرگزاری صداوسیما افزود: ۵ استان تهران، اصفهان، یزد، آذربایجان شرقی و خراسان قطب تولید مصنوعات طلا و جواهر در کشور هستند و اغلب کارگاه‌های را کارگاه‌های کوچک تشکیل می‌دهد و تنها ۵ درصد کارگاه‌ها به صورت نیمه صنعتی و صنعتی در این سنف فعالیت می‌کنند.

وی با بیان اینکه در صنعت طلا و جواهر در نیمه راه هستیم، گفت: رسته‌های متعددی در حوزه ساخت مصنوعات طلا و جواهر وجود دارد که تنها بخشی از آن‌ها در کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد و اگر از همه ظرفیت این صنعت به عنوان یک صنعت مولد استفاده شود، ارزش افزوده و اشتغال بالایی برای کشور ایجاد خواهد کرد. 

محمدولی با اشاره به گردش اقتصادی صنعت طلا و جواهر افزود: گردش اقتصادی مصنوعات طلا و جواهر در دنیا بیش از 1700  میلیارد دلار بوده و سهم ایران از این گردش مالی صفر است.

وی اضافه کرد: اگر حمایت‌های لازم در سالیان گذشته از این صورت می‌گرفت و می‌توانستیم سهم یک درصدی از این گردش مالی داشته باشیم که بیش از ۱۷ میلیارد دلار ارزی آوری برای کشور به همراه داشت.

دبیر اتحادیه سازندگان مصنوعات طلای تهران با اشاره به مشکلاتی که پیش روی تولیدکنندگان این صنعت قرار دارد، گفت: تولیدکنندگان با مشکلات متعددی در حوزه تسهیلات بانکی و امور مربوط به مواجه هستند و هیچ طرح و برنامه مشخصی هم برای حمایت از این صنعت و رفع مشکلات و چالش‌های تولیدکنندگان این صنف تعریف و تدوین نشده است. 

وی بالا بودن عوارض گمرکی را چالش دیگر تولیدکنندگان در این صنعت عنوان کرد و افزود: هم اکنون، ۲۰ تا ۳۵ درصد حقوق و عوارض گمرکی برای واردات ابزار و ماشین آلات مورد نیاز در این صنعت در نظر گرفته شده است؛ این در حالی است که در این حوزه نیاز ۵۰ درصدی به واردات ابزار و تکنولوژی داریم. 

محمدولی با تاکید بر اینکه دولت به عنوان تسهیل کننده فضای کسب و کار باید حامی تولیدکنندگان باشد، گفت: در حال حاضر، مصنوعات طلا و جواهری که در بازار ارائه می‌شود از لحاظ کمی و کیفی قابل رقابت با تولیدات خارجی هستند و اگر حمایت‌های لازم از این صنعت صورت گیرد، می‌توان از ظرفیت‌های صادراتی این صنعت که در حال حاضر غیرفعال هست برای درآمدزایی کشور استفاده کرد.

 

دیدگاه تان را بنویسید

آخرین اخبار

پربازدیدترین