|

مهمترین اقدامات سازمان بورس در سال ۱۴۰۱

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار ضمن اعلام اقدامات انجام شده برای بهبود وضعیت بازار در سال ۱۴۰۱ گفت: در سالی که گذشت با چند مرحله فراز و نشیب همراه بودیم که این روند تا حدودی برای بازار سرمایه طبیعی تلقی می شود.

مهمترین اقدامات سازمان بورس در سال ۱۴۰۱
کد مطلب : 37176

«مجید عشقی» امروز (دوشنبه) در چهارمین نشست خبری خود با خبرنگاران به اقدامات انجام شده از سوی این سازمان در سال ۱۴۰۱ اشاره کرد و اعلام کرد: در سال ۱۴۰۱ متغیرهای کلان تغییر جدی داشتند و با وضعیت خاصی در بازار جهانی مواجه بودیم که این امر زمینه ساز ریزش بازار شده بود.

وی خاطرنشان کرد: نوسانات بازار از طریق صندوق های بازارگردانی و نیز صندوق تثبیت و توسعه بازار سرمایه کنترل شد و روند بازار نسبتا طبیعی بود.

رییس سازمان بورس با بیان اینکه برنامه هایی را که برای امسال و در راستای بهبود بازار اعلام کرده بودیم را به مرحله اجرا رساندیم، گفت: شکست انحصار در صدور نهادهای مالی با روند خوبی ادامه داشت و در حوزه شرکت های کارگزاری، سبدگردان، شرکت های سرمایه گذاری و صندوق های سرمایه گذاری به آمار خوبی دست پیدا کردیم.

وی گفت: همچنین شرکت های خدمات دهنده در حوزه بازار سرمایه را گسترس دادیم و به سهامداران خدمات خوبی را ارایه دادند.

عشقی توسعه سرمایه گذاری غیرمستقیم در بازار را جزو اهداف سازمان بورس در سال ۱۴۰۱ اعلام کرد و افزود: در این زمینه صندوق اهرمی، صندوق بهشی، صندوق املام و مستغلات و صندوق اوراق دولتی راه اندازی شد که توسط بخش خصوصی طراحی شدند و دستورالعمل آن نهایی شد. در سال آینده هم توسعه این صندوق ها را در دستور کار داریم.

رییس سازمان بورس اظهار داشت: طیف متنوعی از صندوق های سرمایه گذاری را داریم که می توانند سلیقه های سهامداران را جواب دهند و افراد ریسک پذیر و ریسک گریز می توانند وارد این صندوق ها شوند که در این راستا افراد حرفه ای و ناآشنا به بورس از طریق این صندوق ها قادر به سرمایه گذاری در بورس هستند.

وی گفت: صندوق اهرمی بزرگترین صندوق بازار در طول کمتر از یکسال اخیر شده است.

عشقی اعلام کرد: بحث ارتقای زیرساخت های بازار دیگر اقدام سازمان بورس بود که از ایتدای امسال شروع کردیم.

رییس سازمان بورس به تغییر دامنه نوسان اشاره کرد و خاطرنشان کرد: این اقدام جزو اتفاقات خوبی بود و باعث افزایش نقدشوندگی بازار سهام شد که سال آینده با ساختار جدیدی آن را در پیش می گیریم اما زمان تغییر دامنه نوسان مشخص نیست و قرار بر این است که تا سقف ۱۰ درصد افزایش دامنه نوسان داشته باشیم.

وی گفت: امیدواریم به دنبال تغییرات اعمال شده شاهد دامنه نوسان منطقی در بازار باشیم و از طریق عدم وجود صف های خرید و فروش زمینه افزایش میزان نقدشوندگی در بازار را فراهم کنیم.

عشقی به نمایش عمق مظنه تاکید کرد و ادامه داد: این مساله که به یک موضوع چالشی در بازار تبدیل شده بود را در سال جاری برطرف کردیم و به نتایج خوبی دست پیدا کردیم که از این طریق همه دسترسی یکسانی به اطلاعات خواهند داشت.

رییس سازمان بورس اظهار داشت: یکی از وعده هایی که برای امسال داده بودیم، کاهش بسته بودن نمادها بود، در این زمینه با نمادهایی همراه بودیم که برای ماه ها و سال ها بسته بودند.

وی گفت: اینگونه نمادها را بازگشایی کردیم، اکنون به ندرت نمادهایی در بازار وجود دارند که زمان زیادی از بسته بودن آنها گذشته باشد. نمادهایی که اکنون بسته هستند با ابهامات جدی مواجهند که امیدواریم بتوانیم برای آنها تصمیم گیری کنیم.

 

دیدگاه تان را بنویسید

آخرین اخبار

پربازدیدترین