|

مردم زندگی خود را تحت تاثیر شایعات ارزی قرار ندهند

مردم بدون توجه به شایعات یا مسائلی مانند انجام معامله ارزی در نیمه شب که از تحقق آن خبری نیست، زندگی خود را تحت تاثیر قرار ندهند.

مردم زندگی خود را تحت تاثیر شایعات ارزی قرار ندهند
کد مطلب : 37243

غلامرضا مرحبا، نماینده مردم آستارا و عضو کمیسیون اقتصادی و نماینده ناظر مجلس شورای اسلامی بر شورای پول و اعتبار درباره شرایط ارزی کشور گفت: کشور از فردای انقلاب به بهانه‌های مختلف با انواع و اقسام تحریم‌ها روبرو شد، بخشی از مشکل ارزی امروز هم به همان تحریم‌ها ارتباط دارد، اما مشکل دیگر در این خصوص تکرار سیاست‌ها است. هر راهی که ترسیم می‌شود، مبدا و مقصدی دارد و درصورتیکه هزار بار هم طی شود به همان مقصد خواهد رسید و تغییری در آن صورت نمی‌گیرد.

وی در ادامه اضافه کرد: نظام بانکی نباید بخش غیررسمی ارز را انکار کند، اتفاقات زیادی در این قسمت روی می‌دهد. معامله فردایی یکی از همان کار‌ها است که بدون انجام هیچ حرکتی انجام می‌پذیرد یا سایت‌های شرط بندی که شکی در اداره آن‌ها توسط اتباع بیگانه و به احتمال زیاد دستگاه امنیتی، جاسوسی و کشور‌های رقیب وجود ندارد. بخشی از بازار غیررسمی هم صرفا بازاری و کاسب هستند و فقط دربازار غیررسمی فعالیت می‌کنند که بر قیمت ارز تاثیر دارند. این گروه نه تنها نباید انکار شوند، بلکه بانک مرکزی باید ارتباط مناسبی را با آن‌ها تعریف کند. بانک مرکزی هر اندازه ارتباط خود را با این گروه قوی سازد و مشورت و کمک گیرد، در اقتصاد تاثیر خواهد داشت و بسیاری از سوءتفاهم‌ها برطرف می‌شود.  از طرف دیگر حل مشکل ارزی کشور نیازمند کار درست دستگاه دیپلماسی برای آزاد سازی منابع است که در کنار آن بانک مرکزی هم باید سیاست‌های صحیح و متناسبی را اتخاذ کند.

نماینده مردم آستارا در این رابطه اظهار داشت: مردم هم بدون توجه به شایعات با مسائلی مانند انجام معامله ارزی در روز تعطیل یا نیمه شب که کسی از تحقق آن خبر ندارد و به اقتصاد ضربه می‌زند، زندگی خود را تحت تاثیر قرار ندهند. خیلی از مسائل ارتباطی با ارز ندارد، ولی بازار به شکلی درآمده که هرگونه تغییر در آن بر زندگی مردم تاثیر می‌گذارد، بنابراین نباید نسبت به آن بی تفاوت بود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی درباره اثر برگردانده شدن ارز‌های صادراتی نهاد‌ها و دستگاه‌ها به مرکز مبادله ایران بیان کرد: بانک مرکزی متولی مدیریت مسائل پولی و بانکی کشور است و سیاست‌ها از طریق ابزار‌های پولی، تعیین می‌شود. یکی از کار‌های بسیار مهم انضباط پولی و مالی در کشور است که عدم ثبات در نرخ دلار از عوامل موثر بر بی نظمی آن است. مسئله دیگر به تمام کسانی که تحت حاکمیت کشور هستند، برمی‌گردد. باید برای کمک به اقتصاد و عبور از بحران همکاری لازم را داشته باشند و بانک مرکزی هم با اقتدار تصمیم حاکمیت را اعمال کند.

مرحبا افزود:  شرایط و تمهیداتی باید مهیا شود و اینگونه نیست که با صدور بخشنامه و الزام اتفاقات مورد انتظار روی دهد؛ بنابراین شرایطی باید فراهم آید که فولادی‌ها یا فعالان در حوزه پتروشیمی یا تمام گروه‌هایی که تامین کننده عمده ارز کشور هستند با انگیزه کافی و سهولت لازم ارز مورد نیاز را به شبکه بانکی کشور تزریق کنند و از این طریق مدیریت ارزی اصلاح شود. اضافه براینکه باید توجه داشت بخش عمده نیاز ارزی کشور که همان نیازصادرکنندگان یا واردکنندگان رسمی است و با ثبت سفارش و ... انجام می‌پذیرد، با ارز مناسب تری نسبت به آنچه که در بازار وجود دارد، توسط بانک مرکزی تامین می‌شود؛ بنابراین عمده خرید و فروشی که در بازار غیررسمی و آزاد در همین میادین اطراف اتفاق می‌افتد یا برای سرمایه گذاری است یا به عنوان قاچاق و ... است که با وجود تاثیرگذار بودن بخش کوچکی از بازار ارزی کشور را در بر می‌گیرد.

 

دیدگاه تان را بنویسید

آخرین اخبار

پربازدیدترین