|

پوشش ریسک ناشی از نوسانات قیمتی با قرار داد‌های آتی عملیاتی می‌شود

مدیر بازار مشتقه و صندوق‌های کالایی بورس کالا گفت: هدف از شکل گیری قرار داد‌های آتی پوشش ریسکی است که ناشی از نوسانات قیمتی رخ می‌دهد.

پوشش ریسک ناشی از نوسانات قیمتی با قرار داد‌های آتی عملیاتی می‌شود
کد مطلب : 37493

با توجه به خبر راه اندازی گواهی سپرده شمش طلا در بورس کالا آقای رحمان آراسته مدیر بازار مشتقه و صندوق‌های کالایی بورس کالای ایران به سوالات باشگاه خبرنگاران جوان در این زمینه پاسخ داد.

سوال: یک مقدار به شکل خلاصه در خصوص چیستی قرار دارد آتی در بورس کالا توضیح میفرمایید؟

آراسته: افرادی نگران محصول خود در آینده هستند این افراد می‌توانند در بخش قرار داد‌های آتی فروشند شوند در قرار داد آتی فروشنده متعهد می‌شود که دارایی خود را در موعد مقرر تحویل دهد خریدار نیز متعهد می‌شد دارایی را از فروشند تحویل گیرد تا روز تحویل هم ممکن است جابه جایی‌هایی رخ دهد، اما در نهایت روز سررسید هر کسی که مالک دارایی است باید کالا را تحویل و خریدار هم باید پول را واریز و کالا را دریافت کند در غیر این صورت باید جریمه پرداخت کنند.

در قرار داده‌های آتی هر دو طرف ملک دارایی و خریدار متعهد هستند.

سوال: هدف از شکل گیری قرار داد آتی در بورس کالا چیست؟

آراسته: به طور کلی قرار داد‌های آتی بخش از ابزار‌های مشتقه هستند که چندین سال است در کشور‌های دنیا و بیش از ۱۲ سال در بورس کالای ایران مورد استفاده قرار می‌گیرد.

هدف از شکل گیری قرار داد‌های آتی پوشش ریسکی است که ناشی از نوسانات قیمتی رخ می‌دهد نوسانات قیمتی نه تنها در ایران بلکه در کل جهان وجود دارد.

بورس کالا پیرو گواهی‌های سپرده آتی که داشت برنامه جدید خود را به سمت گواهی آتی شمش طلا برده است.

سوال: چه نهاد‌هایی می‌توانند وارد بازار گواهی آتی شمش طلا شوند؟

آراسته: تمام صندوق‌های طلا می‌توانند وارد بازار شمش هم گواهی سپرده کالایی این محصول و هم قرار داد آتی شوند.

سوال: چه افرادی می‌توانند گواهی آتی شمش طلا را خریدار کنند؟

آراسته: برای معاملات مشتقه هر کسی که کد معاملات بازار مشتقه را داشته باشد می‌تواند معامله کند و هر کسی که کد بازار مالی در بورس کالا (گواهی سپرده) داشته باشد بعد از امضای بیانیه ریسک و معرفی حساب می‌تواند معامله داشته باشد بقیه افرادیی هم که کد ندارند می‌توانند وارد فرآیند دریافت کد گیری که به صورت الکترونیکی است شوند.

سوال: آیا محدودیتی برای خرید میان افراد وجود دارد؟

آراسته: هیچ محدودیتی در قرارداد‌های آتی برای افراد حقیقی، حقوقی و صندوق‌ها وجود ندارد. هر چقدر تنوع ابزار‌ها در بازار‌های مالی بیشتر باشد صندوق‌ها ریسک کمتری را متحمل می‌شوند و سرمایه گذاری که وارد صندوق شده است هم سود بیشتری می‌شود.

سوال: در خصوص دیگر مزیت‌های گواهی سپرده شمش طلا بفرمایید؟

آراسته: در این قرار داد سرمایه گذار می‌تواند از اختلاف قیمت‌ها سود کند یک بخش جذابیت این است که این قرار داد‌ها اهرم‌های معاملاتی دارد و افراد نیاز نیست تمام هزینه را در همان لحظه بپردازند.

 

دیدگاه تان را بنویسید

آخرین اخبار

پربازدیدترین