|

پایش ماهانه بانک‌ها برای اصلاح ناترازی

معاون نظارت بانک مرکزی گفت: مردم هیچ نگرانی درباره سپرده‌های خود نداشته باشند چراکه بانک مرکزی حافظ و مراقب سپرده‌های مردم است.

پایش ماهانه بانک‌ها برای اصلاح ناترازی
کد مطلب : 37704

ابوذر سروش، معاون نظارت بانک مرکزی در گفت‌وگو با خبر ۱۴ با بیان اینکه بانک‌های ناتراز بانک‌هایی هستند که از برخی شاخص‌های نظارتی بانکی عدول کردند، اظهار کرد: طیف متنوعی از شاخص‌های نظارتی اعم از ریسک نقدینگی، ریسک اعتباری و... داریم که معمولا تا حدودی خودشان را در اضافه برداشت‌ها و کفایت سرمایه نشان می‌دهند.

وی افزود: بانکی که ناتراز باشد از ابعاد مختلف تاثیر منفی در اقتصاد دارد؛ از جمله افزایش پایه پولی و رشد نقدینگی خارج از ضوابط که نهایتا منجر به بروز تورم در اقتصاد می‌شود.

سروش با بیان اینکه شاخص‌های متنوعی درباره ناترازی بانک‌ها وجود دارد، تصریح کرد: بانک مرکزی درصدد است بانک‌هایی که ناترازی مزمن یا درباره شاخص‌های مشخصی مانند زیان انباشته یا اضافه برداشت‌های مزمن دارند را تعیین تکلیف کند.

معاون نظارت بانک مرکزی با اشاره به مهلت بانک مرکزی به بانک‌های ناتراز تا شهریور ماه ۱۴۰۲ گفت: بانک مرکزی از ماه‌های گذشته توجه و تمرکز ویژه بر کنترل اضافه برداشت بانک‌ها داشت و برهمین اساس از بانک‌ها برنامه مشخصی دریافت می‌کرد که براساس این برنامه‌ها، عملکرد بانک‌ها در شاخص‌های مختلفی اعم از وصول مطالبات، واگذاری اموال مازاد، افزایش سرمایه نقدی و ... به طور ماهانه پایش می‌شود و اینطور نیست که منتظر بمانیم تا مهلت داده شده یعنی شهریور امسال به پایان برسد.

به گفته وی، مقرر شد بانک‌ها در این مدت مشخص به طور ماهانه اصلاح و بازسازی شوند که در صورت عدم امکان اصلاح ناترازی و بازسازی خود، وارد پروتکل‌هایی می‌شوند که براساس آن تعیین تکلیف خواهند شد.

سروش ضمن اطمینان بخشی به مردم درباره سپرده‌های بانکی خود، تاکید کرد: مردم هیچ نگرانی درباره سپرده‌های خود نداشته باشند چراکه بانک مرکزی حافظ و مراقب سپرده‌های مردم است و نگرانی خاصی درباره مردم جامعه نخواهد بود بلکه تمرکز و هدف ما مربوط به ساماندهی بانک‌هاست که بتوان با برنامه مشخصی، آن‌ها را بازسازی کرد و به چرخه اقتصادی برگرداند. مردم هر زمانی که خواستند می‌توانند سپرده‌های خود را از هر بانکی جابجا یا برداشت کنند.

 

دیدگاه تان را بنویسید

آخرین اخبار

پربازدیدترین