|

عملکرد پنج ساله بیمه تجارت نو بررسی شد

بیمه تجارت‌نو از جمله شرکت‌های بیمه‌ای کشور است که مجوز فعالیت خود را در سال ۹۵ از بیمه مرکزی ایران دریافت کرد. موسسات و بنگاه‌های تجاری از جمله بانک تجارت، پست بانک ایران، گروه گسترش نفت و گاز پارسیان، شرکت سرمایه‌گذاری ایرانیان و شرکت بین المللی عمران رضوی از سهامداران بزرگ این شرکت به شمار می‌روند.

عملکرد پنج ساله بیمه تجارت نو بررسی شد
کد مطلب : 37746

بیمه‌ تجارت‌نو از شرکت‌های نوپا و جوان بیمه‌ای است که در سال‌های گذشته بخصوص پنج سال اخیر عملکرد چشمگیری داشته است.

این شرکت با بهره‌گیری از نیروی کار مناسب و طرح‌های توسعه‌ای توانسته به سرعت رشد کرده و جایگاه خود را در صنعت بیمه کشور تثبیت کند. گزارش‌های مالی این شرکت‌ هم حاکی از آن است که فعالیت‌های این شرکت آورده خوبی هم برای مشتریان و هم برای سهامداران داشته است. هرچند که در دو سال اخیر، این شرکت با توجه به مشکلات اقتصادی، روزهای سختی را پشت سر گذاشته، اما عملکرد آن در بازیابی آسیب‌ها نشان می‌دهد که روزهای پیش‌رو، برای این شرکت درخشان خواهند بود.

بیمه تجارت‌نو از جمله شرکت‌های بیمه‌ای کشور است که مجوز فعالیت خود را در سال 95 از بیمه مرکزی ایران دریافت کرد. موسسات و بنگاه‌های تجاری از جمله بانک تجارت، پست بانک ایران، گروه گسترش نفت و گاز پارسیان، شرکت سرمایه‌گذاری ایرانیان و شرکت بین المللی عمران رضوی از سهامداران بزرگ این شرکت به شمار می‌روند. معاملات سهام این شرکت ابتدا در بازار پایه انجام شده، ولی از شهریور 1399 این شرکت وارد بازار دوم فرابورس شد.سید محمد عباس زادگان اولین مدیرعامل این شرکت بود که از اردیبهشت سال 95 تا شهریور 97 سکان هدایت این شرکت بیمه‌ای را بر عهده داشته و بعد از آن تاکنون نیز وظیفه مدیریت این شرکت بر عهده دکترنیما نوراللهی است.

مطابق اطلاعات منتشر شده در سامانه کدال، بیمه تجارت‌نو از سال 97 تاکنون سه بار افزایش سرمایه را تجربه کرده است. برای اولین بار این شرکت در سال 98 افزایش سرمایه را تجربه کرد و سرمایه آن با 25 درصد افزایش، از 125 میلیارد تومان به 157 میلیارد تومان افزایش پیدا کرد. بار دوم افزایش سرمایه این شرکت در سال 99 رخ داد که سرمایه آن با 91 درصد افزایش به 300 میلیارد تومان رسید. در نهایت در سال 1400 هم بار دیگر افزایش سرمایه 100 درصدی را تجربه کرده و سرمایه آن به 600 میلیارد تومان رسید. نکته قابل توجه این افزایش سرمایه‌ها این است اکثر سرمایه تامین شده از محل سود انباشته و اندوخته شرکت بوده و از مسیرهایی مانند تجدید ارزیابی دارایی‌ها بدست نیامده است. این موضوع نشان از آن دارد که مدیریت سرمایه و درآمدها در این شرکت بدرستی و به‌خوبی صورت می‌گیرد.

تا پیش از سال 97، سرمایه این شرکت 125 میلیارد تومان بود که کمتر از حد مجاز بیمه مرکزی برای فعالیت در دو رشته شخص ثالث و آتش‌سوزی بود. افزایش سرمایه تجارت‌نو در سال 1397 موجب شد که این شرکت بتواند حوزه فعالیت خود را، در حالی که شرکت جوانی بود و تنها دو سال از عمر آن می‌گذشت، گسترش داده و از آن زمان مسیر صعودی را در درآمدها و سود خالص خود تجربه کند.

براساس اطلاعات مندرج در صورت‌های مالی، درآمد  حق بیمه ناخالص این شرکت از سال 97 تا پایان سال 1400 روند صعودی را تجربه کرده و از 173 میلیارد تومان به 364/1 میلیارد تومان (رشد هشت برابری) رسیده است. این درحالی است که مشتریان و ذی‌نفعان  نیز از این افزایش درآمدها بی‌بهره نبودند و همواره خسارات پرداختی این شرکت هم روند صعودی را تجربه کرده و مطابق اطلاعات صورت‌های مالی، خسارات پرداختی این شرکت هم از 114 میلیارد تومان در سال 97 به بیش از 721 میلیارد تومان در سال 1400 رسیده است.

این شرکت برای سهامداران هم آورده خوبی داشته است. اطلاعات منتشر شده بر روی کدال نشان می‌دهد که بین سالهای 97 تا 99 سود خالص این شرکت از 38 میلیارد تومان به بیش از 362 میلیارد تومان رسید. هر چند در سال 1400 افزایش شدیدی در هزینه‌های شرکت مشاهده می‌شود که موجب شده ناگهان سود شرکت به شدت کاهش داشته و به 25 میلیارد تومان برسد، اما اطلاعات صورت‌های مالی 9 ماهه این شرکت نشان می‌دهد که این شرایط درحال بهبود است. بر اساس این اطلاعات، سود خالص نه ماهه 1401 بیمه تجارت‌نو نسبت به نه ماهه 1400 حدود 24 درصد افزایش داشته و رقم 15 میلیارد تومانی را ثبت کرده است، در نتیجه انتظار می‌رود که شرایط شرکت با انتشار صورت‌های مالی سالانه 1401 بهتر شده باشد و در سال 1402 هم روند جبرانی سال 1400 ادامه داشته باشد.

فارغ از اطلاعات صورت‌های مالی، اقدامات اخیر شرکت نیز نشان می‌دهد که آینده روشنی در انتظار آن است.

بیمه تجارت‌نو در سال‌های اخیر در راستای مسئولیت‌های اجتماعی خود فعالیت‌های زیادی داشته که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به کمک به استان‌های سیل‌زده در سال 98 اشاره کرد که به موجب آن، پرویز فتاح رئیس کمیته امداد امام خمینی از عملکرد به موقع بیمه تجارت‌نو در ارزیابی و ارائه خدمات بیمه‌ای برای مددجویان تقدیر کرد.

حمایت از ورزشکاران کشور نیز یکی از دغدغه های بیمه تجارت‌نو  در راستای ایفای مسئولیت اجتماعی بوده و در مسیر قهرمانی تیم هایی چون فوتبال سپاهان، ، نساجی مازندران، والیبال و فوتسال بانوان سایپا تاثیر بسزایی داشته و همچنین حامی اصلی تیم بانوان تکواندوکار بیمه تجارت‌نو است .

مسیر توسعه‌ای این شرکت از سال 97 تاکنون نشان می‌دهد که علی‌رغم جوان بودن، سرعت بالایی در مسیر توسعه تجربه کرده است. گسترش شعب این بیمه در استان‌های کشور هم نشان‌دهنده همین موضوع است. علاوه بر این موضوع، دریافت مجوز بیمه اتکایی هم نشان‌دهنده همین مسئله است. دریافت مجوز بیمه اتکایی کار راحتی نیست، چنانکه برخی شرکت‌های باسابقه‌تر حوزه بیمه همچنان موفق به دریافت این مجوز نشده‌اند. علاوه بر این موضوع، تمرکز اخیر این شرکت بیمه‌ای برای حرکت به سمت دیجیتالی شدن نشان از دید توسعه‌ای و به روز هیئت مدیره آن برای گسترش خدمات خود دارد که تمامی فعالیت های شبانه روزی در مسیر دیجیتالی شدن بیمه تجارت‌نو مورد تشویق بیمه مرکزی و سندیکای بیمه گران ایران قرار گرفت و همچنین  منجر به کسب بالاترین جوایزی چون تندیس سیمین رهبری دیجیتال، تندیس سیمین نوآوری دیجیتال و تندیس برنزین سطح سه زبدگی دیجیتال در ششمین دوره ارزیابی ملی تحول دیجیتال در کشور شده است  .

درحال حاضر برخی خدمات بیمه‌ای این شرکت از طریق اپلیکیشن بنو ( اپلیکیشن اختصاصی بیمه تجارت‌نو) ارائه می‌شود  که از جمله آنان می‌توان به اعلام خسارت و احراز هویت به صورت آنلاین اشاره کرد. حرکت این شرکت به سمت فروش آنلاین بیمه از مزایای بسیاری برخوردار است. اپراتورهای این شرکت مشاورانی هستند که از فرآیند فروش و خدمات آن بیشتر از فروشندگان سنتی مطلع هستند و می‌توانند مشتریان را بهتر راهنمایی کنند. علاوه بر این موضوع، این شرکت در تلاش است تا با بهره‌مندی از نیروی کار مناسب و حرفه‌ای، سرعت توسعه شرکت را افزایش دهد. در نتیجه این طرح‌ها به نظر می‌رسد که سال 1402 و سال‌های پیش‌رو برای این شرکت سال‌های درخشانی باشد.  

 

دیدگاه تان را بنویسید

آخرین اخبار

پربازدیدترین