|

مراحل ثبت نام وام ازدواج ۱۴۰۲

وام ازدواج ۱۴۰۲ در دو سقف حداکثری ۴۴۰ میلیون تومان و ۳۶۰ میلیون تومان پرداخت می‌شود. در ادامه به سوالات پرتکرار مربوط به ثبت نام وام ازدواج ۱۴۰۲ همچون مراحل دریافت، مبلغ و تعداد اقساط، نرخ سود، شرایط پرداخت به ازدواج دومی‌ها و تعداد ضامن‌ها پاسخ خواهیم داد.

مراحل ثبت نام وام ازدواج ۱۴۰۲
کد مطلب : 37752

مبلغ وام ازدواج ۱۴۰۲ در دو سقف ۲۲۰ میلیون تومانی و ۱۸۰ میلیونی برای هر یک از طرفین در نظر گرفته شده است که به ترتیب جمع آن به ۴۴۰ میلیون و ۳۶۰ میلیون می رسد. در ادامه هر آنچه که برای ثبت نام وام ازدواج ۱۴۰۲ باید بدانید را توضیح خواهیم داد.

شرایط دریافت وام ازدواج ۲۲۰ میلیون تومانی

با هدف ترویج کاهش سن ازدواج، اگر مرد کمتر از ۲۵ سال و زن کمتر از ۲۳ سال باشد مبلغ وام ازدواج ۱۴۰۲ آنها ۲۲۰ میلیون تومان و در کل ۴۴۰ میلیون تومان داده می‌شود. اگر یکی از زوجین خارج از این رده سنی باشد، عدد وام آنها متفاوت می‌شود. مثلا اگر مرد ۲۵ سال داشته باشد وام قرض الحسنه ۲۲۰ میلیونی می گیرد اما اگر زن ۲۴ سال باشد ۱۸۰ میلیون وام دریافت می کند و در کل این زوج ۴۰۰ میلیون وام می گیرند.

شرایط دریافت وام ازدواج ۱۸۰ میلیون تومانی

برای بقیه زوج‌ها هر کدام ۱۸۰ میلیون تومان و در مجموع ۳۶۰ میلیون تومان وام ارائه می‌شود. یعنی افزایش حدودا ۶۷ درصدی نسبت به سال ۱۴۰۱ برای آنهایی که [مرد و زن به ترتیب] بیشتر از ۲۵ و ۲۳ سال سن دارند.

شرط دوبرابر شدن مبلغ وام ازدواج ۱۴۰۲ 

در صورتی‌که یکی از زن و شوهر یا هر دو، ایثارگر (یعنی جانبازان، آزاده و فرزندان آنان و فرزندان شاهد) باشند، مبلغ وام ازدواج ۲ برابر می‌شود. این قانون برای هر دو سقف ۲۲۰ میلیونی و ۱۸۰ میلیونی اجرا می شود.

مراحل ثبت نام وام ازدواج ۱۴۰۲

اولین مرحله برای دریافت وام ازدواج ۱۴۰۲ وارد کردن اطلاعات در سایت ثبت نام وام ازدواج به نشانی «ve.cbi.ir» است.  پس از تکمیل روند ثبت نام آنلاین وام ازدواج ۱۴۰۲ یک کد رهگیری ۱۰ رقمی از سامانه دریافت می کنید. پس از چند روز سامانه وام ازدواج شعبه‌‌ همان بانکی که انتخاب کرده‌اید را برای ادامه مراحل دریافت وام ازدواج معرفی می کند.

مرحله اول: ورود به سامانه تسهیلات بانک مرکزی، تکمیل اطلاعات و گرفتن کد رهگیری

مرحله دوم: بازگشت به سامانه بعد از چند روز و تعیین شعبه بانکی که برای گرفتن تسهیلات باید به آن مراجعه کنید. حداکثر ۱۲ روز بعد از دریافت کد رهگیری زمان دارید که به بانک مراجعه کنید.

مرحله سوم: رفتن به شعبه بانک، تکمیل مدارک و گذاشتن ضامن موردنیاز برای وام ازدواج

مرحله آخر: پرداخت وام

مدارک لازم برای ثبت نام وام ازدواج ۱۴۰۲

اصل و کپی سند ازدواج، اصل و کپی تمام صفحات شناسنامه زوجین، کارت ملی (دائم یا موقت)، اصل و کپی مدارک شناسایی ضامن ها، آدرس محل سکونت و کدپستی ده‌رقمی و کد رهگیری ۱۰ رقمی (از طریق تکمیل اطلاعات در سامانه ثبت نام وام ازدواج دریافت می شود) از مدارکی است که هنگام مراجعه به بانک باید همراه خود داشته باشید.

سود و دوره بازپرداخت وام ازدواج ۱۴۰۲ چقدر است؟

دوره بازپرداخت وام ازدواج ۱۰ ساله است. نرخ سود وام ازدواج ۴ درصد در نظر گرفته شده است. البته کارمزد ۴ درصدی وام به رقم قسط اول هر سال جدید اضافه می‌شود.

مبلغ قسط وام ازدواج ۱۴۰۲ چقدر است؟

رقم قسط وام ازدواج ۲۲۰ میلیونی ماهانه حدود یک میلیون و ۸۳۳ هزار تومان است و زوجین سرجمع باید مبلغ ۳ میلیون و ۶۶۶ هزار تومان را ماهانه پرداخت کنند.

مبلغ قسط وام ازدواج ۱۴۰۲ برای سقف ۱۸۰ میلیونی ماهانه حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است. یعنی هر زوج باید ۳ میلیون تومان قسط پرداخت کنند.

تعداد قسط وام ازدواج ۱۴۰۲ چقدر است؟

همانطور که گفتیم قسط وام ۲۲۰ میلیون و ۱۸۰ میلیونی وام ازدواج باید حداکثر در ۱۰ سال پرداخت شود. یعنی تعداد قسط وام ازدواج ۱۴۰۲ حداکثر ۱۲۰ قسط ماهانه است.

تعداد ضامن وام ازدواج ۱۴۰۲

تعداد ضامن وام ازدواج ۱۴۰۲ تحت شرایط متفاوت تغییر می‌کند اما به طور کلی وام ازدواج با اخذ یک ضامن معتبر و سفته به‌ازای هر نفر، قابل دریافت است. یعنی برای زوج، مدارک ۲ ضامن باید ارائه شود. لازم است ضامن‌ها فیش حقوقی و گواهی کسر از حقوق خود را به بانک ارائه دهند.

چگونه با یارانه وام ازدواج ۱۴۰۲ را بگیریم؟

بانک‌ها و مؤسسات اعتباری می‌توانند یارانه پرداختی به اشخاص را به‌عنوان تضمین در مورد وام ازدواج قبول کنند. برای دریافت وام ازدواج با یارانه باید متقاضی به همان بانک دریافت‌کننده یارانه خود مراجعه کرده باشد، مراتب در چارچوب بخشنامه‌های مربوط به اعطای تسهیلات به پشتوانه یارانه واریزی قابل اجراست.

با یک ضامن وام ازدواج بگیرید

بانک مرکزی گفته چنانچه زوجین در سامانه ازدواج هر دو نفر، یک بانک را انتخاب کرده باشند، ارائه یک ضامن معتبر، منوط به کفایت میزان حقوق دریافتی آن ضامن برای اقساط هر ۲ قرارداد زوجین امکان‌پذیر است.

شرط دریافت وام ازدواج بدون ضامن

بنابر اعلام بانک مرکزی: «اگر خود فرد متقاضی کارمند رسمی یا پیمانی دولت، نیروی نظامی و انتظامی، نهادها و مؤسسات عـمومی (مانند کمیته امداد، شهرداری‌، هلال‌احمر و بنیاد)، بانک‌ها و مؤسسات مالی و اعـتباری باشند با ارائه گواهی کسر از حقوق خود دیگر نیاز به ضامن ندارند و می‌تواند مراحل دریافت وام ازدواج بدون ضامن را طی کند.

امکان دریافت وام ازدواج بدون ضامن رسمی

ضامن می‌تواند کاسب دارای پروانه کسب باشد منوط به این‌که در زمان ضمانت فعالیت اقتصادی داشته باشد. در مورد متقاضیان تسهیلات در مناطق روستایی، ضمانت یک نفر ساکن روستا که اهلیت و صلاحیت وی توسط شورای اسلامی روستا تایید شود (ممهور به مهر شورا) کافی است. سایر وثیقه‌ها هم از نظر بانک مرکزی قابل قبول است؛ از جمله دریافت سفته، چک معتبر و سپرده‌های متقاضی و بستگان آنان. تنها همین دو شرط در قانون برای دریافت وام ازدواج بدون ضامن رسمی قید شده است.

نکات مهم برای ثبت نام وام ازدواج ۱۴۰۲

در ادامه به پرتکرارترین سوالات درباره ثبت نام وام ازدواج ۱۴۰۲ پاسخ می دهیم.

آدرس سایت ثبت نام وام ازدواج ۱۴۰۲ چیست؟

سایت ثبت نام وام ازدواج به نشانی «ve.cbi.ir» در دسترس است.

ثبت نام وام ازدواج دوم چگونه است؟

هر ایرانی تنها یک‌بار می‌تواند این وام را بگیرد. این‌که فرد متقاضی قبلاً ازدواج کرده باشد برای دریافت وام معیار نیست، اگر فردی در ازدواج قبلی خود وام نگرفته باشد هنوز مشمول دریافت وام است. پس شرط پرداخت وام به ازدواج دومی ها عدم دریافت این وام در گذشته است. البته این قانون درباره تعداد ازدواج بالاتر هم صدق می کند.

 

شرایط ثبت نام وام ازدواج برای ایرانیان خارج از کشور چگونه است؟

 اگر یک فرد ایرانی در خارج از کشور ازدواج کند برای دریافت وام ازدواج باید گواهی ازدواجش توسط سفارت ایران صادر شود. این گواهی ازدواج که توسط کنسولگری ایران در خارج از کشور مهر می‌شود در واقع سند ازدواج فرد است.

وام ازدواج به اتباع دیگر کشورها پرداخت می شود؟

برای دریافت وام ازدواج باید تابعیت ایران را داشته باشید. این وام به اتباع دیگر کشورها پرداخت نمی‌شود. ولی مشمول ایرنیان خارج از کشور هم می‌شود.

حداقل سن برای دریافت وام ازدواج امسال چقدر است؟

برای دختران ۱۳ سال تمام شمسی و برای پسران ۱۵ سال تمام شمسی.

وام ازدواج چند ماهه پرداخت می شود؟

این مدت بستگی به منابع تامین وام در بانک دارد. ولی معمولا کمتر از ۳ ماه وام پرداخت می‌شود.

چندماه پس از عقد می توان وام ازدواج گرفت؟

نباید بیشتر از ۲۴ ماه از زمان ثبت عقد متقاضیان وام ازدواج گذشته باشد. البته باوجود تاکید ۲ ساله در متن قانون، این امتیاز برای ازدواج‌های بعد ۹۸ وجود دارد که از وام ۱۸۰ میلیونی ازدواج بهره‌مند شوند.

زوجین باید در یک بانک برای دریافت وام ازدواج ثبت نام کنند؟

به‌منظور تسهیل و تسریع در اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج بهتر است متقاضی و همسر وی در یک بانک و یک شهر (محل سکونت مرد) ثبت‌نام کنند.

مطلقه‌ها هم وام ازدواج می‌گیرند؟

اگر فردی در طول زمان ازدواجش ثبت‌نام کرده باشد اما قبل از گرفتن وام، طلاق بگیرد همچنان مشمول دریافت وام ازدواج است و می‌تواند پس از ازدواج مجدد وام دریافت کند.

کدام بانک ها وام ازدواج ارائه می‌دهند؟

بانک ملت، بانک رفاه کارگران، بانک مسکن، بانک سپه، بانک کشاورزی، بانک ملی ایران، بانک تجارت، بانک صادرات ایران، پست‌بانک ایران، صندوق کارآفرینی امید، بانک پارسیان، بانک سامان، بانک قرض‌الحسنه مهر ایران، بانک انصار، بانک گردشگری، بانک دی، بانک قرض‌الحسنه رسالت، بانک توسعه تعاون، بانک ایران‌زمین، بانک حکمت ایرانیان، موسسه اعتباری کوثر، بانک پاسارگاد، بانک آینده، بانک اقتصاد نوین، بانک قوامین، موسسه اعتباری ملل، بانک شهر، بانک سینا، موسسه اعتباری نور، بانک توسعه صادرات، بانک مشترک ایران ونزوئلا، بانک خاورمیانه، بانک سرمایه، موسسه اعتباری کاسپین.

 

دیدگاه تان را بنویسید

آخرین اخبار

پربازدیدترین