|

کد شهاب چیست و چه کاربردهایی دارد؟

کد شهاب این روزها برای کسانی که برخی از کارهای بانکی آنها با این کد گره می‌خورد آشناست. این کد در واقع نشان دهنده هویت شما در شبکه بانکی کشور است.

کد شهاب چیست و چه کاربردهایی دارد؟
کد مطلب : 39553

۱. کد شهاب چیست؟

«شهاب» مخفف «شناسه هویت الکترونیک بانکی» است و کد شناسایی افرادی است که حساب بانکی دارند. هر فردی که در بانک حساب دارد، یک کد شهاب منحصر‌ به‌ فرد دارد که ۱۶ رقمی است و برای خوانش راحت‌ تر، هر چهار شماره آن از چهار شماره بعدی جدا شده‌ اند (مانند شماره کارت بانکی).

همان‌ طور که کد ملی و شناسه سجام، نشان‌ دهنده هویت فرد در کشور و سازمان بورس هستند، این کد هم نشان‌ دهنده هویت فرد در بانک است.

۲. کد شهاب برای چه ایجاد شد؟

یکی از چالش های بانکی در ایران تعدد حساب‌های بانکی و افزایش قابل توجه صدور کارت‌ های نقدی در بانک‌هاست. تا جایی که آمارهای رسمی نشان می‌دهد، میزان صدور کارت‌های بانکی در ایران طی سال‌های اخیر بسیار بیشتر از سایر کشورهای مشابه با ایران است.

به بیان دیگر، افراد در بانک‌ های مختلف حساب باز می‌ کنند و شماره مشتری‌ ها و شماره حساب‌ های مختلفی دارند. یک فرد به تعداد بانک‌ هایی که در آن حساب دارد، دارای شماره مشتری است و در هر بانکی ممکن است چندین حساب داشته باشد. این موضوع سبب می‌ شود که تعداد حساب‌ های بانکی بسیار‌ بسیار زیاد شوند و رسیدگی به آنها سخت گردد.

در واقع این کد، هویت شما در شبکه بانکی کشور است.

۳. کد شهاب از چه سامانه‌ای ارسال می‌شود؟

این کد را سامانه نهاب صادر می‌کند. سامانه‌ای که اطلاعات هویتی افراد را نگهداری می‌کند. علاوه بر اطلاعات بانکی، اطلاعات سازمان ثبت احوال، نیروی انتظامی، اداره پست و قوه قضاییه هم در این سامانه نگهداری می‌شود.

به محض اینکه فردی در شبکه بانکی حساب باز کند و از خدمات بانکی مانند نقل و انتقال پول، دسته چک، گرفتن تسهیلات و… استفاده کند، یک کد ۱۶ رقمی به او اختصاص داده می‌شود. این کد که مانند شماره کارت، به صورت دسته‌های ۴ تایی اعداد اعلام می‌شود، در واقع شناسه بانکی شما در تمام بانک‌ها محسوب می‌شود.

۴. کاربرد کد شهاب چیست؟

کد شهاب که توسط بانک مرکزی داده می‌ شود، در حقیقت کدی است که افراد مختلف را در نظام بانکی شناسایی می‌ کند.

با این کد بانک مرکزی متوجه می‌ شود که فرد مورد نظر در چه بانک هایی حساب دارد و از چند شماره حساب و یا کارت استفاده می‌ کند. با داشتن این کد دیگر پیگیری تراکنش‌ ها برای بانک مرکزی سخت نیست و هر تراکنشی به جای ثبت در بانک‌ های مختلف و با شماره حساب‌ های مختلف با یک کد شهاب ثبت می‌ شود.

۵. کد شهاب گرفتنی نیست!

کد شهاب چیزی نیست که لازم باشد آن را دریافت کنید. اگر در بانک حساب دارید و شماره ملی خود را در بانک ثبت کرده‌ اید، بانک مرکزی یک شماره شهاب به شما اختصاص داده است و از طریق آن فعالیت‌ های شما را پیگیری می‌ کند. این شماره چیزی نیست که مثل شماره ملی لازم باشد آن را برای ارائه خدمات به مراکز مختلف ارائه دهید. هر جا که لازم باشد، بانک از طریق شماره شهاب شما، اطلاعات مختلفی را که نیاز دارد استعلام می‌ کند.

در نظر داشته باشید که شما می‌توانید این کد را از متصدی شعبه‌های بانک نیز دریافت کنید، اما ممکن است در ادامه کاربردی برای شما نداشت باشد.

۶. اگر به هر دلیلی به استعلام شهاب نیاز پیدا کردید…

گرفتن کد شهاب با استعلام آن فرق می‌ کند. اگر می‌ خواهید به هر دلیل کد شهاب خود را استعلام کنید، می‌ توانید به دو طریق عمل کنید:

● مراجعه به بانک: برای این کار لازم است همراه با کارت ملی خود به بانک مراجعه کرده و کد شهاب خود را بگیرید.

● استعلام غیر حضوری: بسیاری از بانک ها این امکان را فراهم کرده‌اند که افراد به شکل غیر حضوری کد شهاب خود را دریافت کنند.

۷. کد شهاب مانند شماره شبا نیست

 به یاد‌ داشته باشید که اگر در چند بانک حساب دارید، استعلام کد شهاب از یکی از بانک‌ ها کافی است. کد شهاب یک کد واحد است که برخلاف شماره شبا در بانک‌ های مختلف یکی است.

 

دیدگاه تان را بنویسید

آخرین اخبار

پربازدیدترین