|

گواهی سپرده شمش طلا، ریسک سرمایه‌گذاری در بازار طلا را کاهش داد

کارشناس بازار سرمایه با اشاره به گواهی سپرده شمش طلا در بورس گفت: ریسک سرمایه‌گذاری در بازار طلا کاهش یافته است.

گواهی سپرده شمش طلا، ریسک سرمایه‌گذاری در بازار طلا را کاهش داد
کد مطلب : 39816

پرهام اخلاقی به مزایای معاملات طلا در بورس اشاره کرد و اظهار داشت: با توجه به وجود برخی مزیت‌های مهم مانند نگهداری، سهولت و شفافیت معامله، بورس طلا می‌تواند توسعه پیدا کند و تامین کننده بخشی از تقاضای بازار طلا باشد.

وی خرید از بورس را انجام معاملات در یک فضای شیشه‌ای و شفاف عنوان کرد و گفت: با انجام معاملات طلا در بورس امکان تقلب و تخلف به صفر می‌رسد و معامله گران می‌توانند نسبت به کالای خریداری شده اطمینان کامل داشته باشند.

اخلاقی معتقد است؛ این مزیت زمانی در بازار طلا اهمیت پیدا می‌کند که خریداران خرد عمدتا دانش لازم در خصوص تشخیص طلای استاندارد و با عیار اعلام شده را ندارند.

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: با توجه به چنین مساله‌ای ممکن است کالایی که خریدار در بازار فیزیکی خریداری می‌کند، عیار مورد نظر را نداشته باشد و هنگام فروش، زیان قابل توجهی نصیب معامله‌گر شود، اما در بورس این ریسک از بین رفته و به همین دلیل هزینه‌های ناشی از طلای تقلبی از سبد سرمایه‌گذاری افراد حذف خواهد شد.

به گفته وی، در طول هفت ماهی که از راه‌اندازی گواهی سپرده شمش طلا می‌گذرد، روزانه بین سه تا هشت کیلوگرم شمش طلا در بورس معامله شده است.

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه معاملات طلا در بورس، آغاز یک بازار است، اما حجم معاملات انجام شده در این بازار مطلوب بوده و باید تلاش کرد تا عمق بازار را از طریق اطلاع‌رسانی مزایای این بازار به متقاضیان طلا و سرمایه‌گذاران بیشتر کرد.

وی با اعلام اینکه این بازار به جز سرمایه‌گذاران می‌تواند برای تولیدکنندگان طلا جذاب باشد، گفت: تهیه شمش با استاندارد‌های مورد نظر در این بازار قابل انجام است، از آنجا که در بازار فیزیکی انواع مختلفی شمش وجود دارد و تولیدکنندگان گاه برای شمش با استاندارد مورد نظر دچار دردسر می‌شوند، اما بورس طلا می‌تواند محل مناسبی برای تامین نیازشان باشد.

اخلاقی اظهار داشت: همچنین بازیگران این صنعت با توجه به اینکه قرارداد‌های آتی نیز روی این گواهی‌های سپرده وجود دارد، می‌توانند از ترکیبات مختلف معاملات استفاده کرده و ریسک‌های بیشتری را پوشش دهند.

 

دیدگاه تان را بنویسید

آخرین اخبار

پربازدیدترین