|

دولت مصمم به واگذاری سهام خودروسازان است

وزارت اقتصاد در واکنش به انتقادها درباره خصوصی سازی دو خودروسازی بزرگ اعلام کرد که دولت مصمم به واگذاری سهام تودلی خودروسازان است.

دولت مصمم به واگذاری سهام خودروسازان است
کد مطلب : 35553

در واکنش به گزارش در روزنامه آرمان امروز با عنوان «گره کور سهام بازی در خودروسازی» نوشت: دولت در موضوع واگذاری دو خودروســاز بزرگ کشــور بارها تاکید کرده که گام نخســت باید واگذاری سهام تودلی شرکت‌های خودروساز باشد و مصمم به اجرای آن است.

سال‌های زیادی است بحث واگذاری سهام دو خودروساز بزرگ کشور از سوی دولت‌های مختلف مطرح بوده؛ اما هیچگاه این موضوع به دلیل عدم تمایل واقعی عملی نشده است.

دولت ســیزدهم با توجه به اینکه سیاست کاهش تصدی‌گری را در پیش گرفته یکی از برنامه‌های خود را واگذاری دو خودروســاز بیان کرده است و برخلاف دولت‌های گذشته گام‌های عملی نیز در این باره برداشته است. در نخستین گامــی که دولت بــرای واگذاری خودروســازان برداشت، برای اینکه مشــکلاتی که در برخی از واگذاری‌های گذشــته به وجود آمد پیش نیاید، سه جلسه پیوسته در دانشگاه علامه طباطبایی، شریف و امیرکبیر با حضور وزیر اقتصاد، مسئولان وزارت صمــت، فعالان خودروی بخش خصوصی و اساتید دانشگاه برگزار شــد و موضوع واگذاری سهام ایران خودرو و سایپا مورد بررسی قرار گرفت و یکی از موضوعات مورد تاکید در این جلســات اهلیت داشتن خریداران بود همچنین مقرر شد سند تنظیم‌گری خودرو تدوین شود.

در خصوص شــرکت‌های تابعه یا تودلی خودروسازان، بارها مسئولان دولتی از جمله وزیر اقتصاد بر واگذاری آن تاکید کرده‌اند و به‌زودی ســهام تودلی سایپا و ایران خودرو در قالب مزایده عرضه می‌شود تا قفل سهامداری این دو شرکت باز شود.

در خصوص سهم پنج درصدی دولت در ایران خودرو و ۱۷ دولت در سایپا نیز دولت بارها اعلام کرده مصمم به عرضه آنها است؛ اما در این بین مشکلاتی وجود داشته که دولت به دنبال برطرف کردن این مشکل است.

اصلی‌ترین مشکل در واگذاری سهام دولت در این دو خودروســاز وثیقه قرار گرفتن بخشی از سهام آنها است که در ابتدا باید آزادسازی شود تا بتوان نسبت به عرضه اقدام کرد. بر این اساس با تصویب شــورای سیاست‌گذاری عالی اصل ۴۴، یک ماه به وزارتخانه‌ها و شرکت‌های مادرتخصصی نه در موضوع خودروسازی بلکه در سایر صنایع هم که دولت ســهامدار محسوب می‌شود مهلت داده تا برای جایگزینی وثایق اقدام کنند و اگر این اتفاق صورت نگیرد وزارت اقتصاد راسا از محل سایر سهام قابل واگذاری دولت اقدام به جایگزین کردن خواهد کرد.

تمام این اقدامات از سوی دولت سیزدهم عزم راســخ دولت برای واگذاری دو خودروساز بزرگ کشور را نشان می‌دهد تا سرانجام طلسم واگذاری خودروسازان شکسته شود.

دیدگاه تان را بنویسید

آخرین اخبار

پربازدیدترین