|

قیمت کارخانه ای خودروها افزایش نیافته است

وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام‌کرد: قیمت مصوب کارخانه‌ای و بخشنامه‌های فروش خودروسازان روی پایگاه‌های اطلاع رسانی آنها موجود بوده و به راحتی با قیمت ابتدای سال قابل مقایسه است که افزایشی نداشته است.

قیمت کارخانه ای خودروها افزایش نیافته است
کد مطلب : 35888

به گزارش ایرنا از وزارت صنعت، معدن و تجارت، خبرگزاری ایلنا، پایگاه‌های خبری انتخاب، خبر آنلاین، فرارو و همچنین روزنامه نوآوران در مطلبی هماهنگ با عنوان « افزایش ٤٠ درصدی قیمت خودرو در ٢٠ روز» مواردی را مطرح کرده اند که نیازمند توضیح است.

این رسانه ها به نقل از اظهارنظر یک فرد، ادعاهایی درباره قیمت خودرو و پیشگویی درباره آینده مطرح کرده است.

این فرد گفته است: «به نظر می رسد بازار در سه ماه آینده حدود ١٠٠ درصد افزایش نرخ را تجربه کند؛ تا به امروز ۴٠ درصد آن محقق شده است و ۶٠ درصد دیگر به قیمت خودرو در ماه های آینده اضافه خواهد شد. هدف خودروسازان افزایش ١٠٠ درصدی نرخ کارخانه است که تا به امروز ۴٠ درصد آن محقق شده است و در ماه‌های آینده ۶٠ درصد دیگر به قیمت خودرو اضافه خواهد شد. خودروسازان سیاست آزادسازی تدریجی قیمت را دنبال می‌کنند از این‌رو قیمت‌ها در کمتر از یک ماه روند صعودی به خود گرفتند.»

آمار و ارقام و ادعاهایی که این فرد مطرح کرده، هم از لحاظ محاسبات ریاضی و هم از لحاظ نگارش فارسی متناقض و عجیب است که فهم آن را دشوار می‌کند.

وی یک بار مدعی شده که قیمت خودرو در بازار قرار است در سه ماه آینده ١٠٠ درصد افزایش یابد، اما بلافاصله در جمله بعد گفته که تا به امروز ٤٠ درصد آن محقق شده است.

در این باره باید پرسید اگر قرار است در سه ماه آینده خودرو ١٠٠ درصد گران شود، به‌طور قطع این جمله از لحاظ نگارش فارسی مربوط به آینده است، اما چطور وی تحقق ٤٠ درصد از این ١٠٠ درصد افزایش را به گذشته ربط می‌دهد؟ مبدأ زمانی مدنظر وی مشخص نیست و اساسا مفاهیم زمان در جملات فارسی زیر و رو شده است.

ضمن آن که قیمت خودرو در بازار که وی درباره آن سخن گفته با قیمت مصوب کارخانه ای تفاوت ماهوی دارد، اما گویا این فرد که احتمالا فعال خرید و فروش خودرو است، تفاوت این دو موضوع را هم نمی‌داند.

فرد مذکور در ادامه مدعی شده که «هدف خودروسازان افزایش ١٠٠ درصدی نرخ کارخانه است که تا به امروز ۴٠ درصد آن محقق شده است و در ماه های آینده ۶٠ درصد دیگر به قیمت خودرو اضافه خواهد شد.»

عجیب است که به این راحتی فردی اخبار غیرواقعی می گوید و یک رسانه آن را بی‌کم و کاست منتشر می‌کند.

برخلاف این ادعای غیر واقعی، قیمت مصوب کارخانه ای خودروهای تولید داخلی در سال جاری افزایش نیافته است.

اما این فرد ادعای افزایش ٤٠ درصدی نرخ کارخانه از ابتدای سال جاری تا به امروز را مطرح کرده و سپس پیشگویی هم کرده که ٦٠ درصد دیگر آن در ماه های آینده اضافه خواهد شد.

این در حالی است که قیمت مصوب کارخانه ای و بخشنامه های فروش خودروسازان روی پایگاه‌های اطلاع رسانی آنها منتشر شده و به راحتی با قیمت ابتدای سال قابل مقایسه است که نه تنها خبری از افزایش ٤٠ درصدی نیست، بلکه قیمت محصولات حتی چهار درصد هم افزایش نیافته است.

وی، واردات خودرو را هم کذب خوانده است اما این هم در حالی بیان شده که خودروهای وارداتی وارد بنادر کشور شده و این ادعای کذب هم رد خواهد شد.

از رسانه ها انتظار می رود از بازنشر اظهارات شاذ و غیرمستند افراد مدعی خودداری کنند.

در ادامه بخشی از آمار واقعی، مستند و غیردروغ جهت اطلاع خوانندگان ارائه می شود:

در هشت ماهه ابتدایی سال جاری نسبت به مدت مشابه پارسال ٣٢ درصد عرضه خودروی سواری افزایش پیدا کرد و همچنین در آبان ماه ١٢٢ هزار دستگاه انواع خودروهای سبک و سنگین تولیدشده که تولید آبان ماه سال جاری رکورد پنج ساله را شکست.

همچنین از ابتدای سال ١۴٠١ تا نیمه آذرماه در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته تحویل خودرو توسط دو خودروساز اصلی کشور به مشتریان ١۸۷ هزار دستگاه بیشتر شده و رشد ٣٢ درصدی داشته است.

سال گذشته تا نیمه آذرماه دو خودروساز اصلی کشور ۵۷۷ هزار دستگاه خودرو تحویل مشتریان داده بودند که امسال به ۷۶۴ هزار دستگاه افزایش یافته است.

تولید خودروهای ناقص توسط دو خودروساز اصلی کشور در سال ١۴٠١ نسبت به سال گذشته ۹١ درصد کاهش یافت.

تا نیمه آذرماه سال گذشته مجموع خودروهای تولیدی دارای نقص قطعه هشت‌هزار دستگاه بود که در مدت مشابه امسال به ۴۷ هزار دستگاه کاهش یافته است.

خودروهای انبارشده در پارکینگ خودروسازان به علت نقص قطعه در سال ١۴٠١ تقریباً صفر شده است.

مجموع تعداد خودروهای کف پارکینگ در خودروساز اصلی کشور تا آبان‌ماه سال گذشته ١۶۵ هزار دستگاه بود که در مدت مشابه امسال به یک‌هزار و ۶١۸ دستگاه کاهش یافته که نشان‌دهنده کاهش ۹۹ درصدی خودروهای کف پارکینگ و به عبارتی صفر شدن آن است.

تولید انواع خودرو در هشت ماه نخست امسال به ۷۴۸ هزار دستگاه رسید که بالاترین رقم در چهار سال اخیر محسوب می شود.

تولید خودرو در هشت ماه ابتدایی امسال ١۵ درصد بیشتر از مدت مشابه سال قبل، ٢٠ درصد بیشتر از سال ١٣۹۹ و ۵٣ درصد بیشتر از مدت مشابه سال ١٣۹۸ بوده است.

دیدگاه تان را بنویسید

آخرین اخبار

پربازدیدترین