|

پیش بینی مهم قیمت خودرو در سال جدید

یک فعال صنعت خودرو معتقد است، اگر خودروسازان با افزایش هزینه‌ها مواجه شوند و نتوانند به میزان کافی تولید داشته باشند، احتمال افزایش دوباره قیمت خودرو در سال جاری وجود دارد.

پیش بینی مهم قیمت خودرو در سال جدید
کد مطلب : 37495

  یک فعال صنعت خودرو معتقد است، اگر خودروسازان با افزایش هزینه‌ها مواجه شوند و نتوانند به میزان کافی تولید داشته باشند، احتمال افزایش دوباره قیمت خودرو در سال جاری وجود دارد.

بابک کریمخان ، با بیان اینکه چشم‌انداز بازار خودرو در سال جاری به عوامل مختلفی بستگی دارد، یکی از اثرگذارترین عوامل را وضعیت عرضه و تقاضا در بازار دانست و گفت: چنانچه عرضه خودرو متناسب با تقاضای موجود برای آن نباشد، احتمال افزایش قیمت خودرو وجود دارد.

وی با اشاره به برنامه تولید سالانه یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه خودرو در کشور که متناسب با تقاضای موجود در بازار خواهد بود، عنوان کرد: اگرچه تولیدکنندگان برنامه‌های خود را آغاز کرده‌اند، اما رسیدن به این میزان تولید با شرایط کنونی دشوار است.

رئیس انجمن همگن صنایع خودرو و نیرو محرکه استان کرمانشاه اظهار کرد: اگرچه در سالیان گذشته سابقه این میزان تولید خودرو در کشور را داشته‌ایم، اما اکنون این میزان تولید به نقدینگی بسیار زیاد و قابل توجهی نیاز دارد که تامین آن برای خودروسازان دشوار است.

کریمخان اضافه کرد: از سوی دیگر تامین بخشی از مواد اولیه مورد نیاز خودرو در کشور در گیر و دار مسائل ارزی و بانک مرکزی است که این امر نیز روند کار را دشوار و زمان‌بر می‌کند.

وی نرخ ارز را نیز یکی از عوامل مهم و اثرگذار در قیمت خودرو دانست و خاطرنشان کرد: چنانچه امسال باز هم افزایش نرخ ارز را داشته باشیم، هزینه تولید و در نتیجه آن قیمت تمام شده خودرو بالا رفته و در نتیجه خودرو ساز نمی‌تواند به اندازه کافی تولید داشته باشدکه نتیجه این کاهش تولید به افزایش قیمت در بازار منجر خواهد شد.

به گفته این فعال صنعت خودرو، تعیین تکلیف وضعیت واردات خودرو نیز بر قیمت‌های بازار اثرگذار است و چنانچه واردات خودرو با قیمت منطقی و متناسب با نیاز واقعی بازار صورت بگیرد، به تعدیل قیمت‌ها کمک خواهد کرد.

این کارشناس بازار خودرو به تصمیم اخیر شورای رقابت مبنی بر افزایش قیمت کارخانه‌ای خودروها نیز اشاره کرد و ادامه داد: درباره اینکه آیا این افزایش قیمت منجر به افزایش قیمت در بازار خواهد شد و یا اینکه قیمت درب کارخانه و بازار آزاد را به هم نزدیک می‌کند نیز باید منتظر سایر شاخص‌ها بمانیم.

کریمخان معتقد است، اگر افزایش قیمت اخیری که مصوب شده، افزایش هزینه‌های مختلف خودروسازان از جمله مواد اولیه، دستمزد، و ... را پوشش ندهد باز هم خودروساز به جهت اینکه با کمبود نقدینگی مواجه می‌شود و تولید برایش صرفه نخواهد داشت نمی‌توانند به اندازه نیاز تولید انجام دهند و در نتیجه قیمت‌ها باز هم بالا خواهد رفت، اما اگر این افزایش قیمت جوابگوی هزینه خودروسازان باشد، با افزایش تولید و ایجاد تعادل در بازار، دیگر شاهد افزایش قیمت در بازار آزاد نخواهیم بود

وی درباره راهکارهایی که می‌تواند به تعادل بازار خودرو در سال جاری کمک کند نیز گفت: باید این اجازه داده شود که خودروسازان بتوانند تولیدات خود را با قیمت واقعی عرضه کنند تا با افزایش تولید بتوانند فاصله عرضه و تقاضا را در بازار پوشش دهند و جلوی افزایش قیمت گرفته شود.از سوی دیگر برنامه واردات خودرو نیز باید تعیین تکلیف شود.

 

دیدگاه تان را بنویسید

آخرین اخبار

پربازدیدترین