|

واردات خودروهای کارکرده تایید شد

سخنگوی شورای نگهبان گفت: لایحه الحاق موادی به قانون ساماندهی صنعت خودرو مصوب مجلس، در جلسه شورای نگهبان بررسی شد که مغایر با موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.

واردات خودروهای کارکرده تایید شد
کد مطلب : 38880

نشست خبری هادی طحان نظیف، سخنگوی شورای نگهبان امروز  (شنبه ۲۴ تیر ماه ) برگزار شد. در این نشست طحان نظیف ضمن تبریک سالگرد تأسیس شورای نگهبان گفت: شورای نگهبان از ۲۴ تیر ماه ۱۴۰۱ تاکنون ۸۶ مصوبه اعم از طرح، لایحه و اساسنامه بررسی کرده است. همچنین ۱۱۵ استعلام از عدالت اداری در این شورا مورد بررسی قرار گرفت. نکته قابل توجه این است که شورای نگهبان برای بررسی مصوبات با هر ۳ قوه در ارتباطات است.

او افزود: طرح الحاق یک ماده به قانون حمایت از خانواده مورد بررسی قرار گرفت و خلاف موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد. یکی از موارد مندرج در این ماده بحث نظام وظیفه بود، بر این اساس افرادی که تاکنون سربازی نرفتند، می‌توانند از تسهیلات ازدواج بهره‌مند شوند.

 طحان نظیف همچنین با اشاره به مصوبه قانون انتخابات تصریح کرد: شورای عالی هیئت نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام نظرات خود را در مورد این مصوبه اعلام کرد. البته شورای نگهبان در مورد مصوبه مذکور نکته‌ای نداشت بلکه شورای عالی در مورد انتخابات تناسبی نظراتی داشت.

سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به طرح حمایت از گزارشگران فساد ادامه داد: طرح حمایت از گزارشگران فساد دو ابهام جزئی دارد، در این مدت نظرات هئیت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام را در این مورد بررسی قرار داد.

او در مورد اینکه انتخابات امسال با قانون جدید برگزار می‌شود یا خیر، تصریح کرد: برگزاری انتخابات تناسبی مخالف موازین شرع و قانون اساسی نیست و امیدواریم بعد از ۷  سال شاهد برگزاری انتخابات طبق قانون جدید باشد.

طحان نظیف درباره احراز صلاحیت افراد ردصلاحیت شده در انتخابات سابق اظهار کرد: امکان دارد فردی که قبلا ردصلاحیت شده مجدداً صلاحیت او مورد بررسی قرار بگیرد و تایید شود، وجود دارد.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به جواد امام مبنی بر اینکه شورای نگهبان به دنبال برگزاری انتخابات با مشارکت بالا نیست، متذکر شد: کسانی که این حرف‌ها را می‌زنند باید پاسخگو باشند چرا که پیش از این بحث تحریم انتخابات را مطرح کرده بودند. در مجموع شورای نگهبان به دنبال برگزاری انتخابات با مشارکت بالا است.

طحان نظیف در ادامه ابراز کرد: شورای نگهبان اصراری مبنی بر برگزاری انتخابات تناسبی ندارد. آنچه در کاهش مشارکت مردم تاثیر دارد اظهار نظر افراد است. بنده از چهره‌های سیاسی می‌خواهم اگر دلسوز نظام و مردم هستند، به مردم امید دهند.

سخنگوی شورای نگهبان در مورد انتخابات الکترونیک گفت: اجرای انتخابات مراحل مختلفی دارد و بحث انتخابات الکترونیک بر عهده وزارت کشور است که در این مورد با وزارت کشور در ارتباط هستیم. امیدواریم پس از هفت سال شاهد اجرای سیاست های کلی انتخابات در انتخابات جاری باشیم. تصمیم‌گیری در خصوص اجرا انتخابات تناسبی در تهران به مجمع تشخیص واگذار شده است. تاکید شورای نگهبان نسبت به اصلاح قانون انتخابات به‌علت تاثیر این قانون در افزایش مشارکت است. اینکه عده‌ای زمانی به تحریم انتخابات ترغیب می‌کردند و امروز داعیه‌دار مشارکت شده‌اند یک مسئله متناقض است. ۲۴ بخش از ۲۵ بخش زیرساخت های انتخابات الکترونیک انجام شده است. تصمیم‌گیری در خصوص رای‌گیری الکترونیک به‌عهده وزارت کشور است و شورای نگهبان در صورت فراهم شدن زیرساخت‌ها با این مسئله موافق است.

او در مورد دستور کار شورای نگهبان برای برخورد با بداخلاقی های انتخاباتی تصریح کرد: اینکه رقابت‌های انتخاباتی به صورت اخلاقی برگزار شوند به فرهنگی سیاسی مربوط است. بنده از اشخاص و چهره‌های سیاسی می‌خواهم در این مورد همکاری کنند البته اتفاقاتی که رمان انتخابات در برخی کشورها صورت می‌گیرد در ایران مشاهده نمی‌شود.

طحان نظیف در مورد بیمه کارگران ساختمانی اظهار کرد: این مورد اختیار مجلس است که مصوبه‌ای در مورد بیمه کارگران ساختمانی داشته باشد.

تایید واردات خودروهای کارکرده در شورای نگهبان

سخنگوی شورای نگهبان گفت: واردات خودروهای کارکرده نیز از نظر شورای نگهبان مخالف شرع و قانون اساسی شناخته نشد و با توجه به موافقت هیئت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام، این مسئله امروز تبدیل به یک قانون شده است.

 

دیدگاه تان را بنویسید

آخرین اخبار

پربازدیدترین