|

هزینه ساخت خانه‌های ویلایی در طرح نهضت ملی مسکن کمتر از بلندمرتبه سازی است

یک کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به ساخت خانه‌های یک طبقه حیاط دار در طرح نهضت ملی مسکن، گفت: هزینه ساخت خانه‌های ویلایی بسیار کمتر از بلندمرتبه سازی است و از ساخت این خانه‌ها اقتصادی و با الگوی ایرانی - اسلامی مطابقت دارد.

هزینه ساخت خانه‌های ویلایی در طرح نهضت ملی مسکن کمتر از بلندمرتبه سازی است
کد مطلب : 36194

دولت سیزدهم از همان ابتدای آغاز به‌کار خود اجرای پروژه نهضت ملی مسکن را برای حل مشکل مسکن آغاز کرد و پس از آن ساخت مسکن به صورت یک یا ۲ طبقه و به عبارت دیگر افقی (حیاط دار) در طرح نهضت ملی مسکن در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار گرفته است؛ طرحی که به گفته کارشناسان هم موجب کاهش هزینه‌های ساخت و هم افزایش سرعت اجرای این طرح‌ها خواهد شد.

وزارت راه و شهرسازی اعلام کرده است که در بیش از ۹۰۰ شهری که کمبودی از نظر زمین نداریم، ساخت واحدهای مسکونی را به همراه تسهیلات به شکل ویلایی به مردم واگذار خواهد کرد؛ بنا بر این اولویت نخست در طرح نهضت ملی مسکن واگذاری زمین برای ساخت مسکن ویلایی تک‌واحدی در استان‌هایی است که زمین کافی در آنها وجود دارد.

عبدالمجید شیخی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا در مورد ساخت خانه‌های یک طبقه حیاط دار و ویلایی در طرح نهضت ملی مسکن، با بیان اینکه در خیلی از شهرها کمبود زمین نداریم و نباید در شهرها تراکم ایجاد کنیم، اظهار کرد: لازم بود پیش از اینکه مسکن مهر مطرح شود الگوی معماری ایرانی - اسلامی در ساخت و ساز ساختمان‌ها مطرح و تصویب می‌شد.

وی افزود: متاسفانه نهادهایی بخصوص مانند سازمان نظام مهندسی باید این وظیفه را به عهده می‌گرفتند اما این کار را انجام ندادند. مشکل کمبود مسکن را نمی‌توان معطل الگوی مسکن با معماری ایرانی- اسلامی کرد، لذا طرح نهضت ملی مسکن زمینه‌ای برای خانه‌دار شدن مردم با قیمت پایین را فراهم کرده است.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه مشکل مسکن جزو ضروریات و کالاهای ضروری زندگی مردم است، گفت: با بلندمرتبه سازی به نام آپارتمان‌های چند طبقه با الگوی ایرانی - اسلامی سازگار نیست.

شیخی خاطرنشان کرد: هزینه ساخت خانه‌های ویلایی یک طبقه بسیار کمتر از خانه‌های چند طبقه است و از سوی دیگر ساخت خانه‌های ویلایی با حداکثر ایمنی و سازگار با الگوی ایرانی - اسلامی در عین حال اقتصادی است و با الگوی زندگی ما مطابقت دارد.

وی بیان کرد: می‌توانیم مشارکت مردم را در این طرح داشته باشیم به بسیاری از خانوارها زمین داده و تسهیلات در اختیارشان بگذاریم تا خودشان خانه بسازند.

 

دیدگاه تان را بنویسید

آخرین اخبار

پربازدیدترین