توافق برای تسهیل عبور کریدور ترانزیتی ریلی چین-اروپا از طریق ایران
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: پیش از این در کریدور ترانزیتی ریلی چین به اروپا از طریق ایران، سند پنج جانبهای به امضا رساندیم و در سفر اخیر به ترکیه مجدداً نکاتی را برای روانسازی اجرای این سند مورد توافق قرار دادیم.
سعید رسولی در گفت وگو با خبرنگار تراز اقتصاد، درباره مشوقهای تعرفهای راهآهنها برای جذب صاحبان کالا در کریدورهای ترانزیتی اظهار داشت: مباحث تعرفهای معمولاً در مذاکرات 2 و یا چندجانبه کریدوری بین کشورها مورد بحث قرار میگیرد.
وی ادامه داد: تأکید همه اعضا و راهآهنها همیشه بر این است که ما باید نرخ تعرفهای حمل کالا را در کریدورهای مختلف ترانزیتی رقابتی کنیم، بنابراین این اصل پذیرفته شده است و همه از این اصل حمایت میکنیم.
مدیرعامل شرکت راهآهن گفت: اما به طور مشخص در هر مسیر بسته به «میزان تقاضای حمل بار» و «مسیر» معمولاً اسناد تفاهمنامه چندجانبه همکاری بین کشورها در یک کریدور داریم.
رسولی اضافه کرد: به عنوان مثال در کریدور ترانزیتی ریلی چین به اروپا از طریق ایران، سند پنج جانبهای به امضا رساندیم و در سفر اخیر به ترکیه مجدداً نکاتی را برای روانسازی اجرای این سند مورد توافق قرار دادیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد: این موضوع اصلی است که بین همه راهآهنها مورد تأکید است و در حال حاضر هم ما در حال اجرای این سیاست هستیم، یعنی با کشورهای همسایه در فعالیتهای ترانزیتی و حمل ونقل بینالمللی، تفاهمات خوبی داشتهایم که از همه این کشورها قدردانی میشود، چون به هر حال نتایج مثبت و ارزندهای داشته است.
انتهای پیام/ب