|

طرح پتروشیمی کیان با سالانه ۲.۵ میلیون تن خوراک ترکیبی احداث می‌شود

مدیرعامل شرکت گروه گسترش نفت و گاز پارسیان، تنوع و انعطاف‌پذیری خوراک را از مهم‌ترین ویژگی طرح پتروشیمی کیان دانست و گفت: این طرح پس از بهره‌برداری سالانه ۲.۵ میلیون تن خوراک گاز و مایع مصرف می‌کند.

طرح پتروشیمی کیان با سالانه ۲.۵ میلیون تن خوراک ترکیبی احداث می‌شود
کد مطلب : 2565

به گزارش تراز اقتصاد و به نقل از روابط عمومی وزارت نفت، وحید محمودی مدیرعامل شرکت گروه گسترش نفت و گاز پارسیان امروز در آیین آغاز عملیات اجرایی ساخت طرح عظیم پتروشیمی کیان با اشاره به اینکه این طرح در زمینی به مساحت ۷۵ هکتار در فاز ۲ پتروشیمی در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس عسلویه در حال ساخت است، اظهار کرد: این طرح پس از بهره‌برداری کامل به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین مجتمع‌های پتروشیمی کشور و منطقه خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه مطالعات تفصیلی و طراحی مفهومی بازارمحور طرح ازسوی کنسرسیوم شرکت فرانسوی «اکسنس» و شرکت ایرانی «طراحی و مهندسی صنایع انرژی» انجام شده است، افزود: براساس این مطالعات کارخانه الفین مجتمع با خوراک ترکیبی گاز/مایع به همراه واحدهای استخراج بوتادین، بنزن و تعداد متنوعی واحدهای پایین‌دستی شامل واحدهای اتیل بنزن/ استایرن مونومر، پلی‌اتیلن سنگین، پروپیلن اکساید و اکسو الکل در پیکره نهایی این طرح در نظر گرفته شده‌اند.

مدیرعامل شرکت گروه گسترش نفت و گاز پارسیان، تنوع و انعطاف‌پذیری خوراک را از امتیازهای این طرح دانست و ادامه داد: اتان، پروپان، بوتان، برش سه‌کربنه و پنج‌کربنه به میزان ۲.۵ میلیون تن در سال خوراک این طرح است که همگی از پالایشگاه‌های گازی و پتروشیمی‌های منطقه ویژه اقتصادی پارس تأمین می‌شود.

محمودی با بیان اینکه کارخانه الفین پتروشیمی کیان سالانه بیش از ۲ میلیون تن انواع محصولات شامل اتیلن، پروپیلن، بنزن، بوتادین تولید می‌کند، تأکید کرد: بیشتر محصولات این واحد در زنجیره ارزش پتروشیمی کیان به محصول نهایی تبدیل می‌شود.

*مجموع سرمایه‌گذاری در طرح پتروشیمی کیان را ۳ میلیارد و ۴۰۰ میلیون یورو است

وی با اشاره به اینکه طراحی فرآیند واحدهای فرآیندی تحت لیسانس و همچنین طراحی و مهندسی پایه گسترده کارخانه الفین از سوی شرکت آلمانی لینده انجام شده است، گفت: قرارداد طراحی و ساخت کارخانه الفین در فاز یک پتروشیمی کیان با شرکت مهندسی و ساختمان صنایع نفت (اویک) و قرارداد طراحی مهندسی پایه واحد پلی‌اتیلن سنگین به ظرفیت ۴۵۰ هزار تن در سال مبتنی بر آخرین فناوری‌ها با شرکت نارگان امضا شده است.

مدیرعامل شرکت گروه گسترش نفت و گاز پارسیان، اشتغال‌زایی بالای ۱۰ هزار نفر و استفاده حداکثری از توان بومی و مهندسی در ساخت طرح پتروشیمی کیان را از دیگر مزیت‌های اجرای این طرح دانست و گفت: هلدینگ گسترش نفت و گاز پارسیان و پتروفرهنگ به‌عنوان سهامداران اصلی این طرح همواره تأمین مالی مورد نیاز را در اولویت قرار داده‌اند تا با بهره‌برداری به‌موقع از این طرح ملی افزون بر نقش‌آفرینی در توسعه اقتصادی و جهش تولید، ذی‌نفعان این طرح که اقشار مردمی هستند از منافع اقتصادی و اشتغال‌زایی آن بهره‌مند شوند.

محمودی، مجموع میزان سرمایه‌گذاری در طرح پتروشیمی کیان را ۳ میلیارد و ۴۰۰ میلیون یورو اعلام و تصریح کرد: مقدار سرمایه‌گذاری فاز یک این طرح شامل کارخانه الفین و پلی‌اتیلن سنگین بالغ بر یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون یورو برآورد می‌شود که بسته تأمین مالی از طریق آورده سهامداران، صندوق توسعه ملی و منابع بانک‌های داخلی و فاینانس خارجی فراهم شده است.

انتهای پیام/


دیدگاه تان را بنویسید

آخرین اخبار

پربازدیدترین