|

دلایل افزایش قیمت نفت

قیمت نفت در بازارهای جهانی به علت کاهش ذخایر نفت آمریکا و احتمال پایان دادن به محدودیت‌های کرونایی در چین با 91 سنت کاهش به 95.56 دلار در هر بشکه رسید.

دلایل افزایش قیمت نفت
کد مطلب : 34957

پس از اینکه آمارهای صنعتی از یک کاهش غافلگیرکننده در ذخایر نفت آمریکا خبر داد که نشان می دهد با وجود افزایش نرخ بهره، تقاضا بالا رفته است، قیمت نفت در معاملات امروز بیش از یک درصد افزایش یافت.

افزایش شدید نرخ بهره، رشد اقتصادی را در جهان را کاهش داده است.

هر بشکه نفت برنت با 91 سنت افزایش 95.56 دلار فروخته شد و هر بشکه نفت خام آمریکا با یک دلار و 3 سنت 89.40 دلار معامله شد.

هر دو شاخص نفتی در جلسه گذشته به علت کاهش ارزش دلار و پس از انتشار یک یادداشت تاییدکننده در مورد سیاست کرونایی چین، حدود 2 درصد افزایش یافت.

در این یادداشت آمده بود، دولت چین در نظر دارد تا قوانین کرونایی را از مارس 2023 آسان کند و این امر تقاضا برای نفت در این کشور را افزایش خواهد داد.

نفت برنت و WTI هر دو ماه اکتبر را با افزایش قیمت به پایان بردند و نخستین هفته افزایشی از ماه می تاکنون را به ثبت رساندند. دلیل این رشد قیمتی، تصمیم سازمان کشورهای صادر کننده نفت خام (اوپک) و هم پیمانانش موسوم به اوپک پلاس بود که اعلام کرد تولید خود را از ماه نوامبر 2 میلیون بشکه در روز کاهش خواهد داد.

به نوشته رویترز، آمارهای موسسه امریکن پترولیوم در روز گذشته نیز نشان داد، ذخایر نفت خام آمریکا در هفته منتهی به 28 اکتبر حدود 6.5 میلیون بشکه در روز کاهش یافته است.

8 تحلیلگر شرکت کننده در نظرسنجی رویترز پیش بینی کرده بودند، به طور متوسط ذخایر نفت خام آمریکا 400 هزار بشکه در روز افزایش یابد.

در همین زمان، ذخایر بنزین آمریکا نیز بیش از انتظار برابر با 2.6 میلیون بشکه کاهش یافت که این رقم از پیش بینی تحلیلگران برابر با 1.4 میلیون بشکه بیشتر است.

تینا تنگ، تحلیلگر بازارهای سی ام سی گفت: « به جز کاهش بیش از حد انتظار ذخایر نفت آمریکا، خوش ‌بینی ناشی از اخبار تایید نشده در مورد کنار گذاشتن سیاست محدودیت های کرونایی از سوی چین نیز سبب افزایش قیمت نفت شد.»

ارزش دلار از بالاترین رقم یک هفته گذشته در برابر ارزهای اصلی فاصله گرفت.

تنگ افزود: «از دیگر عوامل افزایش قیمت نفت، کاهش ارزش دلار در معاملات امروز آسیا در آستانه نشست مهم فدرال رزرو در مورد نرخ بهره این کشور، بوده است.»

هر چه ارزش دلار کاهش یابد، قیمت نفت برای مالکان ارزهای دیگر ارزان تر می شود.

سیاست های کرونایی چین، یک عامل مهم برای جلوگیری از افزایش قیمت نفت است زیرا قرنطینه های متعدد، رشد اقتصادی را کند کرده و تقاضا برای نفت در بزرگ ترین واردکننده نفت جهان را کاهش داده است.

از طرفی احتمال ایجاد اختلال در بازار نفت به علت اجرای تحریم نفتی روسیه از 5 دسامبر نیز می‌تواند قیمت‌ها را افزایشی کند. غرب در واکنش به درگیری نظامی روسیه با اوکراین برای کاهش درآمدهای نفتی مسکو تصمیم دارد این تحریم را اجرایی کند.

فارس

دیدگاه تان را بنویسید

آخرین اخبار

پربازدیدترین