|

بهربرداری طرح بزرگ آبرسانی از سد آزاد به شهر سنندج

طرح تأمین آب شهر سنندج از طریق سد آزاد با هدف ارتقای کمی و کیفی آب شرب این شهر با هزینه‌ای بالغ بر 8500 میلیارد ریال با حضور رئیس جمهور و وزیر نیرو به بهره‌برداری رسید.

بهربرداری طرح بزرگ آبرسانی از سد آزاد به شهر سنندج
کد مطلب : 35451

در آئین افتتاح این پروژه وزیر نیرو و مدیران صنعت آب استان گزارشی از روند اجرای پروژه ارائه دادند و دکتر رئیسی نیز از تلاش‌های صورت گرفته برای اجرا و اتمام این طرح بزرگ تقدیر کرد.

از جمله مشکلات تأمین آب شرب مردم سنندج از سد قشلاق، نحوه آبگیری از آن بود، به طوری که فقط امکان بهره‌برداری از ۱۱۵ میلیون مترمکعب از ذخیره سد به تصفیه‌خانه وجود داشت و چنانچه مشکلی برای تونل آبی رخ می‌داد، شهر با تنش آبی روبرو می‌شد.

در حوزه بهبود کیفی آب سد قشلاق، اقداماتی طی سال‌های گذشته صورت گرفت، اما بررسی‌ها برای مرتفع کردن معضل کیفی آب سنندج ادامه یافت که نتیجه نهایی آن تغییر منبع آبی بود؛ بر این اساس موضوع تأمین آب سنندج با بهره‌مندی از سد آزاد در دستور کار قرار گرفت.

به منظور حذف طعم و بوی نامطبوع آب شرب سنندج، پروژه کلانی از دو سال گذشته آغاز شد که تقریباً تا ابتدای دولت سیزدهم این پروژه پیشرفت ۲۰ درصدی داشت، اما با آغاز به کار دولت سیزدهم و توجه ویژه رئیس جمهور و وزیر نیرو در مدت زمان کوتاهی این مهم به نتیجه رسید.

طرح آبرسانی به سنندج از جمله پروژه‌هایی است که در مدت زمان تعیین شده به دلیل تاکید رئیس جمهور و پیگیری‌های مستمر وزیر نیرو و مسئولان استانی علی‌رغم شرایط کوهستانی و وجود مسیرهای سخت‌گذر برای انتقال آب سد آزاد به تصفیه‌خانه و فرایند دشوار عبور خط لوله فولادی از دل صخره‌ها با نتیجه مطلوب به سرانجام رسید.

مسیر پروژه آبرسانی از سد آزاد به شهر سنندج حدود ۲۷ کیلومتر و ارتفاع پمپاژ ۴۸۰ متر است که با بهره‌برداری از این شبکه آبرسانی امکان انتقال ۵۷ میلیون مترمکعب آب را به تصفیه‌خانه سنندج برای جمعیت ۷۰۰ هزار نفری، در افق سال ۱۴۲۵ مهیا می‌کند.

در مسیر انتقال آب از سد آزاد به سد قوچم یک مسیر اختصاصی ۲۷ کیلومتری برای هدایت آب به تصفیه‌خانه شماره یک و دو شهر سنندج ایجاد شد که ۲۹ آبان‌ماه، آب شرب از این مسیر به تصفیه‌خانه شماره یک با ظرفیت ۱۰۰۰ لیتر بر ثانیه رسید و در شبکه توزیع شد.

با پیشرفت این پروژه، طعم و بوی نامطبوع آب شرب در قسمت مرکزی شهر سنندج با جمعیتی بالغ بر ۳۵۰ هزارنفر به میزان قابل توجهی کاهش یافت.

هم اکنون ۷۰ درصد جمعیت شهر سنندج از آب سد آزاد استفاده می‌کنند، سایر محلات و مناطق شهر نیز طی چند روز آینده زیر پوشش این طرح قرار می‌گیرند و ۱۰۰ درصد جمعیت شهر از آب شرب و بهداشتی سد آزاد بهره‌مند خواهند شد.

مهر

دیدگاه تان را بنویسید

آخرین اخبار

پربازدیدترین