دو چالش اصلی صنایع پلیمر در تامین مواد اولیه و نوسازی ماشینآلات/ اقتصاد چرخشی راهی برای نوآوری در صنعت پلیمر
از حدود 140 میلیون تن مواد تولید شده در صنعت پلیمر طی یک سال، تنها 9 میلیون تن آن دوباره به فرایند چرخشی باز میگردد که با استفاده از تحولات تکنولوژی و بهینهسازی سیر تولید باید این رقم را افزایش دهیم.
به گزارش خبرنگار تراز اقتصاد، مهدی قائمینیا مدیر توسعه و توانمندسازی مرکز نوآوری و تحول دیجیتال اتاق بازرگانی تهران در دومین روز سومین همایش ملی نوآوری در صنعت پلیمر در پنل «فرآیند تصمیمسازی و فرصتهای نوآورانه» در محیط متلاطم، در مورد اقتصاد چرخشی به عنوان فرصتی برای تحول صنعت پلیمر گفت: نمیتوانیم اقدامات نوآورانه داشته باشیم و انتظار ریسک نداشته باشیم. فرصت و ریسک متناظر یکدیگر هستند و مساله مهم یافتن نقطه تعادل بین این دو است.
وی افزود: توسعه پایدار با چالشهای زیادی در چند دهه اخیر همراه شده از جمله میزان آلایندههای ناشی از آن و آسیبهایی که به طبیعت وارد میشود، اما این چالش میتواند در اقتصاد چرخشی به صورت یک فرصت نمایان شود. اقتصاد چرخشی مفهموم جدیدی نیست، اما در دو دهه اخیر به شدت پر رنگ شده است. اقتصاد چرخشی از موضوعات جذاب در صنعت پلیمر است که البته ریسکهای خود را دارد.
قائمینیا رویکرد قبلی تولید در صنعت پلیمر را یک رویکرد خطی دانست و گفت: خوشبختانه امروز توجه به مبحث اقتصاد چرخشی در صنایع پلیمر رویکرد باعث کاهش مصرف انرژی در چرخه تولید و کاهش مصرف مواد شده است. امروزه با استفاده از تحولات تکنولوژی و بهینهسازی سیر تولید، از حدود 140 میلیون تن مواد تولید شده در صنعت پلیمر طی یک سال، تنها 9 میلیون تن آن دوباره به فرایند چرخشی باز میگردد و باید این رقم را افزایش دهیم.
* دو چالش اصلی صنایع پلیمر در تامین مواد اولیه و نوسازی ماشینآلات
در ادامه حسام الدین عباس حلاج، معاون امور بین الملل اتاق بازرگانی تهران در پنل فرصتهای توسعه صادرات در سومین همایش ملی نوآوری در صنعت پلیمر گفت: صنعت پلیمر جز صنایع استراتژیک کشور است و ارزآوری بالایی دارد و ما میتوانیم با توجه به مزیتهای این صنعت و شرایط کشور خود به این اهداف برسیم.
وی افزود: در حال حاضر کمیتههایی با کشورهای هدف صادرات تشکیل شده است تا معضلات صادرات رفع گردد. یکی از معضلاتی که در داخل کشور وجود دارد، کمبود مواد اولیه صنایع پلیمر و افزایش قیمت آن است، علاوه بر این موضوع عدم توانایی در نوسازی ماشین آلات نیز مشکلی اساسی است.
حلاج ادامه داد: در نتیجه برنامه ریزی شده است که این مشکلات با تعاملی که بین بخش خصوصی، اتاق بازرگانی و کشورهای هدف وجود دارد، رفع گردد. اتاق تهران همچنین در راستای کمک به توسعه صادرات علاقهمند است که در حضور تجار و تولیدکنندگان کشور تسهیلاتی ایجاد کند.
معاون امور بین الملل اتاق بازرگانی تهران در پایان گفت: در اتاق تهران دپارتمانهای متفاوتی وجود دارد و شرکتها میتوانند با تعیین بازار هدف خود، از این دپارتمانهای تخصصی استفاده کنند و مشاوره بگیرند. علاوه بر این اتاق تهران به واسطه ارتباط با اتاقهای مشترک میتواند تسهیلاتی را برای واحدهای صادرکننده ایجاد کند.
انتهای پیام/ب