|

اجرای تعرفه‌گذاری پلکانی پرمصرف‌ها؛ راهکار اساسی کنترل مصرف گاز

عضو هیات رییسه کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: مزیت تعرفه گذاری پلکانی موثر پرمصرف ها این است که انگیزه را در بین خانوارها و مشترکان پرمصرف برای مصرف کمتر ایجاد می‌کند تا در پلکان پایین‌تر قرار گیرند.

اجرای تعرفه‌گذاری پلکانی پرمصرف‌ها؛ راهکار اساسی کنترل مصرف گاز
کد مطلب : 35718

کارشناسان یکی از راهکارهای مهم در ایجاد انگیزه بین مشترکان پرمصرف برای کاهش مصرف خود را اصلاح قیمتی و تعرفه گذاری پلکانی پرمصرف‌ها می‌دانند که اخیرا شرکت ملی گاز به اجرای فاز دوم تعرفه گذاری پلکانی پرمصرف ها پرداخته است که با توجه به اهمیت مدیریت مصرف در فصول سرد سال و تمرکز بر مدیریت مصرف بخش خانگی در بین مشترکان پرمصرف که بیشترین مصرف را دارند، اقدام به اصلاح تعرفه مشترکان پرمصرف کرده است که موجب شد تعرفه مشترکان پرمصرف در پله یازده و دوازده، معادل قیمت گاز تجاری شوند.

مصطفی نخعی عضو هیات رییسه کمیسیون انرژی مجلس و نماینده مردم سربیشه و نهبندان در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با ایرنا، با اشاره به ناترازی گاز در کشور، اظهار کرد: یکی از چالش‌هایی که امروز به نام ناترازی گاز با آن مواجه هستیم، بخش عمده آن به مصرف برمیگردد. درست است که باید در تولید اقداماتی را انجام میدادیم تا هجم تولید ما بیشتر از چیزی که امروز است بیشتر باشد اما بخش عمده ناترازی به مصرف برمیگردد.

وی ادامه داد: در بحث مصرف مطلب زیاد است، دامنه گسترده‌ای را شامل می‌شود در صنایع، نیروگاه ها و … به شکل‌های مختلف وجود دارد. بهینه سازی انرژی در صنایع در سال‌های گذشته جدی گرفته نشده است. در بخش خانگی نیز، ارزان بودن سوخت و عدم اعمال سیاست‌های قیمتی در گذشته باعث شده که مصرف خانگی زیاد باشد البته بوده عدم اجرای سیاست‌های قیمتی هم به دلیل بنیه ضعیف اقتصادی مردم کشور بوده که اجرا نشده است.

نخعی اضافه کرد: همه توپ را نمیتوان را در زمین مردم انداخت مسئولین باید اقداماتی را انجام می‌دادند که در سال‌های گذشته انجام نشده است، به عنوان مثال وزارت صمت باید زمینه برای تولید بخاری با کیفیت با راندمال بالا و قیمت مناسب فراهم می‌کرد.

این نماینده مجلس گفت: در بودجه ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱، راهکاری که به ذهن رسید، بحث تعرفه گذاری پلکانی بود، افرادی که کمتر مصرف می‌کنند که قطعا قشر ضعیف جامعه هستند دولت صد درصد یارانه گاز را به این افراد دهد اما در پلکان‌های بعدی این یارانه کمتر شود و در پلکان آخر که عده کمی هستند اما بیشترین مصرف را دارند با قیمت تمام شده گاز را پرداخت کنند.

وی افزود: مزیت تعرفه گذاری پلکانی موثر پرمصرف ها این است که انگیزه را در بین خانوارها و مشترکان پرمصرف برای مصرف کمتر ایجاد می‌کند تا در پلکان پایین‌تر قرار گیرند. تعرفه گذاری پلکانی پرمصرف ها تنها راهکاری بود که در شرایط فعلی اقتصادی جامعه می‌توانستیم انجام دهیم چراکه در شرایط فعلی نمیتوان سیاست‌های قیمتی بر همه جامعه را اعمال کرد.

نخعی با اشاره به مخاطرات ناترازی گاز، خاطرنشان کرد: ناترازی بیشتر تاثیر در تولید و محل‌هایی که مولد هستند دارد، چراکه قطعی گاز در مصارف خانگی نمیتوان اعمال کرد و باید در صنایع قطعی داشته باشیم‌ که تاثیر زیادی در اقتصاد و تولید کشور خواهد داشت.

 

دیدگاه تان را بنویسید

آخرین اخبار

پربازدیدترین