|

۱۰۰۰ روستا تا پایان سال آبرسانی می‌شود

رئیس مرکز جهاد آبرسانی وزارت نیرو با اشاره به پیشرفت ۳۰ درصدی پیشبرد پروژه‌های جهاد آبرسانی روستایی، گفت: بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته قرار است تا پایان سال به هزار روستا آبرسانی شود. آبرسانی به ۶۰۰ روستا تمام شده و ۴۰۰ روستا در مرحله پیشرفت ۸۰ درصدی است.

۱۰۰۰ روستا تا پایان سال آبرسانی می‌شود
کد مطلب : 35965

میثم جعفرزاده در حاشیه هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت آب و تاسیسات آب و فاضلاب ایران در جمع خبرنگاران، جهاد آبرسانی را بزرگترین پروژه عمرانی کشور به لحاظ ساختاری، تعداد کارگاه‌های فعال و به لحاظ وسعت در کشور عنوان کرد و گفت: حدود ۲۵ درصد روستاها از مجموع ۷۱۳۸ روستا در این طرح مربوط به استان سیستان و بلوچستان است، استان‌های کرمان، گلستان و گیلان هم تعداد روستاهای بالایی در این طرح دارند.

مشاور وزیر نیرو و رئیس مرکز جهاد آبرسانی وزارت نیرو ضمن منحصر به فرد دانستن این پروژه، افزود:  تفاهم‌نامه ابتدایی ما در این طرح ۱۰ هزار روستا بود که قرارداد ما ۷۱۳۸ روستاست و به ۱۰ هزار روستا افزایش پیدا می‌کند.

وی گفت: به دنبال این هستیم که ساختار درست مدیریتی برای این کار داشته باشیم. در ابتدا مشکلاتی وجود داشت اما خوشبختانه در روند پروژه، همدلی و وفاقی بین مجموعه وزارت نیرو و قرارگاه امام حسن(ع) ایجاد شد.

جعفرزاده خاطرنشان کرد: این کار چهار معین اصلی در سراسر کشور دارد که شامل مجموعه نیروی زمینی سپاه، مجموعه نیروی دریایی، قرارگاه خاتم الانبیا و بسیج سازندگی است. اینها تقسیم بندی شده اند و  هر استان بر اساس جنس فعالیتی که دارد کار را جلو می‌برد.

وی ادامه داد: نسبت به دیگر پروژه‌ها هم حساسیست داریم اما نکته بسیار مهمی که در این پروژه داریم این است که نظارت فنی ملی هم جدای از نظارت‌های استانی روی این طرح انجام می‌شود.

رئیس مرکز جهاد آبرسانی وزارت نیرو یادآوری کرد: یک تیم ناظران ملی در تهران هر هفته جدای از این که دفاتر فنی ما در استان ها بحث های فنی را پیگیری می‌کنند، بر طرح نظارت می‌کند.

جعفرزاده گفت: پروژه های روستایی که یک بار انجام می شود تا دوباره وارد انجام کار شود معمولا زمان بر است و مانند پروژه‌های شهری نیست به همین دلیل دقت ما در حوزه فنی این طرح بیشتر شده تا بهره برداری طولانی تری برای حوزه روستایی داشته باشیم.

وی گفت: تصویر این که به روستاها آب می‌رسد را در پروژه های قبلی دیده بودیم اما سرعت پروژه های این طرح فوق العاده عالی است و مردم اسقبال خوبی از آن دارند.

رئیس مرکز جهاد آبرسانی وزارت نیرو تصریح کرد: چند فاکتور برای انتخاب روستاها در طرح داشتیم؛ تعدادی از روستاها فاقد طرح های آبرسانی به هر دلیلی اعم از نداشتن دسترسی به منابع آبی، بودند. برخی روستاها کمبود آب از حیث کمی داشتند و در طول روز چند ساعت بیشتر به آنها آبرسانی نمی‌شد و برخی روستاها هم از نظر شاخص‌های کیفی کمبودهای جدی داشتند. در یک سری روستاها هم در بحث های ساختاری هدررفت شبکه بالا بوده است.

مشاور وزیر نیرو گفت: خوشبختانه با نظر وزیر و تصمیم گیری که اتفاق افتاد بنا داریم ۱۰ هزار روستای دوم هم به این قضیه الحاق شود و در روستاهای ما اگر با این شرایط پیش برود حدودا به درصد برخورداری ۹۵ درصدی آبرسانی می‌رسیم و این عدد خیلی بالایی است.

وی افزود: پروژه نخست ۱۰ هزار روستا سه ساله است و برای ۱۰ هزار روستای دیگر سه سال بعدی را برای آبرسانی خواهیم داشت.

جعفرزاده همچنین با اشاره به راه اندازی مجمع خیران آبرسان گفت: کار فوق العاده ای است که همسان مجمع خیران مدرسه ساز ورود پیدا کرده و هم اینک توسط این مجمع نزدیک به ۵۰۰ روستا آبرسانی می شود. این مساله نیاز به فرهنگ سازی دارد و این که در رسانه ها این مجمع را مطرح کنیم.

وی اظهار کرد: آب در فرهنگ ما قداست و جایگاه خیلی خاصی دارد و خوشبختانه شاکله هیات مدیره و هیات امنای مجمع و ثبت آن مشخص شده و ساختاری برای آن ایجاد می شود. اعتقاد ما این است که مجمع خیران آبرسان در پروژه باقی بماند.

جعفرزاده مجموع قرارداد طرح جهاد آبرسانی را ۱۹ هزار میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: ما باید منابع آبی را در جایی که کار می کنیم بشناسیم. در خیلی از جاها هدررفت آب و در خیلی جاها هم کمبود خاصی داریم.

رئیس مرکز جهاد آبرسانی وزارت نیرو ادامه داد: وظیفه وزارت نیرو آبرسانی به این مجموعه است. نمی‌توانیم بگوییم چون در منابع آبی کمبود داریم مناطق شهری را در اولویت خاص قرار دهیم و به روستاها توجهی نداشته باشیم.  

جعفرزاده افزود: ما برای فعالیتی که انجام می دهیم در ابتدای قضیه اگر چارچوب و اِلمان فنی به ما اجازه دهد موقعیت را مشخص می‌کنیم. هم اینک در حوزه کارکردی وارد فضایی شده ایم که از طرح غدیر به روستاها آبرسانی کنیم.

وی اظهار کرد: در یک سال گذشته از این طریق به ۱۵۰۰ روستا در خوزستان که بدون آب بوده و مشکل کیفی و کمی داشتند آبرسانی شده و قرار است دیدگاه بلند مدت داشته باشیم و تغییر اقلیم هم وضعیت خاصی دارد.

رئیس مرکز جهاد آبرسانی وزارت نیرو تاکید کرد: در منابع آب باید دقت بیشتری داشته باشیم و هم در ساختار آب شهری خود از سیلاب‌ها برای روستاها استفاده کنیم.

جعفرزاده با بیان این که بیش از هزار میلیارد تومان تاکنون در جهاد آبرسانی هزینه شده گفت: قرار است تا پایان سال به هزار روستا آبرسانی شود. آبرسانی به ۶۰۰ روستا تمام شده و در ۴۰۰ روستا در مرحله ۸۰ درصد است.

وی افزود: در برخی استان‌ها مانند بوشهر پروژه‌های آبرسانی تا فروردین سال آینده به اتمام می‌رسد و در استان‌هایی که تعداد روستاهای کمی دارند فاز دوم آبرسانی اجرا می‌شود.

جعفرزاده گفت: پروژه های روستایی به گونه ای است که باید در ساختار برنامه و بودجه تایید و ساختارهای کاری آن تعیین شود. فعلا اولویت وزارت نیرو روستاهای کد دار و بالای ۲۰ خانوار است.

وی افزود: اگر ما خط آبی را برگردانیم خیلی از جمعیت روستایی به روستاهای خود باز می‌گردند. مبنا را بر کار مشارکتی در طرح گذاشته ایم که هر چقدر بیشتر باشد طرح بهتر پیش می‌رود.

رئیس مرکز جهاد آبرسانی وزارت نیرو خاطرنشان کرد: در پروژه‌های روستایی خودمان هم حتی از اهالی روستا کمک می‌گیریم نه از بابت مالی بلکه در روستاها هر چقدر مشارکت بیشتر باشد در نگهداری این منابع احساس مسئولیت جمعی اتفاق می‌افتد.

دیدگاه تان را بنویسید

آخرین اخبار

پربازدیدترین