|

مصرف برق کولرهای گازی ۳ برابر استاندارد است

وزیر نیرو گفت: امروز در کشور تعداد قابل توجهی کولر گازی با راندمان بسیار ضعیف وجود دارد که مصرف برق این کولرها سه برابر شرایط استاندارد است.

مصرف برق کولرهای گازی ۳ برابر استاندارد است
کد مطلب : 37058

علی‌اکبر محرابیان، وزیر نیرو در حاشیه مراسم رونمایی از استاندارد جدید برچسب انرژی کولرهای آبی در جمع خبرنگاران گفت: برای رفع ناترازی برق در کشور، برنامه‌های متنوعی تا به امروز اجرایی شده است؛ یکی از اقدامات وزارت نیرو موضوع بهینه‌سازی و مدیریت مصرف سوخت است.

وزیر نیرو افزود: در موضوع مدیریت مصرف و بهینه‌سازی طبیعتا در بخش تقاضا و مصرف‌کنندگان از تجهیزات و دستگاه‌هایی استفاده می‌شود که بسیاری از این تجهیزات به لحاظ استاندارد و مصرف انرژی در شرایط نامطلوبی قرار داشته و راندمان بسیار پایینی در مصرف برق دارند.

وی ادامه داد: در چنین شرایطی طی یک برنامه و اقدام مشترک با سازمان ملی استاندارد، بازنگری این استانداردها در دستور کار قرار گرفت. بر این اساس درخصوص وضع استانداردهای جدید، اجرا و نظارت بر روند پیشبرد این مهم اقدام شد.

محرابیان یادآور شد: امروز در کشور30 هزار مگاوات از 70 هزار مگاوات حداکثر تقاضای مصرف در تابستان، مربوط به مصارف سرمایشی بوده که عمدتا مربوط به مصارف کولرهای آبی‌، کولرهای گازی و چیلرهاست.

وی با بیان اینکه مصرف انرژی کشور از ناحیه مصارف مربوط به کولرهای آبی دو برابر شرایط استاندارد است، تصریح کرد: ما می‌توانیم با مصرف 15 هزارمگاوات مصرف برق به جای 30 هزار مگاوات، همین میزان سرمایش را برای خانواده‌ها، مراکز تجاری‌، مراکز اداری، عمومی و غیره تامین کنیم که این امر به شرط بهره‌مندی از دستگاه‌ها و تجهیزات استاندارد محقق می‌شود.

وزیر نیرو با اشاره به نمایش و عرضه محصولات کارخانجات تولیدکننده کولر و موتور در حاشیه مراسم رونمایی از استاندارد جدید کولرهای آبی با مشارکت گسترده شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان، اظهار کرد: با بهره‌مندی از این امکان و استفاده از این کولرها به طور متوسط 50 درصد مصرف انرژی کاهش می‌یابد.

محرابیان ضمن قدردانی از وزارت صمت و سازمان ملی استاندارد به منظور تحقق این مهم گفت: تلاش شد با وضع استانداردها، تغییر روند تولید و بازنگری در فرآیندهای تولید، شاهد راه‌اندازی خط تولید این دست از محصولات باشیم. امروز با بهره‌مندی از این سند استاندارد، شاهد تولید کولرهایی هستیم که مصرف انرژی آن‌ها به میزان چمشگیری کاهش یافته است.

وی ادامه داد: موتورهای BLDC قادر خواهد بود مصرف برق را تا 50 درصد کاهش دهد که در نوع خود اقدام بسیار ارزشمندی بوده و مقدمه‌ای بر ادامه اجرای برنامه‌های بهینه‌سازی خواهد بود.

وزیر نیرو یادآور شد: در خصوص کولرهای گازی نیز در کشور با موضوع بالا بودن مصرف انرژی روبرو هستیم؛ امروز در کشور تعداد قابل توجهی کولر گازی با راندمان بسیار ضعیف وجود دارد که مصرف برق این کولرها سه برابر شرایط استاندارد است.

وی افزود: امیدواریم با استفاده از این ظرفیت قانونی و فعالیت تولیدکنندگان‌، تامین‌کنندگان و شرکت‌های دانش‌بنیان با مصرف برق کمتر، به شکل مطلوب‌تری پاسخگوی نیاز هموطنان باشیم.

 

دیدگاه تان را بنویسید

آخرین اخبار

پربازدیدترین