|

عبور از تابستان بدون خاموشی با مدیریت مصرف

بنا به وعده سخنگوی صنعت برق و طبق پیش بینی‌های وزارت نیرو، مشترکین خانگی برق در تابستان ۱۴۰۲ خاموشی نخواهند داشت.

عبور از تابستان بدون خاموشی با مدیریت مصرف
کد مطلب : 37582

طبق روال هرساله با شروع فصل گرما و افزایش استفاده از وسایل سرمایشی، مصرف برق افزایش پیدا می‌کند. بر اساس آمار و ارقام در دوره اوج مصرف برق با دوره غیر اوج اختلافی ۳۰ هزار مگاواتی وجود دارد که رشد ۴۳ درصدی مصرف برق در دوره پیک مصرف را نشان می‌دهد.

بعد از دوره اوج بار سال ۱۴۰۰ که مشترکان خانگی به دلیل عدم توازن تولید و تقاضا با خاموشی‌های برنامه ریزی شده مواجه شدند، وزارت نیرو برای سال ۱۴۰۱ برنامه مفصلی شامل ۱۰۰ اقدام عملیاتی را تدوین کرد و قول تابستان بدون خاموشی برای بخش خانگی را داد. وعده‌ای که با مدیریت مصرف و پوشش ناترازی تولید و مصرف برق محقق شد. این ۱۰۰ برنامه شامل ۳۸ برنامه مربوط به تولید برق و واحد‌های نیروگاهی، ۳۱ برنامه مدیریت مصرف و تقاضای موثر، ۱۶ برنامه برای آمادگی مطلوب شبکه برق و ۱۵ برنامه نیز برای مدیریت هماهنگی با استان‌ها بود.

۴ رکوردی که در تابستان ۱۴۰۱ ثبت شد

به گفته همایون حایری معاون برق و انرژی وزیر نیرو، در تابستان سال گذشته چهار رکورد جدید در حوزه تولید برق کشور یعنی ارتقای راندمان، افزایش ظرفیت تولید، راه‌اندازی نیروگاه‌های سیکل ترکیبی و تولید برق صنایع به ثبت رسید در این سال ۶۱۰۰ مگاوات به ظرفیت تولید برق کشور افزوده شد.

یکی از موضوعاتی که سال گذشته به کمک عبور بدون خاموشی از تابستان آمد، پایان به موقع تعمیرات نیروگاهی و آمادگی ۹۸ درصدی نیروگاه‌های کشور برای پیک تابستان بود. برای امسال نیز مسئولان صنعت برق انتظار دارند تعمیرات نیروگاه‌های حرارتی تا پایان اردیبهشت به پایان برسد تا با اطمینان خاطر بیشتری به استقبال فصل گرم سال برویم.

وزارت نیرو در دومین سال دولت سیزدهم برنامه ریزی مدون تری را انجام داده و یک برنامه ۱۴۰ اقدامه را در دستور کار دارد که ۳۱ مورد از ۱۴۰ اقدام برنامه‌ریزی شده برای گذر از پیک مصرف تابستان سال‌جاری به اقدامات بخش مدیریت مصرف و تقاضا و ۱۳ مورد به اقدامات ستادی و همکاری مربوط می‌شود.

مصطفی رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق با اشاره به برنامه ریزی‌های صورت گرفته با هدف تامین پایدار برق در بخش خانگی گفت: برای سال ۱۴۰۲، ۱۴۰ برنامه تنظیم شده که ۳ محور اصلی دارد. بخشی از آن به توسعه نیروگاه‌های موجود و احداث نیروگاه‌های جدید مربوط می‌شود. بخشی از این برنامه در محور دوم به اقداماتی که باید در حوزه توسعه شبکه‌های انتقال، خطوط و پست‌های برق در مناطقی که امکان افت ولتاژ وجود دارد، مرتبط خواهد بود.

سخنگوی صنعت برق با اشاره به محور سوم برنامه‌ها گفت: اقدامات مدیریت مصرف، محور دیگر این برنامه هاست و برنامه ریزی‌هایی در این حوزه صورت گرفته است.

این مقام مسئول با اشاره به توسعه ظرفیت نیروگاهی می‌گوید: امسال پیش‌بینی کردیم حدود ۷ هزار و ۷۰۰ مگاوات به ظرفیت تولید برق کشور اضافه شود که هزار مگاوات آن مربوط به مدیریت مصرف توسط مشترکان خانگی، اداری و عمومی خواهد بود. در این بخش حدود ۳ هزار مگاوات، نیروگاه‌هایی هستند که توسط وزارت نیرو احداث خواهد شد. ۱۵۰۰ مگاوات ظرفیت نیروگاه‌هایی است که پیش بینی شده توسط صنایع بزرگ کشور در مدار تولید قرار بگیرند.

نیروگاه حرارتی

به گفته سخنگوی صنعت برق، ۸۵۰ مگاوات نیروگاه تجدید پذیر، ۱۸۸ مگاوات نیروگاه مقیاس کوچک و حدود هزار مگاوات رفع محدودیت نیروگاه‌های فرسوده و قدیمی و ۷۰۰ مگاوات ظرفیت نیروگاه‌های آسیب دیده در برنامه ۱۴۰ اقدامه پیش بینی شده است.

کاهش بی سابقه مصرف برق بخش خانگی در سال گذشته

مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران گفت: خوشبختانه سال گذشته بخش خانگی همکاری خوبی با صنعت برق داشت و طی ده سال اخیر سابقه نداشته که رشد مصرف مشترکان خانگی به خصوص در دوره اوج تابستان منفی شود. در سال گذشته در این بخش کاهش مصرف ۴ درصدی رقم خورد و امسال هم امیدواریم با این همکاری تابستان ۱۴۰۲ را بدون خاموشی سپری کنیم.

۱۰ هزار مگاوات صرفه جویی معادل ۱۵ هزار مگاوات ظرفیت نیروگاهی است

همایون حایری در تشریح اهمیت صرفه جویی و مدیریت مصرف در بخش خانگی می‌گوید: چنانچه در بخش مصرف ۱۰۰۰ مگاوات صرفه‌جویی صورت گیرد، معادل بیش از ۱۵۰۰ مگاوات نیروگاه در بخش تولید صرفه‌جویی می‌شود. بر این اساس اگر بتوانیم در دوره اوج بار ۱۰ هزار مگاوات یعنی معادل یک‌سوم افزایش مصرف ناشی از فعالیت لوازم سرمایشی را صرفه‌جویی کنیم معادل ایجاد ۱۵ هزار مگاوات ظرفیت نیروگاهی خواهد بود.

دیدگاه تان را بنویسید

آخرین اخبار

پربازدیدترین