|

ضرورت درج میزان مصرف آب بر روی برچسب کالا

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا همچنین با تاکید بر ضرورت درج میزان مصرف آب محصولات کشاورزی بر روی برچسب کالا، از اجرای طرح سراسری نصب کنتورهای هوشمند روی چاه‌های کشاورزی در سال‌جاری خبر داد.

ضرورت درج میزان مصرف آب بر روی برچسب کالا
کد مطلب : 38035

محمد جوانبخت در کارگاه بین المللی سواد رسانه‌ای ویژه خبرنگاران بابیان اینکه نیاکان ما سختی‌های زیادی برای تامین آب متحمل شدند گفت: اکنون دیگر نمی توان با روش‌های سنتی بخش آب را مدیریت کرد.

وی با تاکید بر لزوم استفاده از روش‌های نوین در بخش آب، رسانه را یکی از مهمترین ارکان حکمرانی مطلوب بخش آب توصیف کرد و گفت: امروز دیگر نمی‌توان بدون رسانه حکمرانی مناسبی در بخش آب داشت.

معاون آب و آبفای وزیر نیرو  گفت: می‌توان به اطلاع‌رسانی و ارتقای سطح آگاهی‌های عمومی در حوزه آب، آگاهی‌بخشی از تغییرات اقلیمی به عنوان معضل منطقه‌ای و جهانی، آموزش راه‌های سازگاری با اقلیم خشک، بیان ابعاد حفاظت و صیانت از منابع آبی به ویژه آب‌های زیرزمینی، کمک به بهبود ارتباط سطح مدیریتی آب با ذینفعان و همسوسازی جامعه و مردم با اهداف توسعه از جمله اقدامات در مسیر بهبود شرایط آب است.

وی با انتقاد از اصرار بر تداوم برداشت از چاه‌های آب کشاورزی در مناطق خشک و کم‌آب تاکید کرد: نباید از منطقه‌ای که در شرایط خشکسالی قرار دارد انتظار برداشت همان میزان آب را داشت که در شرایط نرمال نیز به همان میزان آب برداشت می‌شود.

به گفته جوانبخت؛  امروز به دلیل برداشت‌های بی‌رویه از چاه‌های آب کشاورزی با تشدید پدیده فرونشست زمین روبرو شده‌ایم؛ این امر به عنوان به صدا درآمدن زنگ خطر فاجعه تمدنی به شمار می‌رود.

وی موضوع اقتصاد آب را از مسائل مهم کشور برشمرد و گفت: یکی از دلایل بی‌مهری به آب بهای ناچیز آن است.

معاون وزیر نیرو درباره بازتخصیص آب برای صنایع و معادن کشور ادامه داد: موضوع مهم دیگری که دستورالعمل آن از سال گذشته ابلاغ و در قانون بودجه امسال نیز آورده شده، این است ‌که وزارت نیرو مکلف به باز تخصیص آب برای صنایع و معادن کشور شده است.

وی بیان داشت: عمده نیاز صنایع و معادن از طریق آب‌های سطحی و زیرزمینی تامین می‌شود و با توجه به شرایط آبی کشور این برداشت صحیح نیست. باید از پساب در این بخش استفاده کرد.

وی با اشاره به مصرف بالای آب در بخش کشاورزی گفت: نظر من این است که امروز باید روی هر محصول کشاورزی که تولید می‌شود، میزان مصرف آب برای تولید آن نیز درج شود.میزان مصرف بالای آب در بخش کشاورزی بر همگان روشن است، اما نحوه مصرف آن در شرایط بدتری نسبت به میزان مصرف قرار دارد.

وی ادامه داد: باید برای مدیریت این شرایط و به منظور افزایش بهره‌وری که مورد تاکید مقام معظم رهبری نیز قرار گرفته است تلاش کرد.

جوانبخت بر آموزش و آگاه سازی جامعه برای سازگاری با اقلیم خشک توسط رسانه تاکید کرد.

 وی گفت: امسال وزارت نیرو بر اساس تکلیف قانونی، اقدامات وسیعی را در راستای کنترل برداشت آب از چاه‌های کشاورزی با نصب کنتورهای برقی بر روی این چاه‌ها آغاز خواهد کرد.

جوانبخت مصرف آب در بخش کشاورزی را پاشنه آشیل آب دانست و افزایش بهره وری، تغییر الگوی آبیاری و تغییر الکوی کشت مهم ترین راهکارها برای مدیریت مصرف بهینه در این بخش است.

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا همچنین با تاکید بر ضرورت درج میزان مصرف آب محصولات کشاورزی بر روی برچسب کالا، از اجرای طرح سراسری نصب کنتورهای هوشمند روی چاه‌های کشاورزی در سال‌جاری خبر داد.

 

دیدگاه تان را بنویسید

آخرین اخبار

پربازدیدترین