|

جزئیات مصوبه جدید تعرفه‌های گاز اعلام شد

مصوبه جدید تعرفه‌های گاز در سال جاری ابلاغ شده و تغییر عمده نسبت به سال قبل، در پلکان‌های مصرفی و تعیین مشوق‌های صرفه‌جویی در مصرف گاز است.

جزئیات مصوبه جدید تعرفه‌های گاز اعلام شد
کد مطلب : 39076

در راستای اجرای جزء (۱) بند (ز) تبصره (۱۵) و بند (ل) تبصره (۱۵) قانون بودجه سال ۱۴۰۲ مصوبه جدیدی در تاریخ ۲۱ خردادماه سال جاری در هیئت وزیران به تصویب رسید که بر مبنای آن، تغییراتی در نحوه محاسبه تعرفه گاز بخش خانگی اعمال شد.

مسلم رحمانی، عضو هیئت مدیره شرکت ملی گاز ایران در این خصوص گفت: نسبت به تعرفه سال گذشته تفاوت این آیین نامه جدید در این است که پلکان‌های مصرف به جای ۷۵ مترمکعبی، ۱۰۰ مترمکعبی است.

وی ادامه داد: برای هر اقلیم از ۵ اقلیم سقف مصرف مشخص شده، که در گذشته این تعیین الگوی مصرف به شفافیتی که در آیین نامه جدید وجود دارد، نبوده است.

رحمانی اضافه کرد: در آیین نامه جدید، بحث پاداش مصرف و خوش مصرفی هم برای بخش خانگی و هم بخش‌های غیرخانگی از جمله صنایع و مشترکان عمده درنظر گرفته شده است.

مدیر هماهنگی امور گازرسانی شرکت ملی گاز ایران در خصوص جریمه پرمصرفی گفت: جریمه پرمصرفی همان پلکان‌های ۱۱ و ۱۲ خواهد بود که تعرفه‌های نهایی از آنها اخذ می شود.

رحمانی با بیان اینکه "در آیین نامه جدید هیچ افزایش تعرفه‌ای نسبت به گذشته نداشته‌ایم و فقط پلکان‌ها تغییر کرده"، افزود: تعرفه‌ها بر اساس همان آیین نامه آذرماه سال گذشته است، منتها این تعرفه‌ها در زمستان سال گذشته با دستور رئیس جمهوری مشمول ۷۰ درصد تخفیف شد، امسال دیگر آن تخفیف شامل حال مشترکان نمی شود.

جزئیات مصوبه جدید تعرفه‌های گاز بخش خانگی بدین شرح است:

۱. تعرفه ها بصورت پلکانی و در قالب ۱۲ پله تدوین و ابلاغ شده است و تعرفه هر پله به مصارف مازاد بر پله قبلی اعمال خواهد شد.

۲. تعرفه بخش خانگی در تاریخ ۱۴۰۲/۰۳/۲۱ ابلاغ شده و از ابتدای سال جاری صورتحساب مشترکین محترم بر اساس تعرفه جدید محاسبه می شود.

۳. تعرفه هر پله در دوره سرد سال دقیقاً مشابه تعرفه های ابلاغی سال ۱۴۰۱ است و صرفاً الگوی مصرف بر اساس آخرین اطلاعات مصرف و شرایط آب و هوایی کشور و همچنین در راستای کاهش هزینه خانوارها تغییر یافته است.

۴. الگوی مصرف متناسب با مناطق جغرافیایی و اقلیم آب و هوایی شهرهای کشور تعیین شده است و مشترکین در شهرهای مختلف بر اساس وضعیت آب و هوایی محل مصرف از الگوهای متفاوتی برخوردار هستند.

۵.  بمنظور اعمال دقت نظر و همچنین بررسی شرایط آب و هوایی مناطق مختلف کشور، اقلیم های آب و هوایی توسط پژوهشکده هواشناسی کشور تعیین و به شرکت ملی گاز ایران اعلام می شود.

۶. در تعرفه های ابلاغی مانند سنوات گذشته تعرفه مشترکین کم مصرف (سه پله ابتدایی) هیچ تغییری ننموده است و صرفاً تعرفه مشترکین پر مصرف مانند سال گذشته در هر پله تعیین شده است.

۷.  بمنظور تشویق مشترکین به صرفه جویی و استفاده از راه کارهای بهینه سازی مصرف گاز طبیعی، تعرفه پله های ۱۱ و ۱۲ (مشترکین بسیار پر مصرف)، به ترتیب ۵۰۰۰۰ و ۶۰۰۰۰ ریال تعیین شده است.

 

دیدگاه تان را بنویسید

آخرین اخبار

پربازدیدترین