|

ماهواره آیات برای پیش‌بینی زلزله ساخته می‌شود

سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران و پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی در حال ساخت "ماهواره آیات" به منظور پیش‌بینی زلزله هستند.

ماهواره آیات برای پیش‌بینی زلزله ساخته می‌شود
کد مطلب : 36686

اوایل شهریورماه سال جاری بود که «محمدحسن نامی»؛ رئیس سازمان مدیریت بحران کشور اظهار کرد: ماهواره آیات در آینده نزدیک به فضا پرتاب می‌شود و این ماهواره قرار است در مدار زمین قرار بگیرد و در ارتباط با حوادثی از جمله سیل، زلزله و رانش زمین اطلاعات را در اختیار ما قرار دهد.

حالا بعد از گذشت چند ماه، «حسن زمانیان»، رئیس سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران با اشاره به اینکه ماهواره آیات با هدف پیش‌بینی زلزله در حال ساخت است، اعلام کرد که تفاهم‌نامه همکاری ساخت این ماهواره، که با هدف پیش‌بینی زلزله و تخمین زیان و آسیب آن طراحی شده، بین سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران و پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی امضا شده است.

رئیس سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران، با یادآوری اینکه اولین ماهواره کشور در سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ساخته و دانش فنی آن بومی شده، گفت: «در حال ساخت ماهواره آیات با هدف پیش بینی زلزله هستیم و این سازمان در مرز دانش حرکت می‌کند.»

وی با بیان اینکه سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران، سیر تکاملی در تولید دانش را طی کرده است، توضیح داد: ما توانستیم ماهواره "مصباح" را بسازیم. فعالیت‌ها محدود به ساخت این ماهواره نیست و همچنان ادامه دارد.

«مهدی زارع»، معاون پژوهشی پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله، نیز درباره ماهواره آیات توضیح داده و با بیان این که «آیات» توسط متخصصان داخلی طراحی و ساخته می‌شود، گفت: تلاش محققان و متخصصان داخلی این است که یک ماهواره بومی با هدف پیش‌بینی زلزله، شناسایی مناطق لرزه‌خیز و مطالعه بر روی این مناطق در کشور طراحی و ساخته شود.

به گفته وی، «هدف از ساخت این ماهواره بررسی لرزه‌خیزی منطقه و به ویژه مناطق کشور بر اساس داده‌های علمی و ماهواره‌ای است.» زارع در ادامه به نحوه استفاده از اطلاعات ماهواره‌ها نیز اشاره کرد: «متخصصان پژوهشگاه زلزله‌شناسی، علاوه بر مشارکت در طراحی علمی این ماهواره، اطلاعات و داده‌های رسیده از آن را جمع‌آوری و دریافت کرده و در ادامه، آن‌ها را تجزیه و تحلیل می کنند.»

وی همچنین با اشاره به اینکه در حال حاضر ایران توانایی و فناوری ساخت ماهواره و پرتاب آن به فضا را دارد و تاکنون ماهواره‌های زیادی توسط متخصصان داخلی ساخته و پرتاب شده است، گفت: «زمانی که ماهواره به فضا پرتاب می شود سنسورهای نصب شده در آن به جمع آوری اطلاعات از زمین و دسته بندی آنها اقدام می کنند که حساسیت و دقیق بودن این سنسورها بسیار مهم است.»

 

دیدگاه تان را بنویسید

آخرین اخبار

پربازدیدترین