|

نام قبلی گوگل چه بود؟

نام گوگل تا قبل از زمان معروفیتش مانند بسیاری از کسب و کارهای دیگر متفاوت بود.

نام قبلی گوگل چه بود؟
کد مطلب : 37490

نام گوگل تا قبل از زمان معروفیتش مانند بسیاری از کسب و کار‌های دیگر متفاوت بود و اسمی خنده‌دار و بی‌ربط به معنای اصلی آن کلمه داشت. جهان در دهه ۹۰ میلادی تحت تاثیر اینترنت قرار گرفت و در همان سال‌ها نیز لری پیج و سرجی برین به عنوان موسسان گوگل وارد صحنه شدند.

باشگاه خبرنگاران جوان نوشت؛ در سال ۱۹۹۶ پیج و برین در حال نوشتن کد‌هایی بودند. آن‌ها امید داشتند که این کد‌ها بتوانند در دنیای World Wide Web تغییرات انقلابی ایجاد کنند. ایده آن‌ها با یک موتور جست‌وجو که سایت‌ها را بر اساس تعداد دفعات بازدید برای کاربر بارگذاری می‌کرد تفاوت داشت و در واقع، پیج و برین الگوریتمی ساختند که بک‌لاین‌های یک وبسایت را ردیابی می‌کرد. این الگوریتم شناسایی تعداد دفعاتی که یک سایت به سایت‌های دیگر بک‌لینک داده بود را بر عهده داشت.

برای نمونه، وبسایتی که صد‌ها یا حتی هزاران بک‌لینک از سوی سایت‌های دیگر داشت ارزشمندتر از سایتی بود که تنها چند بک‌لینک داشته و توسط کاربران کمتری مشاهده شده بود؛ بنابراین این سایت در جست‌وجو رتبه بالاتری به خود اختصاص می‌داد.

از آنجایی که الگوریتم پیج و برین بر اساس بک‌لینک‌ها فعالیت می‌کرد، محصول آن‌ها نیز «Backrub» نام گرفت. در زبان انگلیسی بک راب به معنای ماساژ کمر نیز بوده و به همین دلیل نامی عجیب برای یک سرویس اینترنتی محسوب می‌شد!

بیایید به سال ۱۹۹۷ برویم. بک راب حالا روی سرور‌های دانشگاه استنفورد اجرا می‌شود، اما حسابی سر زبان‌ها افتاده و ترافیک این وبسایت بسیار بیشتر از ظرفیت سرور‌های استنفورد شده بود. این موضوع باعث شد برین و پیج به فکر جابه‌جا کردن سرورهایشان بیفتند. اما این تغییرات با اثر دومینویی منجر به تغییرات گستره‌تر و عمده‌تری شد و این تیم دو نفره تصمیم گرفتند نام عجیب گوگل قدیمی را تغییر بدهند.

 یکی از کارکنان قدیمی دپارتمان علوم کامپیوتر و آزمایشگاه گرافیک دانشگاه استنفورد گفت: پیج و برخی از همکارانش به دنبال اسامی جدیدی برای وبسایتشان بودند. آن‌ها می‌خواستند این نام بر اساس میزان حقیقی دیتا‌هایی باشد که این موتور جست‌وجو می‌تواند پردازش کند.

 یکی از دانشجو‌های آن زمان استنفورد نام Googolplex را پیشنهاد داد. این عبارت در زبان ریاضی به معنای عدد یک بوده که در جلوی آن به قدری صفر وجود دارد که قابل شمارش نیستند. لری پیج در ادامه Googol را به عنوان نامی کوتاه‌تر پیشنهاد داد. این عبارت نیز به معنای عدد یک با ۱۰۰ صفر جلوی آن است. هر دوی این اعداد به اندازه‌ای بزرگ بودند که تقریبا با توانایی این موتور جست‌وجو هم‌خوانی داشتند.

کلر ادامه می‌دهد: Anderson به جست‌وجوی Googol پرداخت تا ببیند آیا دامنه‌ای با این نام ثبت شده یا خیر. اما حین جست‌وجو به اشتباه Googol را Google تایپ کرد و در نهایت دامنه Google.com در ۱۵ سپتامبر ۱۹۹۷ به ثبت رسید و خاتمه‌ای برای نام عجیب گوگل در آن زمان‌ها بود.  این تغییر نام احتمالا یکی از بهترین و عاقلانه‌ترین ری‌برندینگ‌ها در تاریخ تکنولوژی به حساب بیاید.

 

دیدگاه تان را بنویسید

آخرین اخبار

پربازدیدترین