|

حرف زدن با مردگان ممکن شد

شرکت‌های نوپا به مشتریان خود اجازه خواهند داد تا با تکیه بر هوش مصنوعی با افرادی که فوت کرده اند، ارتباط مجازی برقرار کنند.

حرف زدن با مردگان ممکن شد
کد مطلب : 38391

در یک ویدیوی تبلیغاتی، ریو سون یون در مقابل یک میکروفون و یک صفحه نمایش غول پیکر نشسته و شوهرش را که چند ماه پیش درگذشته، مقابل خود می‌بیند و به او می‌گوید: «عزیزم، این منم»، سپس شروع به اشک ریختن کرده و نوعی گفت‌وگو را با او آغاز می‌کند.

لی بیونگ هوال، ۷۶ ساله از کره جنوبی، پس از اطلاع از ابتلای خود به سرطان لاعلاج، هوش مصنوعی Deep Brain را به کار گرفت تا ساعت‌ها کلیپ ویدیویی از خود ضبط و نسخه دیجیتالی از او بسازد که بتواند به سوالات پاسخ دهد.

جوزف مورفی، رئیس توسعه شرکت DeepBrain AI، در مورد این برنامه به نام «ReMemory» توضیح داد: «ما محتوای جدیدی ایجاد نمی‌کنیم؛ یعنی این فناوری عباراتی را تولید نمی‌کند که متوفی در طول زندگی‌اش نگفته یا ننوشته باشد".

استفن اسمیت، رئیس این سرویس که هزاران نفر از آن استفاده می‌کنند، می‌گوید: «رویکرد ما این است که جادوی آن شخص را تا زمانی که ممکن است با استفاده از هوش مصنوعی در طول زندگی‌اش حفظ کنیم».

در چین، شرکت‌های متخصص در سازمان‌دهی مراسم تدفین، با استفاده از هوش مصنوعی، امکان تعامل مجازی با افراد متوفی را در طول مراسم تشییع جنازه‌شان ارائه می‌دهند.

در ابتدای ماه آوریل، مهندس پراتیک دسایی با دعوت از مردم برای «شروع به ضبط صدا یا تصویر» از «والدین، بزرگان و بستگان خود» سر و صدای زیادی به پا و اعلام کرد که از «پایان سال جاری» این امکان وجود خواهد داشت تا یک شخصیت مجازی با تکنولوژی آواتار یک فرد متوفی ایجاد شود».

این پیام که در توئیتر منتشر شد، طوفانی از انتقادات را برانگیخت و چند روز بعد او را بر آن داشت تا تأکید کند که او قصد ندارد نبش قبر کند. او گفت: «این یک موضوع بسیار شخصی است و من صمیمانه از اینکه به برخی از مردم صدمه زدم عذرخواهی می‌کنم».

استفن اسمیت درباره StoryFile توضیح می‌دهد: «این یک منطقه اخلاقی حساس است و ما اقدامات احتیاطی زیادی انجام می‌دهیم».

یک مهندس روسی به نام یوجنیا کیودا که در کالیفرنیا زندگی می‌کند، پس از مرگ دوست نزدیکش «رومن» در یک تصادف رانندگی در سال ۲۰۱۵، یک "ربات مکالمه" ایجاد کرد که نام او را بر این ربات گذاشت و هزاران پیام کوتاه روی این ربات تنظیم کرد تا برای بستگانش بسازد.

سپس، در سال ۲۰۱۷، Replica را راه‌اندازی کرد که برخی از پیشرفته‌ترین نرم‌افزار‌های چت شخصی موجود در بازار را ارائه می‌دهد و برخی از کاربران چندین ساعت در روز را صرف صحبت با آن می‌کنند.

اما علی‌رغم اتفاقی که برای رومن افتاد، یک سخنگوی این شرکت هشدار داد که Replica پلتفرمی نیست که برای بازگرداندن یک عزیز طراحی شده باشد.

Somnium Space، مستقر در لندن، به دنبال تکیه بر متاورژن‌ها برای ایجاد نسخه‌های مجازی از کاربران در طول زندگی خود است که پس از مرگ، بدون دخالت انسان، در این دنیای موازی وجودی خصوصی خواهند داشت.

مدیر کل این شرکت، آرتور سیچوف، در یک کلیپ ویدیویی که در یوتیوب در مورد محصول این شرکت به نام "Live Forever" ("Live Forever") منتشر شده است، اعتراف می‌کند که این سرویس البته برای همه در نظر گرفته نشده است.

سوالی که در اینجا مطرح می‌شود این است که تا چه حد وجود یک عزیز متوفی فرضی که به لطف هوش مصنوعی مولد می‌تواند چیز‌هایی را بگوید که قبل از مرگ نگفته است، قابل قبول است؟

جوزف مورفی اذعان می‌کند: چالش‌ها فلسفی هستند، نه فنی؛ فکر نمی‌کنم جامعه هنوز آماده این موضوع باشد. خطی وجود دارد که ما هنوز برنامه‌ای برای عبور از آن نداریم.

مدیر سرویس ReMemory که چند ده کاربر دارد، توضیح می‌دهد: این فناوری یک گروه خاص، ونه یک بخش بزرگ را هدف قرار می‌دهد. من انتظار ندارم که موفقیت بزرگی حاصل شود.

 

دیدگاه تان را بنویسید

آخرین اخبار

پربازدیدترین