|

نمایان شدن سرسپردگی اتحادیه اروپا با وضع تحریم جدید علیه ایران

تحریم‌های جدید در حالی علیه تهران اعمال می‌شود که ایران و ۱+۴ در حال مذاکرات برای احیای برجام هستند.

نمایان شدن سرسپردگی اتحادیه اروپا با وضع تحریم جدید علیه ایران
کد مطلب : 7218

به گزارش گروه وبگردی تراز اقتصاد ، « تحریم » برای مذاکره در سال‌های گذشته راهبرد خبیثانه‌ای شده است برای امتیاز گرفتن از ملت ایران؛ راهبردی که علاوه بر اقتصاد، نیاز‌های پزشکی و بهداشتی مردم را نیز هدف قرار داده و با ایجاد مانع‌های عدیده‌ای حتی در شرایطی که اپیدمی کرونا روزانه هزاران انسان را به کام مرگ می‌کشاند، ملت ایران را در فشار و تنگنا قرار داده است.

اگرچه «ایستگاه وین» و «مذاکرات برجامی» به گمان عده‌ای پایان این روند و فصل آغاز گشایش برای ایران به حساب می‌آید، اما همراه و همزمان با آن «خرابکاری» و «تحریم» نشان می‌دهد که دشمن سر سازش با ایران ندارد و فشارها، بی‌وقفه و بدون نگاه خوش‌بینانه بر مدار تکرار در حال تحقق است.

امید به «توبه» شاید صفحه ناامیدی دیگری برای مردمی باشد که زیر فشار‌های اقتصادی و دلخوش به مذاکرات روز‌های زیادی را از دست داده و اقداماتی را برای فعال کردن ظرفیت‌های داخلی برای کاهش تأثیر تحریم‌ها شاهد نبوده‌اند.

اروپا همگرا با آمریکا
در همین راستا و در ادامه سنگ‌اندازی غربی‌ها در مسیر مذاکرات هسته‌ای، شورای اتحادیه اروپا روز دوشنبه هشت فرد و سه نهاد را به بهانه نقض حقوق بشر به لیست تحریم‌های خود اضافه کرد. همچنین شورای اتحادیه اروپا تصمیم گرفت تا اقدامات خود علیه ایران را به بهانه آن چیزی که نقض حقوق بشر خوانده شده را تا ۱۳‌آوریل‌۲۰۲۲ (۲۴‌فروردین‌۱۴۰۱) تمدید کند.

اتحادیه اروپا اعلام کرد: این تحریم‌ها شامل ممنوعیت ورود به اتحادیه اروپا و مسدود شدن دارایی‌های افراد تحریم شده است. همچنین این محدودیت‌ها شامل ممنوعیت صادرات تجهیزاتی می‌شود که ممکن است از آن برای سرکوب اعتراضات داخلی و نظارت بر ارتباطات استفاده شود. شهروندان و شرکت‌های اروپایی نیز از تأمین سرمایه برای افراد و نهاد‌هایی که در لیست تحریم‌های اتحادیه اروپا قرار دارند، منع شده‌اند.

تحریم‌های جدید در حالی علیه تهران اعمال می‌شود که ایران و ۱+۴ در حال مذاکرات برای احیای برجام هستند. اتحادیه اروپا نقش هماهنگ‌کننده در این مذاکرات را برعهده دارد و اقدامات اینچنینی پیامی واضح و روشن برای مسوولان کشور خواهد بود.

واکنش تند ظریف
محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران دیروز در نشست خبری مشترک با «سرگئی لاوروف» همتای روس خود در تهران در خصوص تحریم چند مقام و نهاد ایرانی توسط اتحادیه اروپا، گفت: اتحادیه اروپا در سال‌های گذشته با ناتوانی در اجرای تعهدات برجامی خودش و با تسلیم در برابر فشار‌های آمریکا نشان داده که کم‌کم دارد موضوعیتش را در روابط بین‌الملل از دست می‌دهد.

امروز هم به جای این‌که اروپایی‌ها اقدام آمریکا برای تهدید تروریستی علیه امنیت غذایی و دارویی ۸۲‌میلیون ایرانی را محکوم کنند و به جای اینکه درباره تاسیسات غنی‌سازی نطنز - جایی که تحت نظر آژانس است - اقدام کنند، در حد اظهارنظر نرم درباره آن از آن عبور کرده و همزمان علیه مقامات نظامی کشور اقدام می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: این فقط باعث می‌شود که اتحادیه اروپا به دنیا ثابت کند که در دنیا جایگاهی ندارد. ثابت کند که اتحادیه اروپا نه تنها دنباله‌رو سیاست‌های آمریکاست، بلکه دنباله رو تندروترین گروه‌های داخل آمریکا و رژیم صهیونیستی است.

ظریف همچنین تصریح کرد: این برای اروپا بسیار جای شرمندگی دارد، حتماً اقدام مخربی است و حتماً با این اقدام برخورد خواهیم کرد. دیروز قسمتی از تصمیمات جمهوری اسلامی ایران درباره این اقدام را اعلام کردیم و احتمال بررسی تحریم علیه افراد اروپایی که در این اقدام غیرقانونی حضور داشتند را در حال بررسی داریم و این روند را ادامه خواهیم داد.

وی تصریح کرد: اروپایی‌ها باید به فکر حیثیت خودشان باشند. این را اروپا باید بداند در جایگاه برتر اخلاقی قرار ندارد. اروپا نمی‌تواند دنیا را موعظه کند.

اروپایی که بیگانه ستیزی، اسلام‌ستیزی در آن‌جا شرایط وحشتناکی را برای مسلمان‌ها ایجاد کرده؛ این اروپا نه آبرویی دارد و نه جایگاهی که مقامات ایرانی را تحریم کند.

این را اروپایی‌ها هر چه زودتر بفهمند زودتر متوجه می‌شوند که «ای مگس عرصه سیمرغ نه جولانگه توست/ عرض خود می‌بری و زحمت ما می‌داری».

میخ اروپایی به تابوت برجامی
اتحادیه اروپا پیش از برگزاری دور سوم نشست حضوری کمیسیون مشترک برجام، با استفاده از ابزار تحریم همزمان با خرابکاری در نطنز نشان داد که توانایی عزم مستقل برای کنش‌گری بین‌المللی را ندارد و همراستا با چشم آبی‌های آن سوی آتلانتیک، مواضع و منافع آمریکایی‌ها پیگیری می‌کند.

در شرایطی اتحادیه اروپا دست به تحریم نهاد‌ها و اشخاص ایرانی می‌زند که در بیانیه خود علیه اقدام خرابکارانه در نطنز، تنها به واژه غیرسازنده بسنده کرده و پا را از گلیم خود فراتر نمی‌گذارد تا اربابان آمریکایی-صهیونیستی خود را راضی نگاه دارد. اروپایی در سال‌های گذشته علی‌رغم پیشنهاد‌های واهی و ایجاد سازوکار اینستکس عملاً اقدامی در جهت حفظ برجام انجام نداد و همواره در زمین آمریکایی‌ها و علیه ایران بازی کرد.

آن‌ها زیاده خواهی‌ها و بدعهدی‌های آمریکایی‌ها را ادامه داده و خود نیز حرف از برجام موشکی، برجام موازی و برجام تکمیلی زدند. اروپایی‌ها با این اقدام میخ دیگری بر تابوت برجام زدند و نشان دادند در فرآیند مذاکرات وین، عنصری تصمیم‌ساز نیستند.

هانی‌زاده: اروپایی‌ها در حال سنگ‌اندازی در مسیر مذاکرات هستند
در این زمینه با حسن هانی‌زاده، کارشناس مسائل اروپا به گفتگو نشستیم. وی در گفتگو با «صبح‌نو»، اظهار داشت: آنچه که اروپا انجام داد نشان‌دهنده نگاه «دوگانه» و «منافقانه» آن‌ها نسبت به حقوق بشر است.

وی گفت: افراد نظامی، انتظامی و قضایی که مورد تحریم اتحادیه اروپا قرار گرفتند مورد احترام ملت ایران هستند و هیچ‌کدام از این شخصیت‌ها در اروپا و آمریکا حسابی نداشته و رفت‌و‌آمد هم ندارند و این اقدامات تنها نمادین است. آن‌ها برای راضی نگه داشتن اربابانشان این اقدامات را انجام می‌دهند.

این کار شناس مسائل اروپا در ادامه با بیان اینکه اتحادیه اروپا با این اقدام رویکرد تقابلی خود با ایران را نمایان‌تر کرد، گفت: آن‌ها با بهره‌گیری از این اقدامات می‌خواهند چهره خود را همسو با حقوق بشر نشان دهند؛ در صورتی که آن‌ها در مقابل اقدامات آل‌خلیفه در بحرین و کشتار مردم مظلوم آن و همچنین قتل جمال خاشقجی هیچ بیانیه‌ای صادر نکرده و اقدامی انجام ندادند.

هانی‌زاده تاکید کرد: نگاه دوگانه اتحادیه اروپا به ابزار حقوق بشر بسیار مذموم است و آن‌ها از این ابزار برای فشار به کشور‌های مستقل استفاده می‌کنند.

لابی صهیونیستی در اروپا و آمریکا نفوذ بالایی دارد و موضع‌گیری اروپایی‌ها همسو با آن‌هاست. اتحادیه اروپا اقدامات خود را با لابی‌گری آژانس یهود علیه ایران برنامه‌ریزی می‌کند و به‌دنبال مخدوش کردن چهره ایران است.

این کارشناس مسائل اروپا در پایان با اشاره به رابطه این اقدام اروپایی‌ها با روند مذاکرات برجامی، گفت: به نظر می‌رسد اروپایی‌ها در حال سنگ‌اندازی در مسیر مذاکرات هستند و نگاه منافقانه و دوگانه آن‌ها نشان می‌دهد که کنش‌های خود را همسو و همراه با آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها تعریف می‌کنند.

منبع:صبح نو

انتهای پیام/

دیدگاه تان را بنویسید

آخرین اخبار

پربازدیدترین