|

بانک

عطش شدید بانک‌ها برای نقدینگی در بازار باز/ تزریق پول در بازار بین بانکی رکورد شکست

بانک مرکزی با وجود تثبیت تزریق پول در بازار باز، حدود 40 هزار میلیارد تومان در بازار بین بانکی تزریق کرد تا نرخ بهره این بازار را مهار کند.

عطش شدید بانک‌ها برای نقدینگی در بازار باز/ تزریق پول در بازار بین بانکی رکورد شکست
کد مطلب : 40083

به گزارش تراز اقتصاد :بانک مرکزی که هر هفته با انتشار گزارشی در وبسایت رسمی خود، آمار و ارقام مرتبط با بازار باز و بازار بین بانکی را در قالب گزارش عملیات اجرایی سیاست پولی اعلام می‌کند، امروز نیز پس تاخیر چند روزه، داده‌های مربوط به هفته دوم مهرماه را منتشر کرد.

بر اساس داده‌های بانک مرکزی، شبکه بانکی کشور همچنان دچار کمبود شدید نقدینگی است و بانک‌ها برای سومین هفته متوالی، میزان سفارش‌های ارسالی خود در بازار باز را افزایش داده‌‌اند. از سوی دیگر اما بانک مرکزی همچنان زیر بار افزایش تزریق پول در این بازار نرفته و میزان سفارش‌های پذیرفته شده را ثابت نگه داشته است.

 

بانک

رکورد جدید سفارش‌های ارسالی در بازار باز

گزارشی که بانک مرکزی منتشر کرده نشان می‌دهد که در عملیات بازار باز هفته منتهی به دهم مهرماه، بانک‌های کشور بیش از 137.6 هزار میلیارد تومان سفارش برای استقراض از بانک مرکزی ارسال کرده‌اند.

سفارش‌های ارسالی بانک‌ها در این هفته نه تنها حدود هشت هزار میلیارد تومان بیشتر از هفته قبل بود، بلکه بیشترین رقم ثبت شده از 22 خردادماه به این سو به شمار می‌رود. با این وجود بانک مرکزی میزان تزریق پول خود در این بازار را بدون تغییر نسبت به دو هفته گذشته، در 89.6 هزار میلیارد تومان ثابت نگه داشت و برای چهارمین هفته متوالی بخشی از سفارش‌های دریافتی از بانک‌ها را نپذیرفت.

این در حالیست که نزدیک به 90 هزار میلیارد تومان از استقراض‌های گذشته بانک‌ها در این هفته سررسید شد و این منابع به بانک مرکزی بازگشت تا خالص عملیات بانک مرکزی در بازار باز این هفته نیز منفی شود.

در بیست و هشتمین حراج بازار باز چه گذشت؟

گزارش منتشر شده از سوی بانک مرکزی حاکی از آن است که در هفته‌ای که گذشت، 21 بانک و موسسه اعتباری غیربانکی در بیست و هشتمین حراج بازار باز امسال شرکت کردند.

این در حالیست که جزئیات حراج این هفته تفاوتی با هفته‌های قبل نداشت؛ همچنان مدت توافق بازخرید بین بانک‌ها و بانک مرکزی هفت روزه بود و حداقل نرخ توافق بازخرید که در ادبیات اقتصادی بیشتر با نام نرخ ریپو شناخته می‌شود نیز به ثبات خود از ابتدای سال ادامه داد و در رقم 23 درصد باقی ماند.

پول‌پاشی در بازار بین بانکی در سقف 4 ماهه

با وجود اینکه تزریق پول بانک مرکزی از طریق بازار باز در هفته گذشته ثابت باقی مانده اما بانک مرکزی این موضوع را با افزایش شدید مداخله خود در بازار بین بانکی جبران کرده است. طوری که ارزش اعتبارگیری قاعده‌مند یا همان تزریق پول بانک مرکزی در بازار بین بانکی، این هفته به حدود 40 هزار میلیارد تومان رسیده که بیشترین رقم از هفته دوم خرداد ماه به شمار می‌رود. به نظر می‌رسد که این افزایش شدید در پول‌پاشی در بازار بین بانکی، به دلیل کنترل نرخ بهره این بازار بوده است.

آمارها نشان می‌دهند که تزریق پول در بازار باز و بازار بین بانکی، مهم‌ترین ابزارهای بانک مرکزی برای مهار نرخ بهره بین بانکی هستند. در هفته گذشته نیز بانک مرکزی با افزایش مداخله خود در بازار شبانه، نرخ بهره این بازار را 0.05 درصد کاهش داد.

این سیاست در حالی مورد استفاده بانک مرکزی قرار گرفته که به عقیده بسیاری از کارشناسان اقتصادی، می‌تواند در آینده تورم‌زا باشد. با این حال بانک مرکزی با رد این ادعا، همچنان به این سیاست ادامه می‌دهد.

دیدگاه تان را بنویسید

آخرین اخبار

پربازدیدترین