|

رضا عطاران | بیوگرافی رضا عطاران

عکس شوکه کننده از رضا عطاران همه رو نگران کرد | چهره شکسته و داغون رضا عطاران همه رو مات کرد

عکسی از رضا عطاران در یکی از فیلم هایش را در ادامه خواهید دید.

عکس شوکه کننده از رضا عطاران همه رو نگران کرد | چهره شکسته و داغون رضا عطاران همه رو مات کرد
کد مطلب : 40464

بیوگرافی رضا عطاران

1040d1af-1d66-468e-8a0e-c847616f42cd

رضا عطاران بازیگر خوب سینما و تلویزیون در بیستمین روز از اردیبهشت ماه 1347 در یکی از محله های قدیمی شهر مشهد متولد شد، او علاوه بر بازیگری در زمینه های دیگر مثل کارگردانی، فیلم نامه نویسی و خوانندگی نیز فعالیت دارد. او اصالتی کاخکی دارد و سومین فرزند خانواده است، زمانی که سن کمی داشته مادرش در زلزله کاخک فوت شده است. رضا عطاران بعد از اینکه دیپلم خود را در رشته اقتصاد گرفت برای ادامه تحصیل راهی تهران شد و در دانشکده هنرهای زیبایی دانشگاه تهران رشته طراحی صنعتی را انتخاب کرد و به تحصیل پرداخت. او بخاطر علاقه اش به هنر و بازیگری دانشگاه را رها کرد و به سینما روی آورد و با بازی در تئاتر حسن حامد فعالیت هنری خود را در سال 1361 آغاز نمود.

ورود به تلویزیون رضا عطاران

پرواز 57

عطاران در سال 1369 با بازی در مجموعه تلویزیونی بیداران به کارگردانی اصغر عبداللهی برای اولین بار در تلویزیون دیده شد و پس از آن با ایفای نقش در سریال پرواز 57 و ساعت خوش مهران مدیری به شهرت رسید و در عرصه بازیگری پیشرفت کرد. سریال پرواز 57 یکی از نخستین سریال های طنز بعد از انقلاب بود که توسط مهران مدیری و در سال 1372 ساخته و از شبکه اول سیما به نمایش گذاشته شد و مخاطبان زیادی را به خود جلب کرد. رضا عطاران در کنار نصرالله رادش، سعید آقاخانی و حمید لولایی در این مجموعه تلویزیونی به ایفای نقش پرداخت.

رضا عطاران

ساعت خوش

ساعت خوش نام یک سریال طنز است که در سال 1373 توسط مهران مدیری ساخته و از شبکه اول سیما پخش شد و با استقبال خوبی از طرف مردم روبرو گردید. رضا عطاران در این فیلم با رضا شفیعی جم، سعید آقاخانی، ارژنگ امیرفضلی و نادر سلیمانی هم بازی بود.

اولین تجربه کارگردانی رضا عطاران

مجید دلبندم 

عطاران بعد از بازی در سریال های سال خوش، سرزمین سبز و دنیای شیرین، در سال 1378 اولین فعالیت خود در زمینه کارگردانی را با مجموعه تلویزیونی مجید دلبندم رقم زد. عطاران در این سریال علاوه بر کارگردانی و نویسندگی به عنوان بازیگر هم حضور داشت. مجید دلبندم داستان عروسکی دست دراز به نام مجید است که با شیرین کاری هایش هر بار ماجرای تازه ای را خلق می کند. این سریال در گروه کودک و نوجوان تولید شده و با استقبال بسیار خوبی روبرو شد، یوسف تیموری، زیبا بروفه ، جواد رضویان و مجید صالحی از دیگر بازیگران این مجموعه طنز میباشند. 

شهرت در کارگردانی با سریال های پر مخاطب

آقای عطاران در ادامه فعالیت کارگردانی در سال 1379 قطار ابدی را ساخت ، او از سال 1376 تا 1382 سریال های سیب خنده، ستاره ها، کوچه اقاقیا را به طور حرفه ای ساخت و عرضه کرد. خانه بدوش یکی دیگر از سریال های پر بیننده رضا عطاران است که در سال 1383 ساخته و در ماه رمضان از شبکه سوم سیما به نمایش گذاشته شد. عطاران با این سریال وارد عرصه تولید سریال های مناسبتی ماه رمضان شد و مخاطبان زیادی را به خود جلب کرد.

ورود عطاران به سینما:

سیندرلا

رضا عطاران در سال 1376 با بازی در فیلم سینمایی کلید ازدواج به کارگردانی داوود موثقی برای اولین بار پا به عرصه سینما گذاشت. سیندرلا عنوان دومین کار سینمایی عطاران بود که در سال 1380 رقم خورد. او در این فیلم در کنار بازیگرانی همچون رامبد جوان و مرحوم پوپک گلدره به ایفای نقش پرداخت. عطاران بعد از آن در فیلم هایی مثل کلاه قرمزی و سروناز، هوو و کلاهی برای باران فعالیت بازیگری اش را در سینما ادامه داد.

کلاهی برای باران

کلاهی برای باران عنوان فیلمی به کارگردانی مسعود نوابی است که در سال 1385 ساخته و در سینماهای کشور به نمایش گذاشته شد. عطاران در این فیلم به همراه جواد رضویان، حدیث فولادوند و مهران غفوریان به ایفای نقش میپردازد، داستان فیلم درباره دو دزد به نام های ابی و جلال با بازی عطاران و رضویان است که در یکی از شبهایی که به دزدی میروند با صحنه خودکشی دختری به نام باران روبرو میشوند و او را به همراه مادرش به بیمارستان میبرند و نجات پیدا میکند و همین موضوع ماجراهای جالبی را در فیلم بوجود می آورد. 

نیش زنبور

عطاران بعد از درخشش در فیلم سینمایی خروس جنگی ، با بازی در نیش زنبور بازی متفاوتی را از خود نشان داد، او در این فیلم با بازیگرانی مثل رضا کیانیان، مریلا زارعی و ژاله صامتی همبازی بود. این فیلم داستان دو کلاهبردار به نام های اسد و رضا را روایت میکند که با صحنه سازی از پیرزنان ثروتمند پول میگیرند و از این راه امرار معاش میکنند.

ورود آقایان ممنوع

او در سال 1389 در دو فیلم اسب حیوان نجیبی است و ورود آقایان در دو نقش کاملا متفاوت ظاهر شد. رضا عطاران برای بازی در این دو فیلم موفق به کسب تندیس لبخند زرین و دیپلم افتخار بهترین بازیگر مرد در مراسم اختتامیه دومین جشن لبخند آفتاب شد.

گفت‌وگو درباره فیلم‌های کوتاه ژانر اردوی فیلم‌سازی همدان در اولین نشست از دومین روز جشنواره چهلم فیلم کوتاه تهران صبح امروز جمعه (۲۸ مهر ماه) با حضور علی ملاقلی‌پور و حسن حسینی در پردیس سینمایی ملت تهران برگزار شد.

رضا عطاران

در ابتدا، حسن حسینی توضیحاتی درباره آثار تولید شده در این اردوی فیلم‌سازی ارائه کرد و بابیان ویژگی فیلمی که به سرپرستی علی ملاقلی‌پور در اردوی همدان تولید شده است، گفت: موضوع مصرف در تولید کالاهای فرهنگی یک مسئله‌ی مهم است که مورد اقبال عموم باشد و این اتفاق درباره این فیلم صورت گرفته بود.

در ادامه، علی ملاقلی‌پور به‌ دشواری تولید فیلم کمدی اشاره کرد و گفت: تولید کمدی یک ماجرای دشوار است و اگر مسیر تولید آن به‌درستی محقق نشده باشد می‌تواند کارگردان و نویسنده را زمین‌گیر کند و اصلا کمدی نباشد. به‌نظرم دشواری این ژانر با تمام ژانرها فرق دارد و اگر بمب خنده‌ای که قرار است از مخاطب خنده بگیرد عمل نکند، کار لوس می‌شود.

وی طراحی موقعیت برای خنده را دشوار دانست و افزود: طراحی چنین صحنه‌هایی بسیار خطرناک است چون بسیاری از صحنه‌ها وجود داشته است که نتوانسته نتیجه مطلوب را حاصل کند به‌خاطر همین دقت در فیلم‌نامه و تمام مراحل تولید مهم است.

کارگردان فیلم «قندون جهیزیه» به تشریح علت موفقیت فیلم‌های کمدی پرداخت و تاکید کرد: علت خنده گرفتن در فیلم کمدی به دلیل آن است که قهرمان با جدیت به‌دنبال رفع یک مشکل است ولی سطح فکری او مقداری از سطح فکری عموم جامعه پایین‌تر است و به خاطر همین رفتاری را نشان می‌دهد که برای مخاطب خنده‌آور است.

ملاقلی‌پور موفقیت رضا عطاران و جواد عزتی در آثار کمدی را به دلیل جدیت در بازیگری دانست و تاکید کرد: برخی فکر می‌کنند حرکت‌های چیپ خنده‌آور است که چنین نیست؛ حرکت چیپ در کمدی خنده نمی‌آورد بلکه جدی بازی کردن و فعل و انفعالاتی که نوعی از بی‌شعوری در آن وجود داشته باشد علت خنده می‌شود. معتقدم اگر بازیگر آگاه باشد که قرار است در فیلم ابلهانه بازی کند، سوخت می‌شود.

او درباره خروجی اردوی همدان که به‌همت انجمن سینمای جوانان ایران با حضور فیلمسازان جوان صورت گرفته است، گفت: فکر می‌کنم فیلم ما در این اردو به‌اندازه لازم و در حد یک فیلم کوتاه خنده گرفته و اتفاقی که قرار بوده، رخ داده است.

این کارگردان سینما مراحل تولید این فیلم کوتاه را تشریح کرد و گفت: ما در فرایند تولید فیلم اردوی همدان تقسیم‌کار درستی انجام دادیم و فیلم را به‌نوعی در یک همکاری مشترک تولید کردیم.

ملاقلی‌پور با تاکید براینکه نباید رسالت فیلم کمدی را صرفا خنده‌ گرفتن دانست بلکه باید قصه درست داشته باشد و گره‌گشایی کند، گفت: در زمینه فیلم کمدی باید آثار نقادانه تولید شود چراکه یکی از کارکردهای کمدی نقد کردن است.

او فیلم «اجاره‌نشین‌ها» از زنده‌یاد داریوش مهرجویی را یک الگوی موفق از کمدی نام برد و افزود: یکی از دلایل موفقیت فیلم اجاره‌نشین‌ها استاد مهرجویی بخاطر نقد درستی بود که داشت؛ این فیلم در یک جایگاه درست نقد می‌کند و همین باعث شده است کمتر فیلمی بتواند از حیث محتوا به آن نزدیک شود.

این کارگردان خاطرنشان کرد: یکی از آفت‌های کمدی این است که در فیلم‌نامه‌ها هیچ چیزی برای ارائه نداریم. مرحوم استاد مهرجویی در شرایطی «اجاره نشین‌ها» را می‌سازد که خودشان استاد فلسفه بوده است و با اهل فکر و افرادی مثل احمد فردید در ارتباط است و همین‌ها موجب موفقیت ایشان است.

ملاقلی‌پور با طرح این پرسش که چرا اندیشمند شاخصی نداریم، گفت: آیا دوران کنونی، دوران فقدان اندیشمند است؟ باید ارتباط فیلمساز و اندیشمندان شکل بگیرد و در این صورت آثار سینمایی شاخص و ماندگاری شکل می‌گیرد.

او روند تولید فیلم اردوی همدان را شرح داد و گفت: ما به‌همراه اعضای گروه تمام قدم‌هایی که در سینمای کلاسیک وجود داشت را در این فیلم کوتاه اجرا کردیم. من تجربه‌ی اجرای این فرمول‌ها را در فیلم «قندون جهیزیه» داشتم و جواب گرفتم به همین دلیل یقین داشتم موفق خواهیم شد.

این کارگردان چگونگی استفاده از رنگ، نور و طراحی صحنه در فیلم کمدی را تشریح کرد و گفت: رنگ در کمدی باید شادتر از ملودرام باشد چراکه رنگ در مخاطب و تماشاچی اثر مثبت می‌گذارد.

رضا عطاران

ملاقلی‌پور بازنویسی فیلم‌نامه و مشورت‌پذیری را از مولفه‌های موفقیت در جایگاه کارگردانی دانست و عنوان کرد: این ما هستیم که در جایگاه کارگردان باید مکان دوربین را تعیین می‌کنیم و برای هر صحنه فلسفه‌ و دلیل مناسب و منطقی داشته باشیم.

او اردوی فیلم‌سازی همدان را یک تجربه خوب توصیف کرد و افزود: تیم پشتیبانی و لجستیک انجمن سینمای جوان همدان در این اردو با تمام امکانات و ظرفیت‌ پای کار آمدند و تمام توان را به میدان آوردند. من در این اتفاق احساس کردم تمام اندوخته‌ها و تجربیات خودم را در فیلم‌سازی منتقل کردم.

چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به دبیری مهدی آذرپندار ۲۷ مهر تا دوم آبان ۱۴۰۲ در حال برگزاری است.

دیدگاه تان را بنویسید

آخرین اخبار

پربازدیدترین